Forummeeting: de foto's

Pittige quiz. Ziet er gezellig uit mannen. Volgende keer toch maar eens gaan denk ik. (nu moest ik uiteindelijk toch werken, dus kon echt niet).

Zo he, pittige quiz!

Bedankt voor het delen van de sfeerfoto’s. Zo te zien en horen was het een zeer geslaagde meeting.

Tom Koerts Schreef:

Diegene met de minste fouten had er 3 verkeerd, de
meeste 9. Veel hadden er 5/6 fout.

Net ff snel de vragen gelezen, maar dat valt me tegen.
Ik zal er vanavond eens even rustig voor gaan zitten.
Bedankt voor het delen…

P.s. uiteraard is Google een uitkomst, maar dat was niet de insteek.

Grt. René

Bedankt voor de foto’s. (tu) En iedereen die erbij was, bedankt voor een topavond. Ik ben er volgende keer zeker weer bij!

Leuk verslag en mooie foto’s. Dank voor het delen. (tu)

Groeten,

Dimitri

Het is weer een mooi avondje geweest zo te zien.
Maybe next time…

Misschien moet ik een volgende keer toch ook maar eens komen, wat een prachtige klokken bij elkaar. Zag er geslaagd uit!

Mijn beste,

Een sfeervolle reportage van een memorabel samenzijn!!
Leuk dat je dit met de thuisblijvers wilt delen.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Het was inderdaad super leuk. Ondanks dat ik er zo ongeveer 5 uur ben geweest heb ik me geen seconde verveeld.

Jaap, super geregeld.
Tom, leuke quiz.

Steltman, Ace en Breitling bedankt voor het beschikbaar stellen van de goodies!

Mooi foto’s, van een zo te zien geslaagde meeting. Beter fotolicht ook :slight_smile: dan in Eindhoven eerder dit jaar.
Helaas had ik me vergist in de datum van familiebezoek in Luxemburg (dacht dat Luxemburg een week later was :() en kon ik er niet bij zijn.
volgende keer beter.

Het ziet eruit alsof jullie het leuk hebben gehad, mooi zo! (tu)

Leuke foto’s, heb het ook prima naar mijn zin gehad, zoals gezegd, veel moois waar je heel hebberig van wordt;) maar ook leuk om de verhalen van “gelijkgestemden” te horen…en nog een leuke Breitling pen gewonnen met de quiz…nogmaals bedankt Jaap en Tom(tu)

Lowlander Schreef:

Leuke foto’s, heb het ook prima naar mijn zin
gehad, zoals gezegd, veel moois waar je heel
hebberig van wordt;) maar ook leuk om de verhalen
van “gelijkgestemden” te horen…en nog een leuke
Breitling pen gewonnen met de quiz…nogmaals
bedankt Jaap en Tom(tu)

+1;
ik ben het helemaal met je eens, van a tot z, het hadden zo mijn woorden kunnen zijn. :wink:

Ziet er leuk uit!
En toffe quiz zeg!
Ik weet maar één vraag uit mijn hoofd en die gaat niet over horloges haha (die van de Blackbird).

En ben nu wel zeer benieuwd naar het antwoord op de quartz/mechanisch opwindkwestie van Seiko.

Bijgaand de vragen met antwoorden. De goede antwoorden zijn met een X gemarkeerd

Vraag 1: Wat is het bekende uurwerk waarop cal 1040 (Speedmaster MKIII) van Omega is gebaseerd?
A: Valjoux 7750
B: Unitas 6497
C: Lemania 5100 X

Vraag 2: Bij welk horlogehuis liet Porsche Design begin jaren '90 zijn horloges maken?
A: IWC X
B: Eterna
C: Zenith

Vraag 3: In welk jaar ontwierp Gerald Genta de Royal Oak?

A. 1969
B. 1972 X
C. 1975

Vraag 4: Sinds 2009 maakt Breitling haar eigen manufacture uurwerk.
Onlangs heeft men de garantietermijn verlengd voor de mechanische
chronografen met dit Breitling kaliber. Met hoeveel?
A: 5 jaar
B: 3 jaar X
C: 1 jaar

Vraag 5: De 2-register chronograaf-handopwinder in de nieuwe Magrette modellen, werd vroeger onder een andere, Zwitserse naam toegepast in vele modellen. Hoe heette het uurwerk vroeger?

A Valjoux 7733
B Lemania 1871
C Venus 175 X

Vraag 6: De huidige Longines Legend Diver is een reissue van een oud model.
Maar uit welk jaar stamt het origineel?
A:1950
B:1960 X
C:1970

Vraag 7. Waarom heet de IWC Portugieser eigenlijk zo?
a. de eerste modellen werden gemaakt in opdracht van Portugezen X
b. het is marketing. Portugal kan lekker makkelijk in verband gebracht worden met zeevaart.
c. de ontwerper van de Portugieser was een Portugees.

Vraag 8. Hoeveel basismodellen met de naam Mark heeft IWC uitgebracht
a. 5 X
b. 7
c. 9

Vraag 9: Hoe heet de “seal” die Patek Philippe op zijn uurwerken heeft gegraveerd.
A: Geneva Seal
B: Patek Philippe Seal X
C: Le Brassus Seal

Vraag 10: In welk jaar kwam Breitling met de Navitimer?
A:1952 X
B:1962
C: 1942

Vraag 11: Er zijn twee manieren van opwinden. Unidirectioneel en bidirectioneel. Wat is de meest efficiente.
A: Unidirectioneel
B: Bidirectioneel
C: Geen van beide is efficienter. X

Vraag 12: De Blackbird van Breitling is vernoemd naar een verkenningsvliegtuig met de aanduiding SR-71. Maar wie is de producent van deze Blackbird?
A. Boeing
B. Lockheed X
C. General Dynamics

Vraag 13: Twee fabrikanten zijn bekend om hun geharde krasvaste kasten: Sinn en Damasko.
Wat is het grootste verschil tussen deze kasten?

A: Geen verschil, de kasten zijn precies eender geproduceerd alleen Sinn noemt het ‘tegimented’.
B: Allemaal gebakken lucht. Beide producenten verkopen gebakken lucht, de zgn. geharde kasten zijn nauwelijks meer krasvast dan gewone stalen kasten.
C: Daar waar de kasten van Sinn slechts een krasvaste toplaag hebben is de kast van Damasko middels een speciale produktiemethode door en door gehard. X

Vraag 14: Bij de Japanse Seiko-modellen wordt een uitgebreide gebruiksaanwijzing geleverd. Daarin schrijft Seiko dat je een quartzhorloge anders op tijd zet dan een mechanisch horloge. Welk verschil wordt onderscheiden?

a) Bij een mechanisch uurwerk zet je de minutenwijzer eerst iets achter, om hem vervolgens naar voren op de juiste tijd te zetten. Bij een quartz doe je dit precies andersom. X
b) Een mechanisch horloge wind je eerst helemaal op; voor een automaat betekent dat 30 seconden horizontaal heen en weer bewegen. Pas daarna stel je de juiste tijd in.
c) De kroon van een mechanisch uurwerk druk je bij het gelijkzetten het best 1 seconde 'te vroeg’in. Het mechaniek heeft die tijd nodig om op gang te komen. Een quartz start je precies synchroon.

Vraag 15: Bij tritium horloges, waar staat T25 voor?
A maximale stralings activiteit van 25 millicurie X
B halfwaardetijd ioniserende straling van 25 jaar
C maximale duur oplichten van buisjes van 25 jaar

Vraag 1,2,5,13 en 15 wist ik zeker. Rest gegokt heb er 9 goed xP

wat is het idee hierachter? Interessant!

Bedankt voor het delen Tom, alleen zie je mij voorlopig niet op een meeting, tenzij je een overschot aan poedelprijzen hebt…:smiley:
Score 4, waarvan 1 gok :wink:

Maakt niet uit, er waren veel meer prijzen dan deelnemers, iedereen heeft iets moois meegenomen.
En nogmaals bedankt, Jaap en Tom.

Ik ben ook wel benieuwd naar het waarom achter antwoord 14…

En zijn de kasten van Damasko ook in de praktijk slijtvaster dan die van Sinn?