Glas polijsten?

Beste HF,

Ik heb een aantal mooie horloges die wat krassen hebben op het glas (geen saffier). Het zijn geen diepe krassen die heel zichtbaar zijn dus het leek me te doen om het eruit te polijsten. Ik heb hier op HF gezien dat iemand al een glas heeft gepolijst door verschillende schuurpapieren erover heen te halen en vervolgens polijst pasta.

Over de polijst pasta gesproken, wat raden jullie HF’ers aan om te gebruiken? Momenteel heb ik thuis Mothers Mag en Turtle Wax Auto liggen, zijn 1 van deze geschikt voor het eruit polijsten van de krassen of moet ik toch iets specifieks aanschaffen/doen?

Glas polijsten kan alleen als het acryl glas is. Mineraal glas is niet echt goed te polijsten. Ik gebruik zelf een nagevijltje om de krassen weg te halen. Daarna poets ik het horloge met polijstmiddel (maakt niet heel veel uit wat, polywax, tandpasta, etc). Maar volgens mij gaat wax niet werken, dat is wat anders.

1 like

Het kán wel, maar dan moet je het wel echt willen. Zie http://forums.watchuseek.com/f2/how-restore-polish-mineral-watch-crystal-2780938.html Het is volgens mij vooral een oplossing voor vintage horloges waarvoor geen vervangend glas voor handen is, aangezien een nieuw glaasje (laten) zetten niet zo kostbaar is.

Groeten,

Stefan

1 like

Ik kom o.a. dit tegen op internet:

jullie mening? Volgens mij is het horloge die ik wil behandelen ook voorzien van acryl, het is een casio wave ceptor model

Dat glas is toch nog alles behalve krasvrij?

1 like

Ik had hier op het HF een gebruiksaanwijzing gelezen:

Om een glas weer mooi egaal krasvrij te krijgen heb je de volgende zaken nodig:
– Schuurpapier korrel 400
– Schuurpapier korrel 1000
– Schuurpapier korrel 2000
– Schuurpapier korrel 3000
– Polijstmiddel zoals Peek, Brasso of vergelijkbaar – Zachte doek
– Natte schoonmaakdoekjes
– Eventueel schilderstape
Ik knip mijn schuurpapier altijd in stukjes ter grootte van een postzegel, dat werkt erg prettig.
Idealiter is het uurwerk uit de kast maar gezien de waarde van het horloge, had ik geen zin om het uurwerk te verwijderen en terug te moeten plaatsen. Begin met korrel 400 het glaasje te schuren, rond en in banen.
Omdat ik de lunette niet wil beschadigen en de krasjes ook echt aan de buitenrand zaten, heb ik uiteindelijk de lunette gewoon afgeplakt met schilderstape.
De eerste schuurronde met korrel 400 is het belangrijkst omdat je daarmee de diepe groeven verwijdert, schuur een stukje, veeg dan het stof met een nat doekje weg en controleer dan met een loep of het glaasje mooi egaal is, anders gewoon door blijven schuren.
Als het glaasje overal even dof is (duidelijke witte lijnen duiden op een overgebleven witte groef) dan kun je opschuiven naar korrel 1000.
Dan korrel 2000, de wijzerplaat wordt nu weer wat zichtbaar. Dan korrel 3000, er ligt nu nog een wittige waas over het glas.
Dan gaan we af-polijsten, knijp een kleine klodder pasta (in dit geval Peek) op het glas, en wrijf dit met een zachte doek over het glas totdat het glas weer begint te glimmen, controleer daarna of er toch nog ergens krasjes zijn overgebleven en ga desnoods terug naar een vorige schuurniveau om deze alsnog te verwijderen.
En hij is weer klaar voor gebruik!

Nou, na verschillende pogingen ben ik dus nóg bezig en inmiddels ben ik er wel achter, dit moet met een machine en dan ook nog voorzichtig, anders knapt het glas door de hitte…

4 likes

Dat past mooi bij de vintage looks :slight_smile:

Nou het is me gelukt haha, heb met mothers mag niet alleen het glas krasvrij weten te krijgen maar ook het bandje laten glimmen. Foto’s komen eraan!

1 like

Hé dat is goed om te horen, ik ben benieuwd!

ok, mijn foto skills zijn -500 haha

bandje before:

bandje after:

glas before:

glas after:

Hoe heb ik dit gedaan? Mothers Mag & Aluminium polish en een dremel :smile:

Ikzelf hanteer een heel simpele regel:

Mineraalglas en Saffier… niet aan gaan zitten klooien… dat krijg je toch niet goed… of je moet het echt opnieuw slijpen… en daar heb je de spullen niet voor…

Acryl en andere kunststoffen., schuren van grof naar fijn… en dan polijsten… iedereen gebruikt andere middelen… alles is goed als het eindresultaat dat ook is…

voor mijn Pontiac Memodate heb ik zelfs een compleet nieuw glaasje gemaakt van een stuk plexiglas wat ik nog had liggen…

Gewoon gedraaid in de draaibank, binnen en buitenkant geschuurd met schuurpapier, beginnende vanaf 800, en gepolijst met Dialux Wit

1 like

Ik blijf deze super goed vinden. Mini Dremel traploos langzaamste stand. Acrylic niet warm laten worden.
En dan met deze betaalbare paste van grof naar fijnste korrel.
Tis maar een tip.
€ 0,59 45%OFF | Ztdplsd 1Pc W0.5-W40 Grit 320 ~ 10000 Diamant Schurende Pasta Naald Buis Slijpen Polijsten Leppasta Fabriek

1 like

I gebruik Commandant Cleaner voor verweerde lakken :joy: Diamant paste is veel te scherp voor Acryl.