Girard Perregaux

Hoi horlogevrienden,

Een goede vriend komt met dit horloge langs. Van zijn vader geweest, heeft altijd in de kast gelegen. Het is 14k.goud. Of ik weet welk type het is, of ik iets over dit merk en horloge weet en of het verzekerd moet worden?
Mijn kennis is ontoereikend, maar samen weet je meer.
Kunnen jullie misschien iets inhoudelijk over dit horloge zeggen. Het wordt zeer gewaardeerd.

Heb je een foto van de achterkant?

Handwinder?

Hoeveel mm?

Lijkt me ergens eind jaren 50, begin jaren 60 gezien t ontwerp.

Verzekeren lijkt me niet nodig. Ik zie geen aanleiding te denken dat het echt heel veel geld waard is.

1 like

Denk ook handwinder. Automaat had in deze periode zeker op de plaat gestaan. Daar lees ik Antimagnetic.

Goudwaarde met lichte merk-premium; hoewel het lang niet het high-end merk was dat het nu is. Verzekeren echt niet nodig, huiskluisje is voldoende. Denk aan minder dan 1K euro.

Ik vermoed ook een kleine diameter; 33 of 34 mm ex kroon. Gaat ook niet helpen qua marktwaarde. Elke mm extra telt dan.

Indien de eigenaar het wil gaan dragen - beslist eerst servicebeurt! Hoeft niet de wereld te kosten, want handopwinder zonder datum.

Heb ook de merknaam even gecorrigeerd. :wink:

2 likes

Leuk horloge, merk is nu high end maar vroeger minder. Afhankelijk van de maat misschien 5-800€ waard denk ik

1 like

Dat is ook mijn schatting, al zit ik aan de lage kant van je range. Plaat is niet super en vrees een kleine diameter.
Kroon is ook behoorlijk gebruikt, wat ook wel past bij handwinder.

Ben t verder eens met Peter, was het een automaat had het op de plaat gestaan.

2 likes

Allemaal thnks alvast.
Het is idd een handopwinder, sorry.
Ik zal nog even een foto van de achterkant vragen.

Dank jullie we voor de hulp.
Hier een foto van de achterkant (blanco).
Wel weet ik dat het inderdaad een handopwinder is en 33mm.
Schijnt 14k geelgoud te zijn.

1 like

Leuk ding toch, denk een euro of 4 à 500,- waard.
Maak de kast mooi schoon met een doekje, geen papier gebruiken dat krast, een cape cod doekje/zilverpoetsdoek en een sateprikker.
Polijst het plastic glaasje met wat polywatch, koplamppolijst of hee… tandpasta. Of laat dit doen door een horlogemaker (niet te verwarren met juwelier), ga vooral niet zelf proberen het horloge te openen, de ervaring leert dat dat nare beschadigingen tot gevolg kan hebben.

Laat een van de leden hier op het Forum die horlogemaker zijn het uurwerk een servicebeurt geven zodat het weer mooi loopt. Dat zal hard nodig zijn, ondanks dat het horloge welicht nu ook loopt zal alle smering zijn verdwenen. En die beurt kost je de kop niet, misschien een nieuw kroontje?

Daarna zet je er een mooi ècht kroko of hagedisbandje op en je hebt een superleuk vintage horloge waar je jaren lol van kan hebben!