Gezocht: iemand die deze vintage Certina tot leven kan wekken

Ook bij mij begon de horloge hobby met een erfstuk. In mijn geval met een Citizen Cryston en deze Certina DS-2. Een tijdlang sierde het horloge mijn pols, tot helaas het uurwerk de dag niet meer kon bijbenen. Initieel had ik het idee om het horloge gewoon in de kist te laten zitten en er een nieuwe Certina naast aan te schaffen als ode aan dit exemplaar (dit heb ik ook gedaan met de Cryston, daar komt over 2 dagen een Tsuyosa naast). Die gedachtegang werd bevestigd toen ik ermee langs horlogemakers en juweliers ging en te horen kreeg dat het de moeite niet waard was om hiermee aan de slag te gaan. Bij Wesselink en Vreeker te Alkmaar gaven ze aan dat onderdelen vinden voor dit exemplaar een opgave zou worden en dat de kosten voor een reparatie niet opwogen tegen wat het horloge waard is. Dus terug in de kist ging ie.

Vorig jaar bracht Certina ineens een heruitgave uit, de nieuwe C024.407.18.041.00 lijkt verdraaid veel op deze DS-2 en even overwoog in een aanschaf, maar nu begint het toch te kriebelen. Dit horloge moet eigenlijk gewoon terugkeren naar zijn gloriedagen. Maar ja, zelf ging me dat niet lukken. Een caseback openen of schakels verwijderen lukt nog, maar daar tref ik rap de grens van mijn expertise.

Het betreft, als ik het goed heb, een Certina DS-2 Certiday Turtle ref. 5901 300 (volgens mij met een Certina 25-652 uurwerk). De eerste van deze Certinas stamt uit 1968, en de laatste uit 1976. Via het ‘’opnieuw levend gemaakte horloges’’ topic zie ik kunsten voorbij komen die me doen overtuigen dat ook dit project gewoon mogelijk moet zijn! Maar wie oh wie is daarvoor de juiste persoon? Heeft iemand misschien al onderdelen of een eventuele donor? Een vergoeding kunnen we uiteraard overeenkomen! Ik kom zelf uit Noord Holland en hoop iemand te vinden op rijafstand (ben al meer dan eens iets in de post verloren en durf het met een erfstuk niet direct aan).

Goed, foto’s! Het uurwerk draait, maar na een kwartier loopt hij echt achter. Er lijkt roest bij de kroon te zitten, we hebben zwarte meuk en de gele DS band die aan het vergaan is. Die laatste foto is niet van mij, maar ik zou graag die kant op willen! Dat betekent dat zowel de binnenzijde als buitenkant liefde nodig hebben.

Iemand tips?

4 likes

Dit is een goed startpunt.

Er zijn forummers/hobbyisten op de lijst die wat voordeliger zijn, die zou je kunnen proberen. De professionele horlogemakers rekenen natuurlijk meer geld maar leveren denk ik ook over het geheel genomen beter werk. Wel is idd de vraag of ze het werk aannemen gezien de (on)mogelijkheden rondom nieuwe onderdelen.

Zelf vind ik @tokes wel een goed compromis. Zelfstandig en doet veel vintage. Zoekt ook onderdelen die lastig te krijgen zijn. Zit wel in de regio Nijmegen.

Is dat trouwens de originele certina stalen band? Die zijn wel geld waard als dat zo is.

1 like

is niet helemaal in de buurt. https://www.sonders.nl
Leusden. Kan je een keertje een kijkje nemen in het pittoreske Amersfoort?

1 like

Hey James, gave Certina, man! Hoop dat het lukt om deze weer in nette en goedwerkende staat te krijgen! Ik kom al jaren bij horlogemaker Kalle Slaap (Chronoglide). Zit in Grootschermer. Dus in de buurt. Misschien kan hij wat voor je betekenen. Succes!

1 like

Mijn ervaring is wel dat Chronoglide behoorlijk duur is.

1 like

In die regio ook zeker Ed Schouten even contacteren. Timefix in Akersloot.

1 like

Doet ed schouten ook vreemde vintage?

Volgens mij kan-ie wel wat; met alle Rolex- en Breitling- certificaten die er zijn, is het vooral de vraag of-ie het wil of niet.

Heb zelf al een paar van specifiek deze serie Certina’s gedaan, maar het zijn wel zware bevallingen altijd.

Volgens mij is het de originele band, misschien kan iemand het bevestigen adhv deze foto. Zijn die echt nog wat waard? Ik heb deze, maar in de familie zijn er nog een aantal van dit exacte exemplaar, maar dan met andere kleuren dials. Degene van wie we het geerfd hebben had meerdere varianten. Allemaal met deze band.

Is er geen reële kans dat er delen van de pakking in uurwerk zijn gekomen. Een goede reiniging en service zou dan al wonderen kunnen doen.

1 like

Het is niet dat je kan rentenieren ofzo…maar een paar honderd euro wel. Net zoveel als t horloge zelf denk ik… of misschien zelfs iets meer

O heus. Ik merk alleen vaak wel dat veel horlogemakers geen zin hebben in exotische vintage uurwerken gezien de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen.

Give it a try. Hij heeft mij nooit gebeten althans, en heb een jaar met hem samengewerkt. :man_shrugging:

1 like

Beste,
Een mooie Certina DS 2.
Met originele band.
Als het nog werkt, zit er een veer in de sluiting zodat deze iets kan ,rekken,.
Zeker de moeite waard om te laten reviseren.
Probleem kan het dag, datum verzetrad kunnen zijn. Dit onderdeel is moeilijk verkrijgbaar.
De pakkingring is inderdaad behoorlijk verteerd en dient vervangen te worden.
Leuk detail: volgens mij is de dagaanduiding in het nederlands.
Zoals eerder gemeld: Kalle Slaap is zeker aan te raden.
Succes.
Groet
Jan.

1 like

We kunnen er meervoud van maken, een familielid stuurt me net dit exemplaar door met de opmerking dat de dagaanduiding niet langer werkt. Net even een andere variant, maar ook een DS-2 uit die periode.

2 likes

Defecte datumverzetting komt vaak voor bij dat uurwerk, zit een klein fragiel veertje op het datumverzetrad dat nog wel eens kapot wil gaan

Was bij mijn vintage Certina ook zo. Kalle Slaap heeft dit (dus) voor mij gefixt. Nou ja, weet helemaal niet of hij tijd heeft, natuurlijk. Ik moet ook nog met een paar dingetjes naar 'm toe, eigenlijk. Dus hoop 't. :sweat_smile:

Ik heb een Certina met hetzelfde uurwerk laten servicen bij Meents & Bakker in Amstelveen. De horlogemaker daar wist mij te vertellen dat hij decennia geleden zijn examen heeft gedaan op precies dat uurwerk.

Bedankt allen! Inmiddels contact met Ed van Timefix gehad, ik rij binnenkort langs. Kan wegens het zoeken naar onderdelen allemaal even duren uiteraard zo’n servicebeurt. Weet iemand daarom of een Certina Cal.25-651 donoronderdelen voor een Cal.25-652 kan opleveren? Die zie ik namelijk nu net in het blauwe deel voorbij komen.

1 like

Is bijna hetzelfde alleen de 652 heeft dag/datum en de 651 alleen datum, het datumverzetrad is iets anders want daar zit een extra verzet vinger op voor het verzetten van de dagschijf

3 likes

Meeste onderdelen zijn voor 25 651 en 25652 uitwisselbaar.
Wat zeker NIET uitwisselbaar is , zijn:
uurrad, wisselrad, centrumrad, seconderad, datumverzetraden uiteraard de datumring.
Succes met het project.
Groet
Jan.

1 like