Thanks!
Merendeel van de week te vinden om mijn pols. Gek genoeg is het dagelijks opwinden een aangenaam ritueel wat mij laat genieten van het mechanische uurwerkje. Ik snap het commentaar van sommigen, dat het irritant zou zijn om dagelijks je horloge op te moeten winden, dan ook helemaal niet. Maar goed ieder z’n eigen ding ![]()
Interessant, maar ik merk dat ik daar zelf nog wat twijfel bij heb.
Ik kijk naar een Speedmaster, maar vraag me af hoe dat in de praktijk gaat met een handwinder. Ben een beetje bang dat ik het opwinden vergeet en ’m dan steeds opnieuw op tijd moet zetten.
Hoe ervaren jullie dat? Staat zo’n horloge vaak stil, of went dat dagelijkse opwinden eigenlijk snel?
bij mij worden alle handwinders elke morgen verwend met een “gezellige” opwinding ![]()
Iets te diep in het glaasje gekeken met kerst? ![]()
![]()
Handwinders winden zichzelf niet op door beweging, dat zul je toch echt elke dag zelf met de kroon moeten doen.
Mooi!
Een automaat die je ook met de hand kunt opwinden (wat je met de meeste automaten kunt) is nog geen handwinder. Dat is namelijk een horloge zonder automaatmodule.
Wat @nobler hierboven zegt. Dit is het “handwinders only” topic, dus hier gaat het niet over automaten ![]()
![]()
Weet ik ook,zelfs ,
.
Had de vraag van BvanM verkeerd geïnterpreteerd
wilde enkel behulpzaam zijn ![]()
Dat wordt uiteraard gewaardeerd. Maar inderdaad, het was niet het juiste antwoord op de vraag. Die ging echt over een pure handwinder.
Dit is een bijzondere handwinder. De Zenith El Primero is bekend als (één van de) eerste automatische chronografen, maar dit is de HW, de handwindversie. Voordelen: dunner uurwerk en dus dunnere kast, robuuster uurwerk en lagere onderhoudskosten en als bonus, mooier zicht op het uurwerk door de zichtbodem omdat de rotor niet in de weg zit.
Fantastisch horloge!
Mooi ![]()