Vintage Fortis horloge met (water)schade

Goedemorgen HF,

Gisteren met mijn moeder opruiming gehouden en wij kwamen een horloge tegen van mijn overleden vader.
Helaas wel met (water)schade, loopt niet meer, tijd is verstelbaar en datum verspringt rond :clock12:.

Mijn vragen aan de kenners;
-Welk type is dit?
-Van? t/m ? gemaakt?
-Wat voor uurwerk zit erin?
-Wat voor band hoor erbij?
-Is herstel mogelijk (nieuw uurwerk, wijzerplaat en band)?
-Wie zou dit horloge willen/kunnen herstellen?

Ben benieuwd naar de antwoorden.

Bij voorbaat dank.

Gr. Mikel


4 likes

Het is een Fortis Skylark

3 likes

Dit is duidelijk het broertje of zusje van de Fortis Trueline. Die van mij ook uit de jaren 70. In de Trueline zit een ETA 2452 (loopt momenteel 8 minuten per maand achter) en het zou me niet verbazen als er iets soortgelijks in deze Skylark zit.

2 likes

ETA 2622 loopwerk dus met 25j en frequentie van 3Hz (21600 tikken per uur) in de Skylark.

2 likes

Herstel van uurwerk kan.
Passende bandjes kunnen er altijd op. Ik weet niet of deze origineel op leer of staal kwam. Ik zie online vanalles.

De plaat is een lastig verhaal. Je krijgt het nooit meer zo mooi als uit de fabriek en voor liefhebbers is het dan ook niet origineel en dat doet af aan de waarde/interesse.

Is het financieel verstandig voor deze skylark… nee… uurwerk revisie kost zo al snel 150 a 250 euro.

Voor mij zou de emotionele waarde al snel overheersen. Zou waarschijnlijk een 2e skylark kopen en de plaat en mechanisme daaruit gebruiken om de skylark van je pa aan de gang te krijgen.

4 likes

Ik denk dat een donor horloge wat dat betreft de beste/makkelijkste weg zou zijn.

Haha, ninja edit :joy:

1 like

Was dat net aan het toevoegen inderdaad. Zou ik ook doen, mits emotionele waarde.

Naja. Ik typ op mijn telefoon nu… dan sla ik mijn bericht tussentijds op :rofl:

1 like

:+1:

Hier de lijst op het forum bekende horlogemakers:

Staat er 1 op ebay…

1 like

1 like