Even een vraag. Rond 1994 kocht ik bij een juwelier in Eindhoven mijn Fortis. Het was mijn eerste ‘echte’ horloge. Het klokje loopt nog altijd als een klok, loopt keurig op tijd etc etc etc maar hij is in die 30 jaar nooit open geweest of onderhouden. Dat moet dus wel gebeuren, denk ik . Bovendien is het horloge echt goed vies na al die jaren. Iemand tips voor een goede horlogemaker in de buurt van Den Haag/Delft? De Fortis heeft echt emotionele waarde en is enorm betrouwbaar, dat wil ik uiteraard zo houden . Dank alvast!
Heb je toevallig een foto van de achterkant? In die tijd werden er vaak vrij standaard uurwerken gebruikt dus grote kans dat elke horlogemaker het horloge kan onderhouden.
Die rommel is lume wat uit elkaar valt van de wijzers waarschijnlijk. Een goede service van het uurwerk + schoonmaak en een nieuwe set wijzers zal hij erg van opknappen!
Ik zou inderdaad via het forum eens kijken naar de lijst met horlogemakers en dan contact opnemen en aangeven wat je wil.
@Frankzelf Natuurlijk adviseer ik het officieel servicecentrum van Fortis: Kunke.eu.
Het uurwerk is inderdaad een standaard ETA.
Originele onderdelen kunnen door een “Omega Certified” horlogemaker ook bij Kunke besteld worden.
Thx! Denk dat ik hem naar Filippo in s gravenzande breng. Die doet ook Omega’s dus die zou eraan moeten kunnen komen als er iets vervangen moet worden.
Fortis heeft niets met Omega te maken. Dus een Omega gecertificeerd horlogemaker opzoeken heeft geen voordeel. Iemand die aan Fortis onderdelen kan komen is wel een must.
Kunke is een Duitse horlogemaker die de service van zowel Omega als van Fortis doet [ en overigens nog veel meer merken]. Ze leveren alleen aan gecertificeerde ateliers en als je dan Omega level 3 hebt dan kun je waarschijnlijk daar ook bestellen.
Zelf heb ik net voor de Kerst een bestelling bij ze geplaatst en dat ging zonder problemen [ ben dan ook voor verschillende Zwitserse merken geautoriseerd ]
Met wat minder woorden, vertelde ik hetzelfde. We willen dat onderdelen bij een kundige horlogemaker terechtkomt. Niet bij een hobbyist. Vandaar wordt bij Kunke dus Fortis getoetst.
Filippo staat op de website van omega vermeld als officiële hersteller (ook op zijn website trouwens), dus denk zomaar dat hij erg goed weet wat hij doet . Ga binnenkort bij hem langs om eens door te praten wat er moet en kan gebeuren. Dank voor de reacties allemaal!
Daar is de Fortis dan weer. Enkele tandwielen vervangen, originele band gepolijst, op mijn verzoek saffierglas geplaatst en de pakkingen vernieuwd en getest op waterdichtheid… ik zeg: na dik 30 jaar weer als nieuw! Dank horlogemaker Filippo uit S gravenzande !! Wel fascinerend dat in het uurwerk schroeven verkeerd zaten en een radertje op z’n kop was gemonteerd. En het horloge is nooit open geweest … #maandagmorgenmodelletje?