Hieronder een poging de complicatie in de one Hertz uit te leggen. Met iPhoto kan ik geen pijltjes aan de foto’s toevoegen, dus voorlopig met woordjes.
Foto 1: de one hertz heeft twee veertonnen, links (in de foto) voor de secondewijzer, rechts voor de ‘wheel train’ en balans.
Foto 2: linksboven zie je de (Gyromax-achtige) balans en iets daaronder/daarbinnen het anker. Daar weer onder de kloof (= halve brug) voor het ankerrad, dat net onder die kloof uitpiept. Rechts van die kloof zie je de kloof voor het seconderad (ook wel “vierde rad”) en rechts daarnaast de kloof voor het derde rad. Midden op de foto is een ‘tweede anker’ te zien dat vier (!) stenen omvat.
De twee bovenste stenen (“bovenste” in de foto) werken samen met een daarboven gelegen ‘tweede ankerrad’ (met zaagtanden) waarop de secondewijzer is gemonteerd (aan de wijzerplaatzijde). Deze stenen werken als een soort echappement en laten elke seconde een ‘tandje’ door van het tweede ankerrad en daarmee de secondewijzer over 360/60 = 6 graden = 1 seconde.
De andere twee (‘onderste’) stenen (waarvan de rechter helaas aan het zicht wordt onttrokken) ‘tasten’ een rekarteld rad af dat op dezelfde as gemonteerd is als (i.e., coaxiaal is met) het seconderad. Dit is een regel- of stuurrad (‘encoder’).
Het filmpje laat zien hoe de beweging van regelrad, tweede anker en tweede ankerrad verloopt.
goede fotos/video en bedankt voor de uitleg! Erg interessant! Het lijkt op de 2e foto linksboven in het hoekje net alsof het veertje van het schoksysteem verkeerd zit, net of die aan 1 kant los zit, of dit het ontwerp?
Ik heb op het internet nog een schematische weergave van het uurwerk gevonden. hierop kan gzien worden dat 1 van ankers zelfs 4 palletten heeft. Met deze schematische tekening hebben we een betere voorstelling van de werking:
goede fotos/video en bedankt voor de uitleg! Erg
interessant! Het lijkt op de 2e foto linksboven in
het hoekje net alsof het veertje van het
schoksysteem verkeerd zit, net of die aan 1 kant
los zit, of dit het ontwerp?
Ik heb op het internet nog een schematische
weergave van het uurwerk gevonden. hierop kan
gzien worden dat 1 van ankers zelfs 4 palletten
heeft. Met deze schematische tekening hebben we
een betere voorstelling van de werking: