Op m’n vrije vrijdag tik ik maar even het nodige voorstelpraatje, na driekwart jaar werd het wel is tijd.
Ik ben Max, 26 jaar en woon en werk in Amsterdam. In dit verhaal zal @rorymoer regelmatig voorbijkomen, door hem ben ik ook hier geïntroduceerd.
Vroeger droeg ik als zelfgenoemd “stoere jongen” een kek Nike horloge. Alleen daar keek ik toch wel snel op uit, gekke vorm had die dus tijdloos was het niet. Jaren daarna geen horloges gedragen tot ik in mijn tienerjaren een “gouden” Casio horloge begon te dragen. Lekker licht zodat je niet merkte dat je hem droeg en lekker opvallend kleurtje.
Op de een of andere manier las ik ergens iets over horloges en zag ik de term automatisch staan. Dat trok wel de aandacht en met een soort hyperfocus was ik helemaal geïnteresseerd in geraakt in horloges met “levende” uurwerken erin. Dat was tof zeg, je draagt het en het blijft daardoor tikken.
Na veel onderzoeken was Tissot op mijn leeftijd toch het meest haalbare en een perfecte mix van kwaliteit, mooie horloges en een bekend merk met een mooie historie. Stukje bijdrage van een verjaardag gebruikt en zelf wat geld gespaard en een mooie Tissot Le Locle gekocht. Wel met open caseback natuurlijk want dat was zo interessant. Heb er uren naar zitten kijken.
Vintage was natuurlijk ook erg interessant maar opende ook deur naar de “echte merken” zoals ik daar destijds over nadacht. Vintage Seamaster of Zenith? Dat was wel haalbaar.
Met mijn te impulsieve karakter via Catawiki een vintage Zenith binnengesleept. Het was een beetje een gok, helemaal aangezien ik 0 verstand had van vintage en de kans 99.9% was dat dit horloge bij lange na niet origineel zou zijn.
Hoogstwaarschijnlijk een Frankenwatch, heb hem bijna nooit gedragen omdat hij hard aan een service toe is, maar hij is wel classy en mooi.
Toen begon @rorymoer ook geïnteresseerd te worden in horloges en heeft hij dezelfde mooie Tissot Le Locle gekocht. Hier begon bij ons toen toch echt de interesse in horloges drastisch toe te nemen. Bij Rory zelfs zo dat hij binnen no-time een heuse collectie had opgebouwd met mooie vintage Omega’s, Longines etc. Bij mij ging dat wat trager maar ik besliste te beginnen te sparen. Het liefst voor een vintage Datejust 1601 met een blauwe plaat. Elke maand geld apart zetten want zo voelde het als iets wat ik kon veroorloven als “arme” student. Dan werkte ik ergens naartoe en gaf ik geen geld uit dat ik niet had.
Geïnteresseerd in mooie horloges keek ik vaak op sites Hodinkee en Crown&Caliber. Heb mij met Rory rot gelachen om de achterlijke actie om voor veels te veel geld een Travelclock te introduceren en de reacties die Hodinkee daarop kreeg van mensen waren hilarisch. Op deze sites zag ik regelmatig merken als Tudor voorbijkomen en dat interesseerde mij enorm. Maar, ze waren wat groot, zou mij waarschijnlijk niet staan. Vintage Datejust moest er dus nog steeds komen.
Tot er ineens door Tudor een Tudor Black Bay FiftyEight uit werd gebracht. Wauw, wat was ik gecharmeerd. Dat zou destijds qua prijs op eenzelfde niveau zitten als zo’n vintage Datejust, maar dit was robuuster. Dit zou een horloge zijn die ik nieuw zou kunnen kopen en m’n leven lang plezier van zou kunnen hebben. Mijn one watch waar je niet over na hoefde te denken. 2 a 3 jaar gespaard en mezelf gek gemaakt met dezelfde foto’s, video’s en items te kijken.
In de tussentijd wilde ik mezelf wel even zoet houden want door die Tudor wilde ik eigenlijk het liefst een duikhorloge waar ik alles mee kon doen. Dus een mooie SKX013 gekocht. de 007 vond ik te groot bij mij maar die 013 was wel een mooi ding.
Grappige is, toen ging alles in een stroomversnelling. Ik had een aantal jaar daarvoor @rorymoer getagd in een vacature bij een horlogewinkel in Amsterdam, en ja hoor, hij kreeg de baan. Een jaar geleden liet hij mij weten dat ze iemand zochten op de zaterdag in de winkel en of ik dat naast mijn vaste baan niet wilde doen. “Lastige” keuze destijds, want een extra dag werken naast een fulltime baan? Toch Ja gezegd. En my god, elke zaterdag tussen alle prachtige Rolex, Cartier, Omega, JLC, IWC, Patek, AP horloges rondlopen was toch wel heel erg leuk. En een horloge uit de winkel om doen was natuurlijk geen probleem. Dagje met een Money Green Daytona of IWC Da Vinci Perpetual Calendar om? Waarom niet, kan gewoon.
Grappige is, het blijft altijd leuk om zulke horloges te zien en te dragen maar je merkt wel heel erg duidelijk wat je voorkeuren zijn en dat je heel veel dingen zelf eigenlijk nooit wil kopen. In vergelijking met collega’s heb ik weinig echte kennis van de horloges maar het is super leuk om in de winkel te staan en te praten met collega’s en klanten over prachtige horloges. Dat ene dagje per week voelt niet als werk.
Toen was het moment daar. Ik had genoeg gespaard voor een Tudor BB58. 2 jaar van foto’s bekijken hadden toch wel wat spanning opgebouwd, helemaal aangezien de BB58 destijds nooit bij de AD’s in de winkel lag dus ik hem nooit kon passen en zien. Vervolgens gebeld met S&C en ze konden er eentje voor mij bestellen, dat zou alleen wel 2 maanden duren. Na 1.5 maand kwam het telefoontje, jouw Tudor is er! De dag erna mijn vader (die overigens weinig echt met horloges heeft) naar Schaap gefietst en mijn horloge opgehaald. Wat was (en ben) ik blij.
Nu een jaar verder en ik draag hem nog elke dag. Het “Wat dragen wij vandaag” topic heeft zijn fair share van BB58’s gezien en ik help daar lekker aan mee. Ik kan wel op zaterdagen mooie horloges die ik in de winkel draag posten maar dat hoeft niet. Lekker gescheiden houden. M’n telefoon staat verder echter wel he-le-maal vol met de meest prachtige horloges, blijft toch wel mooi om die foto’s te schieten en met @rorymoer over te lullen.
Maar wat staat er dan nog op het eeuwig lange verlanglijstje? De grootste kanshebbers zijn
- Explorer 16570 Polar
- Grand Seiko SBGJ249
- JLC Reverso
Grand Seiko SBGJ249 staat er hoog op, een mooie Reverso, Zenith EP Chronomaster Original?