Graag jullie tips ivm reparatie oude Seiko

Ik heb sinds begin jaren 80 een Seiko 6139-8020.
Nooit een onderhoudje gehad.
En ik ben er ook niet erg voorzichtig mee omgesprongen, maar de Seiko heeft alles doorstaan, nou ja, hij loopt nog, houdt goed tijd, sekondenwijzer, minutenteller, start/stop en datum doen het allemaal niet meer, gangreserve is ook niet meer alles, Ik wil het horloge terug gaan dragen, en dacht om het eerst toch maar eens een onderhoud/service/reparatie te geven. Minimu minimorum is dat de sekondewijzer terug loopt.

Iemand een goeie tip voor een hersteller/zaak idie ik dit kan toevertrouwen ?
In België ?

het obligate, wazige (mijn specialiteit) fotootje

3 likes

dit topic hoort eerder thuis in de vintage horloge sectie, sorry

Allereerst een prachtige Seiko, die zeker een servicebeurt verdiend.
In NL staat @Aad57 heel goed aangeschreven, maar ik weet niet of deze tijd en gelegenheid zou hebben.

Kijk eens op de volgende link, daar zitten ook Belgische herstellers bij:

1 like

Daar heb ik wat aan, ik neem alvast contact o met één van de horlogemakers …

1 like

even verplaatst

1 like

Een update.

Eerst ter zijde, ik was al een tijdje op zoek naar een simpel horloge om mijn trouwe 6139-8020 te vervangen omdat ie het de laatste jaren moeilijk kreeg. Heb het altijd een mieters horloge gevonden en het ding heeft alle beproevingen doorstaan. Zelf nieuw aageschaft in het begin van mijn beroepsleven (het 12 stielen, 13 ongelukken parcours).
Huisvuilophaling, zandstralen, schilderwerken, stellingbouw, metaalarbeid, industriële reininging, … en dan eindelijk toch nog een kantoorjob … ik wou dus een nieuwe daily, een beater, en daarvoor heb ik me toen aangemeld op dit forum en heb ik uiteindelijk een SARB033 erbij. Mooi ding, maar ik draag 'm eerder occasioneel en heb me uiteindelijk bij juwelier uit een naburig dorp een simpel en strak kwartshorloge aangeschaft dat meer lag in de lijn van wat ik oorspronkelijk zocht

https://www.horlogeforum.nl/t/mijn-lijstje-en-na/370165

Nou ja, deze lokale kleine juwelier is ook een premium Seiko dealer, en we hadden een leuke babbel over Seiko en toen vroeg ik of ie ook zelf herstellingen deed van wat oudere Seiko’s en ik zag een lichte opflakkering in zijn ogen en hij wou maar wat graag mijn Seiko onder handen nemen, ik was eerder terughoudend maar hij zei dat hij in het verleden veel herstellingen deed, maar dat het een beetje minder was geworden. Je kent dat wel, meer dan 70% van zijn horlogeaanbod zijn kwartshorloges, de populaire modemerken … ik had wel de indruk dat deze goede man een zekere stielkennis had, en een Seiko fanaat.

Heb mijn 6139-8020 dan binngengegooid. Zijn eerste reactie, daar heb ik vroeger wel vaker herstellingen aan gedaan, en ik heb nog een maatje uit het vintage wereldje die zonodig alle originele onderdelen hiervoor kan leveren en dat horloge krijg je gewoon perfect werkend terug.

2 weken later berichtje dat ik 'm kon gaan afhalen, een nieuwe dichtingsring, een veertje voor de chrono, en een reiniging en service (eerste keer) voor 75€

Ik kan 'm weer wat vaker gaan dragen nu.
:upside_down_face:

10 likes

Nog een blurry fotootje

4 likes

Hartstikke mooi dat ie geserviced is. Veel draagplezier er mee. :slightly_smiling_face:

1 like

He wat leuk dat die een service heeft gehad. Nu weer lekker dragen en terugdenken aan die goede oude tijd!

1 like

Erg goedkoop. Maar mooi dat het oudje weer werkt.

1 like

En alles werkt naar behoren? Bizar goedkope prijs. Echt heel netjes. Veel plezier ermee!

Ik heb 'm nu 10 dagen terug en alles werkt zoals het hoort, maar over de deugdelijkheid van de reparatie o plange duur kan ik moeilijk zeggen, de gangreserve was niet al te best en dat is nog steeds zo, maar dat is eerder een Seiko heild redelijk goed tijd, afwijking van 2 minuten, dat is tikje beter nu en gaat richting 1 minuut, de man die het horloge geserviced heeft zei dat het eigenlijk allemaal best nog meeviel ook al had de Seiko nog nooit een service beurt gehad, ik had vooraf wat prijsindicaties opgezocht en dacht ook dat het wat duurder zou uitvallen, maar dat viel ook nog eens mee, volledigheidshalve 75€ voor de reparatie/reiniging/service en daarbij nog 10€ voor het veertje en de dichtingsring. Misschien heb ik een gunsttarief gekregen omdat ik altijd verlekkerd naar de Seiko showcase zit te staren en er enkele maanden geleden een horloge heb gekocht, weet het niet, gewoon toevallig vlakbij huis een Seiko reparatiemannetje gevonden … meevaller