Even voorstellen

Welkom op HF en veel plezier gewenst hier! Mooie collectie!

1 like

Mijn beste,

Leuk weer een enthousiasteling erbij!!
Ivar, van harte welkom dan ook binnen de contouren van dit tijd-lovende forum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

gaaf! en welkom!

1 like

Welkom, niet verkeerd wat je laat zien​:ok_hand:t5::ok_hand:t5::ok_hand:t5:

1 like

Ivar, welkom op HF!

1 like

Beste Ivar, Welkom!

Zou je iets kunnen vertellen over de referenties van de linker en middelste Speedmaster op de foto?

Weet jij ook iets over de kastvormen? die zien er erg verschillend uit. Zijn bepaalde kastvormen specifiek voor een bepaalde tijd e.d. Hoop hier iets van te leren

1 like

Welkom! En wat een heerlijke collectie! Ik kan in ieder geval meepraten over een aantal modellen. De Mark XVI op stalen band is ook gaaf, voor mij de laatste IWC Pilot Watch met knappe stalen band.

1 like

Van harte welkom hier Ivar! :smile: :+1:

1 like

Hallo J, links is een 105.012-65 met de normale (grote) kast met twisted lugs. Geleverd aan Spanje in 1966. Er was ook een iets kleinere kast met twisted lugs en er was een andere leverancier die een soortgelijke kast maakte met opstaand recht randje, de zgn CB case. Voor de twisted lugs had je de ‘straight lugs’ zoals op de Ed White speedy. Er is nog veel meer over te vertellen, ik raad echter aan het boek Moonwatch Only te kopen als je er echt in wilt duiken. Het is een investering die zich terug betaalt als je ooit een vintage speedy wilt kopen (en zeker wil zijn dat ie origineel is).

De tweede is een 3592.50 met tritium wijzerplaat en saffier display bodem uit 1991, geleverd aan Japan. Along the way zijn de kasten wat van vorm veranderd mede door andere leveranciers en nieuwe productiemethoden (en ‘mode’). Deze twisted lugs zijn meer bescheiden. Allebei de kasten zijn ongepolijst, dus je kunt het verschil mooi zien.

Opvallend is verder dat het tritium dat Omega gebruikte in die jaren 90 (tot 97) vaak een heel mooi patina krijgt, mooier vaak dan het oudere tritium uit de 60s (in ieder geval procentueel vaker geslaagd dan veel oudere modellen).

Iedereen die mij vraagt wat voor Speedy te kopen raad ik aan een late jaren 80 - tot 1997 speedy met tritium te kopen en die waterdicht te laten maken / testen. De perfecte look, prijs en functionaliteit.

Tot zover!

6 likes

Welkom !

1 like

Hoi Ivar,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Fijn ook om een goed onderbouwd advies te krijgen. Super bedankt! kan je helaas maar één like geven :smiley:

1 like

Prachtige horloges heb je.Welkom hier.

1 like

Welkom, complimenten voor je collectie!

1 like

Welkom en wow!!!

1 like

Welkom Ivar.
Mooie Lemania

1 like

Welkom Ivar!:facepunch:

1 like

Ivar, welkom en veel plezier op ons mooie forum

1 like

welkom

1 like

Welkom en veel plezier hier, je hebt al een aantal prachtige horloges!

1 like

Welkom! Wat is de referentie van die JLC?