Geen merknaam op gouden horloge

Hallo allemaal!

Iemand enig idee welk merk dit kan zijn?
Het enige dat ik weet is dat ie van mijn grootvader was en goudstempels heeft.
Ik zou dit stuk nooit wegdoen, maar een eventuele waardebepaling zou ook leuk zijn.

Bedankt!

9 likes

Gaaf horloge! Ik kan je niet verder helpen, maar wellicht kan je hem open maken en het uurwerk eens fotograferen? Dat zegt misschien meer.

3 likes

Ik denk dat het een Chronograph Suisse is. Die werden ook veel gemaakt voor bijvoorbeeld een bepaalde juwelier en dan stond de naam van de juwelier er bijvoorbeeld op. Zit een Landeron uurwerk in. De waarde nier zo gek veel, ik denk 600 tot 800
Waarschijnlijk is het heel licht en dus weinig goud. (Holle lugs bijvoorbeeld)

7 likes

:point_up:t2:
Dat dacht ik dus ook

4 likes

Het is een Chronograph suisse topdown chronograph met vrijwel zeker een venus 170 columnwheel uurwerk.

Dit bedrijf leverde kant en klare horloges waar merken of juweliers alleen nog hun naam op hoefde te printen

Kast deksel verwijderen dan weet je meer. Ze werden gemaakt in vol gouden kasten vaak van kleiner formaat ca 34/35mm. De grotere kast ca 38mm had vrijwel altijd een kast met metalen binnenring en holle kast pootjes.

Laat de kast wel openmaken door iemand met verstand anders verziek je de kast met krassen of een deuk in de achterdeksel

8 likes

Zuinig op zijn! Zijn relatief kwetsbare horloges waarbij de kast hol is en dus makkelijk deukt. Tevens zijn ze erg lek, dus niet dragen in de regen :grinning_face_with_smiling_eyes:. Tenminste, als je geen vol exemplaar hebt want deze ziet er erg strak uit.

Zou je hem eens open willen maken?

Ondanks de kwetsbaarheid, zijn chronograph suisse prachtig. Gaan tegenwoordig voor rond de 650. Soms wat meer, soms wat minder. Deze ziet er erg goed uit!

2 likes

Hartelijk dank voor de info jongens.
Ze zelf openmaken, daar voel ik niet veel voor. Maar dacht ze eens te laten onderhouden bij de juwelier in de buurt.

Ik sluit me aan bij wat hier boven al is gezegd.

Het zal wellicht idd een Venus kaliber zijn, ipv de meer courante Landerons. Gewoonlijk zijn de Landerons Jumbo size, 37-38 mm en niet zo geweldig qua goudgewicht.

Echter heb ik al vaker gezien dat de Venus uitvoeringen kleinere kasten hebben, 33-35mm, maar dat deze wel massief zijn. Dus wellicht heb je geluk, want ondanks het vaak kleinere formaat, zijn ze feitelijk meer waard. Zowel qua goud als kaliber. Dan spreken we al gauw van 8-900 euro en meer.

Mooi horloge!

3 likes

Onderhoud via een juwelier is altijd duurder dan rechtstreeks bij een horlogemaker omdat de juwelier er ook wat aan wil verdienen.

4 likes

Beter een onafhankelijke horlogemaker. Hier is een kaartje. Vaak stuurt de juwelier het ook door naar iemand op deze kaart. Zoek iemand met ervaring met deze oude chronograaf calibers.

4 likes

Op basis van het nummer in de hamerkop en geschatte leeftijd, kun je misschien de maker van de kast vinden op deze pagina:
https://www.vintagewatchstraps.com/swisspdm.php

2 likes