Glycine automatic met Felsa Bidynator - Solid gold!

Lijkt me erg leuk om te doen.
Wie weet… Ooit… Wanneer ik tijd over heb… Als hobby ofzo :slight_smile:

Daar komt het wel op neer, voorzichtig wrijven (ik ben hier 20 minuten mee bezig geweest), het lijkt erop dat sommige laklagen zich hiervoor lenen, maar zoals het bij deze is gegaan had ik ook nog nooit meegemaakt.

Ik ook niet. Maximum krijg ik er een paar vlekjes weg maar nog nooit als deze.

Ge-wel-dig!! Fraai hoor! Veel plezier ermee! Dank voor de mooie repo! :slight_smile:

Wauw wat een verschil… Knap gedaan!

Prachtig opgeknapt, en een mooi fotoverslag!
Bedankt voor het delen, dit zijn de mooie topics. :smile:

Goed opgeknapt en ook mooi horloge.

Zo dat is een mooi mazzeltje!
Mooi opgeknapt zeg die wijzerplaat.
Weer bedankt voor het plaatsen :wink:

Vakwerk weer :ok_hand:

Heel mooi ! Prachtig om te zien dat je een jaar geleden de rommelmarkten afging voor horloges van 2,50, en nu een stuk apartere horloges zelf een beurt geeft en 10x meer kan dan toen.

Rommelmarkten doe ik nog steeds graag maar het is gewoon niet erg efficiënt. Zelf kunnen servicen is inderdaad wel ontzettend gaaf, echt een verdieping van de hobby, en niet onbelangrijk dat je doordat je ook kleine defecten kunt oplossen vaak leukere deals kunt scoren.

1 like

Dat is weer een prachtig exemplaar geworden.!

Wauw dat is pas een staaltje vakmanschap. Wou dat ik dat kon, zou deze hobby een stuk goedkoper maken :grin: Gefeliciteerd, prachtig resultaat :+1:

Gewoon doen! Twee jaar geleden wist ik niets over horloges…

1 like

Proficiat met dit juweeltje, na de opknapbeurt .

Erg mooi gedaan.
Ziet er allemaal erg complex uit…

Gefeliciteerd, je blijft een tovenaar.

Op zich is zo’n Bydinator niet echt een heel ingewikkeld uurwerk.

Het mafste uurwerk waar ik ooit aan heb gewerkt was een Slava 2428 day-date met dubbele veerton en extern datum wissel mechanisme… wat een #$%-ding.

Wat een mooie aanwinst!

Ik las laatst dat iemand van zijn oude Glycine informatie had opgevraagd bij het merk, ik was eerder in de veronderstelling dat dit gewoon een merk reboot was maar dat klopte blijkbaar niet. Ik heb vorige week twee foto’s opgestuurd aan de Heritage department: heritage@glycine-watch.ch en kreeg zowaar een vrij uitgebreid antwoord:

"Thank you for contacting Glycine Heritage department.

Geert, unfortunately our existing manufacture records start from 1953. The earlier records were damaged during the 1950s in a flood in Biel. However we are confident that we can give you at least the manufacture year due to the known manufacture volumes in those years.

The timepiece you have posted with the serial number A 26760 would be from 1952 manufacture year. We were using the letter ’ A ’ to mark Felsa movement casing watches back then. It high probably is casing the first Bidynator movement, Felsa 690 in which Glycine also contributed in its development.

The Bidynator was the name given to self winding/automatic watch movements that wound the watch with the rotor’s both directional moves. Until Bidynator was invented, rotors of watch movements were winding the watch only in one direction, the other direction was an empty turn. Bidynator / bi-dynator was an ingenious find for those years which made storing power in the barrel easier and faster. There were also other ebauches called Bidynator due to their bi-directional winding capacity, like the Felsa 1560.

We hope that the information we shared is convenient for you, please let us know further questions or concerns you may have with vintage Glycine timepieces,

Thank you, kindest regards,"

Fijn om te weten en top service, voor zover ik weet samen met Longines één van de weinige merken die dit gratis doen!

1 like