Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Zoek maar eens wat foto’s op via Google, dan kun je vergelijken.

En dat was dus waar de verwarring is ontstaan…

Milanese:

Mesh:

Hahaha ja, Uri Geller, de illusionist. Prima goochelaar, die helaas beweerde paranormale krachten te hebben. Hij werd op een prachtige manier ooit ontmaskerd door James Randi.

Als je een batterij warm maakt werkt hij soms weer, is me wel eens gelukt door hem op de verwarming te leggen.

Ik houd het er op dat ik niet heb gezien dat er een plaatje tussen kroon en bezel zat.

1 like

Dat klinkt ook heel aannemelijk.

Ik wil mijn kennis tov horloges wat verbreden, denk hierbij aan de technische kant / modellen / geschiedenis / uurwerken, noem maar op. Weet iemand waar en hoe ik het beste kan beginnen? Zijn er speciale sites, boekwerken? (liefst wil ik YouTube kanalen mijden want op zee heb ik nauwelijks wifi, mag wel gelinkt worden voor na m’n stage) alvast bedankt :slight_smile:

Laatst zat ik in de sauna met mijn Seiko SNZH. Niet bij stilgestaan; ik doe zo ongeveer nooit mijn horloge uit.

Een keer tien minuten zal geen kwaad hebben gedaan… loopt nog steeds perfect. Maar niet tegenstaande een afrader denk ik?

Jullie ervaring mee?

1 like

Ik zoek me helemaal suf naar een vlak saffier voor een SKX, maar dan zonder de schuine kant die er normaal aan zit en wat werkt met een vlakke bezel insert. Het gat tussen de bezel en het glas vind ik niet erg mooi.

Bestaat zo’n saffier uberhaupt? En waar zou ik dit dan gevonden krijgen? Dagaz, DLW, Crystaltimes bieden geen uitkomst. Ook met googlen kom ik nog niet heel veel verder…

@HanDavinci, informatiebalie

3 likes

Zoek er dan gewoon eentje zonder facet. Bij Cousins of Ofrei ofzo.

31.5mm en 3.4mm dik. Succes!

3 likes

Tijd om mijn kennis weer wat te verbreden.

Wat is een klatser?

Een heel groot horloge

1 like

@RLC informatiebalie :joy::joy::joy:

2 likes

Zoeken zonder “skx” erbij had ik nog niet aan gedacht. Thanks!

1 like

klatser

knoeier (toon de herkomst via de etymologiebank)
Gevonden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/

1 like

Heren, dit is een serieuze vraag. @Sjoerd_K geloof ik niet omdat dat antwoord te simpel lijkt en zijn avatar me uit lijkt te lachen, en @Capibara: dit is niet Twee voor Twaalf.

1 like

@Blauwbeer een klatser is gewoon een dikke klok! BAM! IN YOU FACE! DIKKE KLATSERT MIEN JONG :sunglasses: :+1:

2 likes

En toch is het echt zo. Een klatser betekend in de volksmond “een groot horloge”.

In 1938 is nabij het plaatsje Oorslo een veldslag geweest waarbij Veldwacht “Frederique Le Pain” is gesneuveld. Deze bracht het woord “klatser” te wereld daar hij uitzonderlijk brede polsen had voor die tijd. Gezien de horloges toen ter tijd nog erg klein en minimalistisch waren, werd voor hem twee horloges aan elkaar verbonden. Dit zorgde voor het “klatser” effect. De horloges maakten namelijk, daar deze constant tegen elkaar aan “klatsen” een kenmerkend geluid. De geschiedenis leert niet welk merk hij droeg, maar dit zou best een Breitling kunnen zijn geweest. De beste man is helaas maar 43 jaar geworden. Alhoewel dit, vooral in die tijd, best een nette leeftijd was. Je ziet zijn naam nog wel eens op straatborden.

Bijzonder he.

15 likes

Ik had je geloofd als je hem Frederique Le Clatseur had genoemd.

5 likes

Sauna kan gewoon met een normaal modern horloge.

De kast neemt de temperatuur aan van de huid/lichaam. Wellicht iets hoger maar echt geen 80 graden. Immers dan zou je ook je pols verbranden.

:v:

Recent was zo een vraag ook op uhr forum.

Nou moet ik zeggen ik ga zeker 1x per week in de sauna, en draag eigenlijk nooit een horloge. :rofl:

:beers:

Dit is zo briljant dat, zelfs als een klatser niet een groot horloge is, ik het voortaan zo zal gaan zien.

1 like