Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Dit. Austenitisch rvs is niet of nauwelijks magnetisch. En laten nou net dat soort staalsoorten in horloges gebruikt worden (316l bijvoorbeeld). Titanium en aluminium zijn ook niet magnetisch.

1 like

Ik heb zelf ook weer een vraagje. Ik snap niet waarom dressers lume hebben. Niet dat ik tegen lume ben, maar het werkt gewoon niet. Neem mijn Longines Conquest Heritage. Heeft een miniscuul beetje lume op de handen en de wijzerplaat. Je kan het een half uur in de brandende zon leggen en na een minuut is het allemaal weg. Waarom? Waarom laten ze het niet gewoon helemaal weg? Waar is dit voor?

1 like

Is dit echt afhankelijk van de hoeveelheid lume hoe lang die licht geeft. Ik zou mij daarnaast kunnen voorstellen dat veel formele gelegenheden zich afspelen na zonsondergang. Dan lijk het mij juist prettig dat als je van het gebouw naar de auto loopt je makkelijk de tijd kan zien toch?

1 like

Maar daar werkt het dus niet voor. Je moet er gigantisch veel licht in pompen om het te kunnen zien en het is in no time weer weg. Zelfde geldt voor mijn Hamilton racing chronograaf. Heeft ook lume die shit is, ook geen idee waarom.

Tip voor als je dit soort bandjes wil inkorten: twee stuivers op elkaar klemmen en straks erlangs afsnijden. Afhankelijk van bandje eventueel nog kort dichtbranden.

4 likes

Dat is wellicht een goed idee, dank👍

Dat zou werkelijk doordacht zijn. Wanneer het inderdaad hierom is.

Hoe vergezocht, of juist geniaal, je uitleg ook is, ik ben het met @StefStuntpiloot eens. Halfbakken is net niks.

2x trust level 3 hoe kan dat ?

1 like

Hoe wat wie waar?! :scream:

Namen en rugnummers!

Krijg net melding dat ik TL 3 ben.
Maar dat was ik al??

Heb je onlangs iets doms gedaan om dit o zo mooie forum?
Indien ja, dan ben je teruggezet en heb je nu weer je status “terug” verdient, boefje…

Nee toch niet, heb er geen melding van gehad ofzo🤷

Ben trouwens altijd braaf​:wink::wink:

1 like

Klopt, je krijgt geen melding als je TL3 verliest.

Ik heb dit ook ervaren en uitleg gekregen van @Jur hierover, zie onderstaande:

“De trustlevels worden automatisch toegekend. Er is een palet aan factoren en omstandigheden die je trustlevel bepalen. Als je gedurende een maand niet meer in aanmerking komt voor tl-3, dan zet het systeem je weer naar twee. Als je weer voldoet, dan ga je weer naar 3.
Er is al héééééél veel over geschreven en nog meer naar geraden wat de criteria zijn. Zoek er maar niet naar want er klopt niet zoveel van.
Per saldo komt het erop neer dat als je veel meedoet, het trustlevel stijgt.
Het komt er ook op neer dat de tl-3 leden teveel op het forum komen (-:
Enfin. 3 bereik je weer als je weer zo actief wordt als je was toen je nog 3 was.”

4 likes

:cry:

4 likes

Dit kan wel eens kloppen :woozy_face::grin:

1 like

Ok, komt ie. Ik heb sinds mijn verjaardag een Hamilton Khaki Field om de pols. Dit is een automatisch uurwerk wat met de hand opgewonden moet worden (met een gangreserve van 80 uur).

Dit is mijn eerste hand opwinder en ik vraag me af of het verstandig is de klok elke dag op te draaien of is het beter om dit langer uit te stellen zodat de aandrijf veer (vergeef me eventuele onjuiste terminologie) ook eens wat verder uitloopt (niet continue strak opgedraaid)?

Voor de liefhebbers, dees is het klokkie :point_down:

En alvast dank voor uw(e) antwoord(en). :pray:

4 likes

Automaat verwijst naar het zelfwind mechanisme, wat je bedoelt is een mechanische handopwinder.
Het opwinden zelf maakt niet uit, volgens mij slijt je mechanisme voor het opwinden veel eerder dan de veer. Maar voor een hogere nauwkeurigheid zou je hem wat vaker kunnen opwinden, dan is de veerspanning constanter. Maar dan ben ik echt aan het mierenneuken.

1 like

Ah ja, ik bedoel dan een mechanisch uurwerk dat met de hand opgewonden moet worden. Vergeet automaat, het is geen automaat.

Dank voor je antwoord; resumé m, het is zelfs goed om de veer op spanning te houden?