Serieuze vraag: enig idee welk bedrijf TESTAF (of DIN8330) gebruikt/eist?
Serieus antwoord: Ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat Lufthansa en Airbus bij de ontwikkeling van de norm(en) betrokken zijn geweest als ook de universiteit van Aken, Sinn, Stowa, Laco en GlashĂŒtte Original.
Vanwaar jouw vraag? Let op dit is een retorische wedervraag, want jij stelt waarschijnlijk het nut van zoân norm hardop ter discussie ⊠ach, het is gewoon leuk. Vind ik. Een âechtâ pilotenhorloge, jippie.
Het is pas woensdag
De vraag is eigenlijk heel serieus, ik probeer er al enige tijd antwoord op te vinden
Ik vind het gegeven van zoân standaard, TESTAF of DIN erg interessant, en op een bepaalde manier ook logisch. Er zijn immers ook standaarden voor duikers bijvoorbeeld.
Maar aan de andere kant heb je ook gelijk dat ik twijfel aan het praktische nut. Piloten (civiel, militair heb ik geen idee van eigenlijk) zijn niet verplicht ĂŒberhaupt een horloge te dragen, laat staan dat ze er ergens aan moeten voldoen.
Waarom dan zoân standaard? Daar probeer ik nog steeds achter te komen en is eigenlijk mijn âbasis vraagâ: waarom?
Omdat het merendeel in Duitsland gemaakt wordt en Duitsers maken overal regels voorâŠ? Stukje heritage dat nu in naam der romantiek in stand wordt gehouden? Zomaar 2 optiesâŠ
We hebben het er al eens over gehad en nog steeds heb ik het antwoord niet.
Sinn verzint veel technisch gedoe (waardoor je overigens best veel waar krijgt voor je geld) waarvan je je als normale consument kan afvragen âwaarom?â, zoals bijvoorbeeld waarom een specifiek horloge voor de brandweer of voor een reddingsbrigade? Ik vermoed zo maar dat die branche ook gewoon een G-Shock draagt naar het werk, als ze ĂŒbrehaupt al een horloge dragen ⊠waarom dan wel? Commercie en aan de markt laten zich waartoe ze technisch in staat zijn. Daarnaast zijn Duitsers nu eenmaal gek op normen en titels, dat uit zich ook in alle beschrijvingen. Ik kan er geen andere argumenten voor verzinnen.
Als je het 100% zeker wil weten zou ik even een mail sturen naar de Kundendienst.
Misschien heb je het antwoord wel:
Ik hoopte alleen dat er (ook) een andere reden zou zijn.
Daar had ik nog niet zo over nagedacht maar daar heb je wel een punt, wat de bovengenoemde mogelijke reden ook aannemelijker maakt
Ik denk dat eerste dan, TESTAF is volgens mij minder dan 10 jaar geleden ontstaan. Of je dat dan onder heritage wil schuilenâŠ
Heritage zal met name te maken hebben met het feit dat Helmut Sinn zelf gevlogen heeft. Het merk is dan ook ontstaan vanuit zijn persoonlijke behoefte om een betrouwbaar instrument te maken voor piloten. Dat was zijn eerste drijfveer.
Dat er na zoveel jaar een (TESTAF) norm vanuit het merk is ontstaan (en daarna zelfs een DIN norm) is dan niet eens zo raar. Dat zou ook wel eens een deel van het antwoord kunnen zijn âDe wens van Dr. Helmut âŠâ, hoewel Sinn zelf al een tijdje uit het bedrijf is en inmiddels ook overleden. Volgens mij is TESTAF na zijn vertrek pas ontwikkeld, maar die kennis heb ik niet direct paraat.
Hij heeft het nog meegemaakt, hij is in 2018 overleden. Hij was toen 101
Ja, zou ook nog kunnen, alhoewel je daar geen standaard voor hoeft neer te leggen natuurlijk. Ik ga ze het toch maar eens vragen denk ik. Ben benieuwd.
Hij heeft het wel meegemaakt, maar ik denk dat Lothar Schmidt al aan het roer stond toen ze begonnen met het ontwikkelen van de TESTAF norm.
#MeToo
Voor zover ik gelezen heb waren de types A en B Beobachtungsuhren. Die werder gedragen door waarnemers / navigatoren in de bommenwerpers. In het spraakgebruik zijn ze later Fliegeruhren gaan heten. Op engelstalige forums helaas vaak Fleigeruhren genoemd.
Daar hebben ze het daarentegen waarschijnlijk wel altijd netjes over een dial ipv een dail.
Sehr schon
Yep, die gaat hier niet meer weg.
Gelijk heb je! Nog een dan maar!