Beste lezers,
Ik heb deze zondag een Favre Leuba een servicebeurt gegeven. Dit was een project gevonden in een grabbelbak bij de Rikketik in november 2024.
Aangezien de meesten een uurwerk wel uit elkaar krijgen maak ik een montageverslag.
Allereerst alles in de Elma geweest en goed gereinigd en gespoeld. Alles ligt dan gereed voor de montage:
We starten met de veer m.b.v een verenwinderset (bergeon nr. 6) 7 zou ook kunnen maar die heb ik niet. Dit is een veer die rechtsom in de ton zit:
Nadat de arbre in de ton zit, de veer gesmeerd is plaatsen we het veertondeksel.
Dan gaan we verder met de radertrein:
Centrale rad plaatsen en de brug vastzetten, veerton op zn plek.
Dan de radertrein en de brug vastzetten, altijd soms even priegelen voor alle tappen op zn plek te krijgen.
Dan de veertonbrug met opwindrad en kroonrad. Mooi de extra groeven voor de schroef met linkse draad… (dank @TKH)
Anker gaat bij mij niet in de Elma maar apart in de wasbenzine. De paletten even schoonmaken in de rodico. Dan tap in de juweel zetten:
De brug er op, twee slagen opwinden en dan met een stukje pegwood lichtjes druk zetten op de brug en tegelijkertijd met je pincet de bovenste tap in het juweel krijgen. Als het anker goed zit, lichtjes aandraaien en zeker weten dat de tappen goed zitten voor je de brug goed vast draait.
Dan is het jammer dat er alleen foto’s geupload kunnen worden, maar dan gaat het balansje lekker draaien…
Dan de tussentijdse timing:
Dan gaan de chatons en dekstenen in de wasbenzine en worden schoongemaakt.
Mensen die met een microscoop werken kunnen dit mooi in beeld brengen, met een smartphone wat lastiger…
Dan de voorlopige eindtiming. De olie moet nog wel inlopen, wellicht wordt de timing beter.
@Vintagewatchstuff : kan je me iets vertellen over het timegrapher beeld?
Dd, du, cd, cu.
Dan gaan we aan de voorzijde het werk verder opbouwen: wijzerplaat, vastzetten en de wijzers er op.
Dan een nieuw glaasje van Sternkreuz plaatsen met een glastang van Bergeon. Goed gereedschap kost geld, maar is heerlijk om mee te werken.
Dan gaan we het uurwerk kasten:
Kastschroeven vastzetten en ook de tige vast.
Tot slot een nieuwe pakking (met dank aan Ome Ali) en het achterdeksel sluiten.
Bandje zoeken en dragen…
Ik vond deze Favre-Leuba zonder achterdeksel, ik vond in mn voorraad met stukken nog een Titus achterdeksel. Tot ik eens een origineel FL deksel vind, laten we het zo.
Bedankt voor het lezen, feedback wordt op prijs gesteld.