This material is exclusive to Grand Seiko. It is as light as pure titanium but twice as hard as stainless steel and therefore highly resistant to scratches. Its color is brighter than the other forms of titanium used for Grand Seiko and allows the Zaratsu polished surfaces to stand out even more prominently.
En High Intensity Titanium, zoals ik het begreep is dit nog altijd iets harder dan 316L en vergelijkbaar met grade 5 titanium.
Als ik het zo lees verwacht ik dat die Oris grade 2 is, leuk om hier zo weer wat van te leren!
Dat denk ik ook wel, valse start gehad wat titanium betreft, zou het in het echt eens moeten zien/voelen. GS kennende zal dit echt wel meer dan dik voor elkaar zijn. Als iemand de SLGB003 ooit in bezit heeft kom ik hem graag bewonderen
Het titanium wat jij van Oris kent is niet te vergelijken denk ik. Mijn idee van titanium was ook altijd gebaseerd op de Oris Meistertaucher, de originele. En dat was licht, blikkerig, rammelend en snel krassend.
Maar mijn laatste titanium horloge, The Citizen, was echt van een kwaliteit waarbij je het gevoel hebt echt iets hoogwaardig kwalitatiefs om je pols te hebben, zowel qua gevoel als qua looks.
Ik kan me er enigszins iets bij voorstellen, maar na pakweg 20 GS-sen heeft het me nooit gestoord.
Wel heb ik wat slechte oogjes waardoor in 's nachts een horloge met lume draag. Want in heel donker zonder bril kan ik ze niet af lezen, maar dat terzijde.
GS heeft het voor het contrast netjes opgelost. Donkere wijzerplaten hebben nagenoeg altijd geborstelde wijzers, lichte wijzerplaten hebben nagenoeg altijd gepolijste wijzers om het juiste contrast te kunnen geven.
De gepolijste wijzers zijn zo strak gepolijst dat ze zwart lijken (black polish) bij direct erop kijken, met behulp van de Sallaz / Zarastsu techniek. Dat op een zwarte plaat zorgt dat ze niet af te lezen zijn, geborstelde wijzers “verpreiden” de lichtval en blijven dan licht.
Dat, in combinatie met de gefaceteerde en scherpe wijzers, zorgt voor een nagenoeg optimale afleesbaarheid ook in zeer slecht licht.
Maar goed, met andere brillen, wat gesleutel aan brilleglazen en wat herstel van gezondheidsklachten is de afleesbaarheid weer goed en had ik ze niet moeten verkopen.
En als ik dan toch herinneringen aan het ophalen ben… Dit is gekomen en gegaan.
Oh man… met al dat champagne-geweld denk ik weemoedig terug aan mijn “ex” Als deze er toch was in 36/37/38 mm, dan kocht ik hem direct (en dat is dus zonder datumvenster)!