Op de valreep van Flieger Friday deze beauty even uit de kist gehaald. De Oris Big Crown Pointer Date. Een van mijn lievelings horloges in mijn bescheiden collectie Fliegers. Deze is uit de jaren 90 met 36 mm diameter. Mijn vrouw kocht hem destijds nieuw bij de Oris AD voor mij. Ik ben nog altijd verliefd.
Bekende verschijning ‘an sich’ , maar veel horloge liefhebbers weten niet dat dit horloge is geïntroduceerd door Oris in 1938 en bedoeld was voor ‘aviators’ die met handschoenen aan de kroon van het horloge moesten kunnen bedienen… Of dat ooit in de praktijk mogelijk was betwijfel ik, maar dat was wel het argument…
Voor mij blijft het een lieveling… Met dank aan Mevrouw BaytLif.
Fijn weekend en tot volgende week!
Mooi hoor!
mooi!
Dankjewel!
Dankje!
Bij mij de Smiths Navigator weer eens aan de pols. Ik blijf het een bijzonder leuk horloge vinden.
Wellicht ten overvloede, maar voor diegenen die het nog niet wisten, een heel klein stukje historie van dit specifieke model pilotenhorloge.
Tijdens de tweede wereldoorlog (in 1941) is er in Engeland door de overheid een onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de door de Engelsen uitgevoerde bombardementen, gedurende een periode van 52 dagen… De rest van het verhaal staat op de website van de fabrikant van de Smiths Navigator, Timefactors in het UK, waarvan ik hier het relevante stukje heb geknipt en geplakt:
"…this investigation revealed that only a quarter of bombers reporting hits on target were actually on target and that 95% of those that missed, missed by more than 5 miles.
At this time there was no GPS and most navigation carried out was by “dead reckoning”, calculated by journey start and end points, bearing, speed and elapsed time. Timepieces in use at this time were not sturdy or accurate enough to produce reliable results, mainly due to high magnetic fields from the map painting radar screens used in aircraft. In 1946 or 47 the RAF decided that they needed a more reliable timepiece and the Air Ministry approached Goldsmiths and Silversmiths Ltd to specify and acquire a high quality watch. The main specifications were chronometer grade, high anti-magnetic properties (12,000A/m) and good legibility. Two companies eventually won the tender to supply, International Watch Company (IWC) and Jaeger LeCoultre (JLC) and the watches, both designated Mk 11, entered service in 1949.
Mk 11 is the Air Ministry designation for the watch, it is not a manufacturer’s model number."
De IWC, die samen met JLC de aanbesteding won en in 1949 werden ingezet in de praktijk, heb ik eens opgezocht in mijn horlogeboeken en gevonden in het boek 'Wristwatches A Handbook and Price Guide" uit 2009, uitgegeven door Schiffer.
Gaaf om te zien dat de huidige Smiths Navigator zoals ik hem aan de pols heb een zeer getrouwe heruitgave is van de IWC op onderstaande foto’s uit 1948.
Alvast een goed weekend gewenst en tot de volgende week weer!
Pilot H van Archimede in 42mm op een Rios1931 Oxford bandje in de kleur “honey”.
Happy Flieger Friday!