Goede verzamel merken

Hallo,
Ik ben langzaam mijn horloge collectie aan het uitbreiden en ik vraag mij af wat nou een beetje leuke merken zijn om aan te werken.

Het liefst chrome/metaal aangezien ik al 2 gouden heb en het laten vergulden wel erg prijzig begint te worden…

Ik heb al een Tissot, Record de Luxe en een Prisma.

De belangerijkste punten voor mij zijn:
Enigzins betaalbaar (ben nog redelijk nieuw, dus mocht er tijdens de service wat fout gaan eindig ik liever niet zonder horloge EN een lege rekening)

Gekleurde wijzerplaat (heb tot nu toe alleen maar wit)

Zo min mogelijk vergulde horloges

Alvast bedankt voor de tips!

Snap je vraag, maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur als het gaat om verzamelen. Ik heb een aantal vintage horloges waaronder een Zenith, Seiko en Movado, maar ik verzamel eigenlijk neo-vintage duikhorloges. Dat vind ik persoonlijk het tofste. Zou vooral even lekker rondsnuffelen op het forum en even kijken wat je zelf leuk vindt. Zo hebben we bv twee topics waarin veel wordt geplaatst. De ‘wat dragen wij vandaag’ topic en de ‘welke vintage draag je vandaag’ topic:

3 likes

Top bedankt. Ja iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur. Ik dacht misschien zijn er bepaalde merken die over het algemeen gewoon erg populair zijn. Ik ga die 2 topics even goed in de gaten houden!

1 like

Rolex is best wel populair🙃

3 likes

Tja, dit is best persoonlijk.
Zo zijn hier verzamelaars van vintage Zweedse horlogemerken die in lotjes aangekocht worden tot mensen met meerdere pateks in de kluis. Allemaal prachtig op hun eigen gebied.

Kijk vooral veel rond. Vintage Japans (Citizen, Seiko) is een goede start om voor weinig erg leuke horloges te krijgen en in het Seiko topic bijvoorbeeld genoeg mensen die je willen helpen. Het mooiste is dat je deze ook weer kwijt komt, met vaak maar weinig verlies op je aankoop bedrag.

Ook is (of was tot voor oorlog, geen idee of het nu nog even sterk leeft) het Russische topic op HF behoorlijk druk. Ook hier leuke Chronos voor weinig te vinden en eveneens zeer leuke forumleden die je willen helpen.

Bij mooie vintage zwitsers met relatief moderne maatvoering zit je al snel op stevige bedragen. Daarnaast is vintage altijd een wespennest als je geen onderzoek doet, hetgeen dat je bij omega bijv. veel leergeld kan kosten.

1 like

Allemaal jaloezie :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Met Orient heb je veel waar voor je geld en met Citizen Eco-drive geen batterij wissels meer.
:+1:

Er zijn genoeg “zwitserse” merken die niet zoveel hoeven te kosten hoor.

Pontiac, Rodania, Roamer, Cyma etc, etc. Tuurlijk hebben die ook duurdere topstukken, maar die zijn er ook genoeg tussen de 50 en 100 euro. Ook bijv Certina en Tissot kan je nog best betaalbaar vinden.

Overigens is die opmerking over vintage mijnenveld wel fair. Genoeg redials en gerommel.

1 like

Ja, maar je geeft aan dat het enigszins betaalbaar moet zijn. Dan hoef je dus eigenlijk niet bij de écht populaire vintage horloges te kijken. Die zijn, bijna per definitie, niet heel erg betaalbaar. Je noemde al Tissot. Dat is inderdaad een (nog) wat ondergewaardeerd en (dus nog) betaalbaar merk. Hetzelfde geldt voor Certina. Mocht je dan toch écht iets van een populair merk als Omega willen, kijk dan bijvoorbeeld eens naar de pre-Bond duikertjes. Ook (nog) betaalbaar zijn de '80s en '90s duikertjes van (TAG) Heuer. Maar goed ik ben zelf gek op (vintage) duikers. Weet natuurlijk niet of jij deze ook leuk vindt…

2 likes

Helemaal mee eens hoor. Echter vind ik persoonlijk Japans iets veiliger om mee te starten. Van de toppers is veel info te vinden, maar de andere merken zijn toch wat lastiger om goede info over te vinden en weer verkopen als TS langer in de hobby zit is ook lastig.
Ik weet dat ik veel te kort door de bocht ben, maar om elk merk nu afzonderlijk te behandelen . Haha

Mijn advies voor nu, lezen lezen en nog eens lezen. Rikketik bezoeken om stukken in het echt te bekijken.

Koop vooral niet te snel. Dat is mijn (en met mij vele anderen) valkuil geweest.

True, maar dat geld ook voor Citizen en Orient. Je bent beter af bij Seiko. Vintage seiko is sowieso de shit. Je hebt zoveel waarde bij LM / Lord Marvel etc.

Alleen wel heel veel witte platen :stuck_out_tongue:

1 like

:sweat_smile: Ja idd. Mijn verzameling doet soms pijn aan de ogen van al het reflecterende licht van die witte platen.

Maar er is ook genoeg kleur;

4 likes

Dit dus👆🏻

Voor je t weet heb je van alles wat :see_no_evil:

1 like

Zeker

foto van vintageseiko.nl

4 likes

Hangt er van af hoe krap dat budget is. Universal geneve is een leuk merk voor wat betreft vintage. Ook omega heeft mooie vintage die nie zo gek veel hoeven te kosten. De Genève lijn bijvoorbeeld.

1 like

Kijk eens naar vintage Certina.


Absolute topkwaliteit uurwerk en mooi.

7 likes

Eens

Wat is je plan? Zoek je “goede verzamelmerken” in de zin van een gekend merk. Want als je vraagt:

Dan ga ik er vanuit dat je horloges zoekt met uurwerkjes waar je prettig aan kunt werken.

Ik ben zelf ooit begonnen met het sleutelen aan Pontiac horloges. Die zijn veelal voorzien van hele mooie Zwitserse ETA of AS uurwerkjes. Heel fijn om aan te sleutelen en onderdelen zijn goed te krijgen. Daarbij zijn de Pontiacs en vintage ETA uurwerkjes en onderdelen vaak voor schappelijke prijzen te vinden.

In de loop van de tijd al verschillende soorten uurwerkjes in handen gehad en sinds wat jaren verzamelaar van vintage Certina en Seiko horloges, mn om de inhouse uurwerken. Heerlijke uurwerken om aan te werken. Ik heb eens iemand horen zeggen dat die oude Certina uurwerkjes zichzelf in elkaar zetten. Daar zit ie niet ver vanaf.

De vintage Seiko uurwerken, zoals die van de LM en KS zijn prachtig, evenals de modellen. Dus ook erg leuk om aan te werken.

Het is maar wat je wilt. Ligt de nadruk op het sleutelen en wil je je zo meer bekwamen, wil je je toeleggen op een bepaald merk, is het budget bepalend?

Ik heb ooit eens een niet lopende vintage duiker gekocht, voor veel te veel geld. Uiteindelijk wel netjes lopend gekregen, maar was een aardig risico. Soms zijn er gewoon geen onderdelen te krijgen voor bepaalde modellen/uurwerken en dat is zeker iets om rekening mee te houden.

3 likes

Dit is trouwens wel lastig met vintage. Veel horloges met zwarte wijzerplaat zijn niet origineel. Zeker oudere horloges van de grote merken. Een vintage skin diver kan wel een leuke toevoeging zijn.

2 likes

Eens !
en Tissot heeft ook veel leuke vintage horloges vind ik.

1 like