Fotoverslag montage Favre-Leuba cal. 101

Beste lezers,

Ik heb deze zondag een Favre Leuba een servicebeurt gegeven. Dit was een project gevonden in een grabbelbak bij de Rikketik in november 2024.

Aangezien de meesten een uurwerk wel uit elkaar krijgen maak ik een montageverslag.

Allereerst alles in de Elma geweest en goed gereinigd en gespoeld. Alles ligt dan gereed voor de montage:

We starten met de veer m.b.v een verenwinderset (bergeon nr. 6) 7 zou ook kunnen maar die heb ik niet. Dit is een veer die rechtsom in de ton zit:

Nadat de arbre in de ton zit, de veer gesmeerd is plaatsen we het veertondeksel.
Dan gaan we verder met de radertrein:

Centrale rad plaatsen en de brug vastzetten, veerton op zn plek.
Dan de radertrein en de brug vastzetten, altijd soms even priegelen voor alle tappen op zn plek te krijgen.

Dan de veertonbrug met opwindrad en kroonrad. Mooi de extra groeven voor de schroef met linkse draad… (dank @TKH)

Anker gaat bij mij niet in de Elma maar apart in de wasbenzine. De paletten even schoonmaken in de rodico. Dan tap in de juweel zetten:

De brug er op, twee slagen opwinden en dan met een stukje pegwood lichtjes druk zetten op de brug en tegelijkertijd met je pincet de bovenste tap in het juweel krijgen. Als het anker goed zit, lichtjes aandraaien en zeker weten dat de tappen goed zitten voor je de brug goed vast draait.

Dan is het jammer dat er alleen foto’s geupload kunnen worden, maar dan gaat het balansje lekker draaien…

Dan de tussentijdse timing:

Dan gaan de chatons en dekstenen in de wasbenzine en worden schoongemaakt.
Mensen die met een microscoop werken kunnen dit mooi in beeld brengen, met een smartphone wat lastiger…

Dan de voorlopige eindtiming. De olie moet nog wel inlopen, wellicht wordt de timing beter.
@Vintagewatchstuff : kan je me iets vertellen over het timegrapher beeld?
Dd, du, cd, cu.

Dan gaan we aan de voorzijde het werk verder opbouwen: wijzerplaat, vastzetten en de wijzers er op.

Dan een nieuw glaasje van Sternkreuz plaatsen met een glastang van Bergeon. Goed gereedschap kost geld, maar is heerlijk om mee te werken.

Dan gaan we het uurwerk kasten:

Kastschroeven vastzetten en ook de tige vast.
Tot slot een nieuwe pakking (met dank aan Ome Ali) en het achterdeksel sluiten.
Bandje zoeken en dragen…

Ik vond deze Favre-Leuba zonder achterdeksel, ik vond in mn voorraad met stukken nog een Titus achterdeksel. Tot ik eens een origineel FL deksel vind, laten we het zo.
Bedankt voor het lezen, feedback wordt op prijs gesteld.

30 likes

Prachtig weer.
En heel mooi dat er weer een gered is.
Leuk om te zien.

1 like

Schitterend. Knap dat je dit doet.
Proficiat.

1 like

Radium bommetje?

Ziet er uit als mooi werk, doe het je in elk geval (nog) niet na.

Heb je ook een foto van het eindresultaat om de pols of in de kast?

Met linkse draad :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mooi horloge en uitgebreid verslag :+1:

Verschil DD/DU is bij mij meestal een afgeplatte tap of een spiraal die ergens raakt.

1 like

Ik heb een tappen polijst bankje, alleen geen polijstvijl…

1 like

Zeker, niet gemeten, maar wijzers en plaat veilig weggelegd en voorzichtig gehandeld.

Daarna handen gewassen en werkblad schoongemaakt met vochtige doekjes

Je ziet Radiumburn op de wijzerplaat…
Maar bedankt voor het verslag! Leuk om te zien!

1 like

Nee, helaas. Lugbreedte is 17mm. Daar moet ik even een bandje voor zoeken.

Dat is toch voor de zijkanten? Denk dat je eerder dit moet hebben:

Bergeon tapopboller.

2 likes

Hoi Tim,

Inderdaad waar is die te koop? Heb je een bergeon nummer?

1 like

Heb ik mij laatst in verdiept. Zodra je zwaartepunt niet centrisch ligt krijg je ellende met de rate in verticale posities. In 1 positie gaat die zwaar voor lopen en in de tegenovergestelde positie achter. Dit allemaal ook nog is afhankelijk van de amplitude. Zie hieronder.

2 likes

Trouwens, het verschil in DU DD zou hierdoor niet veroorzaakt kunnen worden. Uit center zwaartepunt is in die posities niet zon groot probleem.

1 like

Ik heb hem bij Cousins gekocht.

2 likes

vooraleer je iets aan je balanstappen en dergelijke gaat doen, is je veer correct? een veer die te zwak is geeft afwijkende regelbeelden en maakt afregelen moeilijk.

als je veer correct is en je amplitude doet wat moet (250 in de horizontale standen - 220 in de verticale en dit in halfopgewonden toestand van de veer, ook belangrijk dat je half opwindt en de amplitude bekijkt) pas dan ga je naar de balans kijken. Ook zeker zijn dat er geen enkele andere fout op het werk zit, een hoogtespeling die niet goed is / raakpunten / omgewisselde incablocs /… kunnen ook afwijkende regelbeelden geven in de verschillende posities. Als de veer correct is en er geen fouten meer op de mechaniek zitten dan zou ik het regelbeeld als volgt interpreteren:

verschil in de horizontale standen = een der balanstappen hetzij afgerond hetzij afgevlakt . Moet je met de inspectieloep of microscoop bekijken welk van de 2 mogelijkheden het is
verschil in verticale positie: is te wijten aan een combinatie van verschillende slijtage op beider balanstappen en/of een zwaartepunt. Als het verschil zich beperkt tot wat ik op het regelbeeld zie, zou ik er niets meer aan doen, met gecompenseerd afregelen krijg je dat binnen de 10-15sec per dag

Maar: als je naar de regelbeelden kijkt die ik meestal geef dan zie je dat ik ze per stand langer laat lopen, minimaal 3 cijfertjes per stand en dit om het machientje de tijd te geven om zich te laten instellen opdat je de juiste definitieve waarden krijgt, als je per stand slechts 1 cijfertje laat lopen is de kans groot dat de waarden niet correct zijn omdat het machientje niet voldoende tijd had om zich aan te passen aan de nieuwe stand. ook is het belangrijk dat je per stand de amplitude laat zien, omdat je anders in feite nog niets kan zeggen van het geheel, 1 amplitude is niet voldoende, die zegt enkel iets over die stand

Succes

4 likes

Dank je wel voor je feedback. Ik ga hem deze nacht laten inlopen en dan gaat hij morgen weer ns op de timegrapher.

De veer was een witstalen nog een zeer goede conditie. Misschien toch afregelen binnen deze marges…
Het hoeft geen chronometer te worden …het blijft vintage…

1 like

Het maakt niet uit dat ze in witstaal is en er goed uit ziet, de maten moeten correct zijn of binnen de marge van tolereerbare afwijking.

hier wel, elke vintage wordt hersteld en gereviseerd naar de waarden die van een hedendaagse verwacht worden. Beroepsmisvorming denk ik :wink:

5 likes

Afregelen, uitbalanceren en nog veel meer: zeer leerzaam.

3 likes

Van de Gevel heeft ze nog liggen

1 like

Ja die welbekende heb ik al. Hebben ze ook watch adjustment?

1 like