Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Magneet doet nix. Dank voor de tip

1 like

Je zou een kras kunnen maken met een sleutel om het nog verder te onderzoeken. Maar dat lijkt mij onwenselijk. De oxidatie van het metaal lijkt idd aluminium. Ook de diepere krassen duiden erop. Oxidatie gebeurt snel op aluminium dus ik vermoed dat dit nooit een gepolijst horloge is geweest. Enige manier vaak om dit tegen te gaan is er een nog makkelijker oxiderent metaal op te bevestigen. Dat word dan opgeofferd.

Echter zie ik inderdaad overal ook staal staan bij dit model. Dus misschien is het een staallegering met minimale nabewerking (nauwlijks walsen)

1 like

Het is gewoon een rvs stalen kast maar omdat het een legering is met een hoog nikkel gehalte is het niet of nauwlijks magnetisch.

3 likes

Hoe werken deze bandjes? Heb ik hem nu goed bevestigd? Lijkt me sterk, maar anders kom ik er ook niet uit.

Edit:
Ik heb hem nu in de richting van denk ik. Alleen kan ik de flap niet terug doen zoals bij een nato. Daar is hij te dik voor…

2 likes

Lijkt mij wel, is toch een single layer nato? Voordeel dat hij korter op de pols ligt, nadeel dat hij makkelijker los gaat.

Edit: of is dit er zo een waar je hem kan inkorten (zoals je met een rugzak doet zeg maar)

1 like

Ja dat klopt, het is er zo een
Edit:
Dat was onduidelijk. Het is een model rugzak.

Heb je een foto van de onderkant? Volgens mij kan je de lengte inkorten aan de kant van de gesp zodat het mooier uitkomt (zoals bij een perlon).

Edit: zoals hier

Thanks!
Dat ga ik zometeen even proberen

Dit. Austenitisch rvs is niet of nauwelijks magnetisch. En laten nou net dat soort staalsoorten in horloges gebruikt worden (316l bijvoorbeeld). Titanium en aluminium zijn ook niet magnetisch.

1 like

Ik heb zelf ook weer een vraagje. Ik snap niet waarom dressers lume hebben. Niet dat ik tegen lume ben, maar het werkt gewoon niet. Neem mijn Longines Conquest Heritage. Heeft een miniscuul beetje lume op de handen en de wijzerplaat. Je kan het een half uur in de brandende zon leggen en na een minuut is het allemaal weg. Waarom? Waarom laten ze het niet gewoon helemaal weg? Waar is dit voor?

1 like

Is dit echt afhankelijk van de hoeveelheid lume hoe lang die licht geeft. Ik zou mij daarnaast kunnen voorstellen dat veel formele gelegenheden zich afspelen na zonsondergang. Dan lijk het mij juist prettig dat als je van het gebouw naar de auto loopt je makkelijk de tijd kan zien toch?

1 like

Maar daar werkt het dus niet voor. Je moet er gigantisch veel licht in pompen om het te kunnen zien en het is in no time weer weg. Zelfde geldt voor mijn Hamilton racing chronograaf. Heeft ook lume die shit is, ook geen idee waarom.

Tip voor als je dit soort bandjes wil inkorten: twee stuivers op elkaar klemmen en straks erlangs afsnijden. Afhankelijk van bandje eventueel nog kort dichtbranden.

4 likes

Dat is wellicht een goed idee, dank👍

Dat zou werkelijk doordacht zijn. Wanneer het inderdaad hierom is.

Hoe vergezocht, of juist geniaal, je uitleg ook is, ik ben het met @StefStuntpiloot eens. Halfbakken is net niks.

2x trust level 3 hoe kan dat ?

1 like

Hoe wat wie waar?! :scream:

Namen en rugnummers!

Krijg net melding dat ik TL 3 ben.
Maar dat was ik al??

Heb je onlangs iets doms gedaan om dit o zo mooie forum?
Indien ja, dan ben je teruggezet en heb je nu weer je status “terug” verdient, boefje…

Nee toch niet, heb er geen melding van gehad ofzo🤷