Een prachtige, potentieel uiterst nauwkeurig horloge en ook nog eens van een interessant bedrijf.
Even een stukje historie: Hamilton ontstond in 1892 uit de failliete boedel van de Aurora Watch Company, een in Illinois gevestigd bedrijf dat in 1891 failliet ging. Het zou uiteindelijk de laatste succesvolle oprichting van een horlogefabriek in de Verenigde Staten blijken te zijn. De onderneming vestigde zich in Lancaster, Pennsylvania en streefde naar een grootschalige fabricage van spoorwegzakhorloges. Daarbij werd de veilige route gekozen en men concentreerde zich in de eerste instantie vooral op het overbekende size 18-volplatinewerk, dat ook al op grote schaal door andere merken als Waltham en Elgin werd gemaakt. De concurrentie was dan ook moordend, maar Hamilton slaagde erin het hoofd boven water te houden door innig te gaan samenwerken met de juweliersfirma Webb C. Ball in Cleveland, Ohio; een vruchtbare zakelijke connectie die heel lang heeft standgehouden. Toen het bedrijf in 1969 ophield te bestaan hadden meer dan twee miljoen spoorwegzakhorloges de fabriek verlaten.
Dan het uurwerk zelf; het handelt zich inderdaad om een 18 size, 17 steens fijngereguleerd (adjusted) uurwerk, caliber 926, dat volgens alle gegevens die ik kon vinden gefabriceerd moet zijn in 1908. Het opschrift ‘SAFETY PINION’ rond het centrumradlager slaat op een geschroefde bevestiging van het rad op de as met het rondsel; een voorziening die moet voorkomen dat een breuk van de veer tot grote schade aan het raderwerk leidt. Dit is overigens een in Amerikaanse zakhorloges gebruikelijke constructie. De totale productie van dit uurwerk (gefabriceerd van 1900 tot 1910) bedraagt 45.781 stuks. Alle uurwerken die Hamilton maakte staan bekend om hun onberispelijke en compromisloze kwaliteit: goedkope, kwalitatief mindere uurwerken werden er niet gemaakt en het bedrijf had een naar verhouding groot aantal uitstekende vakmensen in dienst. Het duurde dan ook maanden voordat een horloge gereed was en er zijn zelfs mensen geweest die vol trots vertelden dat de gemiddelde productietijd van een dergelijk horloge inclusief alle contrôles negen maanden bedroeg. Kom daar nog maar eens om!
Voor mij persoonlijk zijn dit soort horloges de krenten in de pap op dit forum; hier kan je me 's nachts bij wijze van spreken voor wakker maken. Heel veel plezier ermee, maar voordat het eventueel een dagelijkse begeleider wordt voor alle zekerheid wel even laten schoonmaken. Onnodige slijtage zou werkelijk zonde zijn.
Een prachtige, potentieel uiterst nauwkeurig
horloge en ook nog eens van een interessant
bedrijf.
Even een stukje historie: Hamilton ontstond in
1892 uit de failliete boedel van de Aurora Watch
Company, een in Illinois gevestigd bedrijf dat in
1891 failliet ging. Het zou uiteindelijk de
laatste succesvolle oprichting van een
horlogefabriek in de Verenigde Staten blijken te
zijn. De onderneming vestigde zich in Lancaster,
Pennsylvania en streefde naar een grootschalige
fabricage van spoorwegzakhorloges. Daarbij werd de
veilige route gekozen en men concentreerde zich in
de eerste instantie vooral op het overbekende size
18-volplatinewerk, dat ook al op grote schaal door
andere merken als Waltham en Elgin werd gemaakt.
De concurrentie was dan ook moordend, maar
Hamilton slaagde erin het hoofd boven water te
houden door innig te gaan samenwerken met de
juweliersfirma Webb C. Ball in Cleveland, Ohio;
een vruchtbare zakelijke connectie die heel lang
heeft standgehouden. Toen het bedrijf in 1969
ophield te bestaan hadden meer dan twee miljoen
spoorwegzakhorloges de fabriek verlaten.
Dan het uurwerk zelf; het handelt zich inderdaad
om een 18 size, 17 steens fijngereguleerd
(adjusted) uurwerk, caliber 926, dat volgens alle
gegevens die ik kon vinden gefabriceerd moet zijn
in 1908. Het opschrift ‘SAFETY PINION’ rond het
centrumradlager slaat op een geschroefde
bevestiging van het rad op de as met het rondsel;
een voorziening die moet voorkomen dat een breuk
van de veer tot grote schade aan het raderwerk
leidt. Dit is overigens een in Amerikaanse
zakhorloges gebruikelijke constructie. De totale
productie van dit uurwerk (gefabriceerd van 1900
tot 1910) bedraagt 45.781 stuks. Alle uurwerken
die Hamilton maakte staan bekend om hun
onberispelijke en compromisloze kwaliteit:
goedkope, kwalitatief mindere uurwerken werden er
niet gemaakt en het bedrijf had een naar
verhouding groot aantal uitstekende vakmensen in
dienst. Het duurde dan ook maanden voordat een
horloge gereed was en er zijn zelfs mensen geweest
die vol trots vertelden dat de gemiddelde
productietijd van een dergelijk horloge inclusief
alle contrôles negen maanden bedroeg. Kom daar nog
maar eens om!
Voor mij persoonlijk zijn dit soort horloges de
krenten in de pap op dit forum; hier kan je me 's
nachts bij wijze van spreken voor wakker maken.
Heel veel plezier ermee, maar voordat het
eventueel een dagelijkse begeleider wordt voor
alle zekerheid wel even laten schoonmaken.
Onnodige slijtage zou werkelijk zonde zijn.
Met vriendelijke groet,
Robbert
Wauw Robbert!! Wat een post. Erg leuk en bedankt voor de aanvullende info!!
Via iemand anders kwam ik op 1909 uit, hieronder een printje van dat boek… ??
Nog een vraagje het horloge heeft 2 jaar geleden een volledige beurt gehad. Daarbij loopt hij volgens het Kelko programma op de iphone op z;n 5sec nauwkeurig per dag. Toch zou ik die “spikels/plekjes” weg willen laten halen. Kan dat en is dat de moeite waard qua kosten, want ik heb geen benul of het rendabel is.
Alvast bedankt en nogmaals dank voor je uitgebreide reactie!
Kijk, dat is nu zo fantastisch aan dit forum: je krijgt een prachtig horloge te zien en 2 dagen later ook nog eens hele interessante informatie over het betreffende merk. Bedankt!
Voor de datering heb ik een ander boekwerk geraadpleegd, maar ook 1909 zou best weleens correct kunnen zijn. Helaas was de boekhouding van Hamilton nogal vaag door hele partijen in een enkel bouwjaar te stoppen. Volgens de info die ik ter beschikking heb was ook de volgende reeks uit 1908.
Wanneer die pitjes echte beschadigingen zijn aan de nikkel- of rhodiumlaag, dan wordt het heel erg lastig, zo niet onmogelijk. Ik dacht de foto’s bestuderend dat het stof was, maar kon dat slecht zien. Advies: gewoon zo laten, want het risico bestaat dat die laag helemaal loslaat. Zaten die pitten er al voordat het horloge in revisie ging?
Die onderhoudsbeurt van twee jaar geleden zou overigens nog voldoende moeten zijn, alleen is het natuurlijk wel vervelend wanneer het horloge voortdurend achter zou lopen. Dat programma op de iPhone is natuurlijk leuk, maar houdt geen rekening met bijvoorbeeld fouten in het evenwicht van de balans. Die reglage kan alleen worden uitgevoerd met een tijdwaag. En het controleren van de temperatuurcompensatie (bimetaalbalans in combinatie met een stalen Breguetspiraal) is al helemaal een crime! Precisiereglage is de absolute hogeschool van de uurwerkmakerskunst en een persoon die die kunst beheerste werd vroeger extreem hoog gewaardeerd en dienovereenkomstig betaald!
Je kunt, wanneer je goed gereedschap en een vaste hand hebt (niet uitglijden met die schroevendraaier!), proberen de micrometerschroef aan de zijkant van de balanskloof met beleid te verdraaien en daarbij goed te letten op de (geringe!) beweging van die schitterende lange wijzer van het compas over de schaalverdeling, maar absoluut nooit het metaal van de kloven of stalen onderdelen aanraken (niet te verwijderen vingerafdrukken en roest!) en het horloge niet te lang open zetten (stof!).
Succes en bedankt voor deze fraaie bijdrage aan dit forum!
Robbert
Aangezien ik me nog niet zo lang bezig houd oudere horloges van diverse merken, moet ik maar eens op zoek naar een goede horlogemaker in de buurt!
Helaas weet ik niet of het horloge de “pitten” al had voor de beurt en heb zelf ook niet echt goed gekeken wat het nu precies is, ben er maar afgebleven. Er zat wel wat stof op de wijzerplaat, maar dat ging makkelijk weg met een blaasgalgje dat ik altijd voor het maken van foto’s gebruik. Heb deze niet op het uurwerk gebruikt, waarom weet ik eigenlijk niet, want dan zou geen kwaad kunnen.
Verder heb ik het horloge nog niet zo lang, maar goed contact gehad met de verkoper.
Verder blijft het horloge netjes dicht en is niet te vaak open. Mede ook omdat ik het niet vaak te voorschijn haal.
Ik zit eens door je fotomap te bladeren en
hulde
voor je verzameling en zeer mooie foto’s!
Gebruik je een fototent en doe je dit losjes
uit
de hand?
Gr
Vncnt
Bedankt kerel,
De foto’s waar veel tijd in zit zijn meestal op
een fototafel met continu licht. Dit omdat je dan
echt kan “schilderen” m.b.v. wit/zwart papier.
De meeste foto’s, waar ook wel redelijk wat tijd
in zit, zijn gemaakt op verschillende manieren
vaak m.b.v. die flitsers allemaal los op een
statief. SB900 en 2x SB600.
Ben pas sinds een paar dagen foto’s op Flickr aan
het uploaden en nog niet van alles foto’s gemaakt.
Wil het nu een beetje bijhouden en er meer mee
gaan doen!
Nogmaals erg mooi, als je nog eens horloges zoekt als onderwerp mag je die van mij zeker gebruiken (tu)