Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Heb jij weer gelijk in.

1 like

Nog een domme vraag. Waarom hebben sommige horloges plexiglas? Dit krast toch heel snel? Wat zijn de voordelen van plexiglas t.o.v. saffier?

1 like

Goedkoper. En het krast makkelijker, maar breekt minder snel in 1000 stukjes.

Volgens mij heeft dat met de bolling van het glas en de lichtinval te maken.

2 likes

De belangrijkste reden is: Kosten. Veel horloges in het lagere prijs segment hoeven niet mee onder water. Waarom zou je ze dan voorzien van 3mm dik mineraal glas?

1 like

Voor duikers wordt juist gekozen voor plexi omdat dit dus niet snel breekt. Dus veiliger onder water. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld de speedmaster. Plexi was een eis van de NASA. Stel je voor dat daarboven je glaasje in duizend stukjes breekt.

Zijn met name vintage horloges die plexi glas hebben. Tegenwoordig heeft bijna geen enkel horloge meer plexi.

In die tijd, begin/mid 60s, werd alleen nog maar plexi gebruikt. Ander glas was er niet/nauwelijks.

2 likes

Een duiker (200 'm WR) Met plexi? Tikje onzin lijkt mij. Al mijn duikers hebben hardlex of saffier

De instapmodellen van Meistersinger zijn nog wel van plexiglas voorzien. Best leuk om te zien!

Hier raken 2 zaken door elkaar: toenemende druk en afnemende druk. Aan de oppervlakte van de aarde (hier in NL op vlakke grond, niet op een bergtop in Oostenrijk) heerst een omgevingsdruk van 1 bar. Elke 10 meter die een duiker afdaalt neemt die druk met 1 bar toe. Voor de hobby (voor saturatieduikers is het natuurlijk weer een ander verhaal) zal een duiker hooguit beperkte tijd (om decompressieverschijnselen te voorkomen) op, laten we zeggen, 20 meter diepte verblijven. Gedurende die tijd wordt het horloge blootgesteld aan een druk van 3 bar. Er zijn duikhorloges met plexiglas maar dat is natuurlijk geen 5 euro glaasje uit een vintage dresser. Een dergelijk dun glaasje zou die druk niet kunnen weerstaan. Ik heb een hele batterij duikhorloges en geloof me, ze hebben allemaal “mineral crystal”.

Ga je de ruimte in dan is het juist precies andersom. De druk neemt af. Als je gewichtloos door de ISS zweeft en je stoot met je mineraalglas ergens tegenaan waardoor 100 glasscherven gaan rondzweven dan is dat heel lastig. Ik begrijp de eis van plexi in de ruimte …

Ja dat was ook zoals @koekoek zegt voornamelijk vroeger.

Maar hier een stukje uit Wikipedia

Diving watches have relatively thick watch crystals. Sometimes domed crystals are used to enhance the pressure-resistance of the watch and to improve the watch face legibility under water. The typical materials used for crystals are acrylic glass, hardened glass and synthetic sapphire which all have their pros and cons. Acrylic glass is very resistant to breakage; it can easily be scratched, but small scratches can be buffed out with polishing compounds. Hardened glass is more scratch-resistant than acrylic glass and less brittle than sapphire. Sapphire is very scratch-resistant but less shatterproof than the other options. Anti-reflective coatings are generally applied on sapphire crystals to enhance the legibility of the watch. Some manufacturers use sapphire/hardened glass laminate crystals, where the scratch-resistance of sapphire is combined with the better shatter-resistance of hardened glass.

Waaruit dus blijkt dat saffier niet het meest geschikt voor een duikhorloge maar dus Hardlex of een gelamineerde versie van saffier en gehard glas.

Ik heb het niet over druk maar of het glaasje bestand is tegen stoten. En saffier breekt veel sneller bij stoten dan Plexi of Hardlex (of mineral).

Edit: Dit is natuurlijk allemaal theoretisch want je vertrouwt meer op je duikcomputer natuurlijk. Horloge is backup. En als hij kapot gaat ga je toch meteen naar boven. En wat is de kans om je saffiertje kapot te stoten onder water? Praktisch nihil toch.

1 like

Beter plexi dan dat idiote Seiko hardlex dat niet te polijsten is.

1 like

:rofl: who cares in a SKX.

1 like

Hardlex krast wel maar barst niet zo snel. En een gebarsten plexi glas is ook niet te polijsten.

1 like

Jawel, maar ik heb altijd het idee dat als je het toch voor elkaar krijgt om je plexi te barsten, dat hardlex het dan ook niet zou overleven tijdens diezelfde botsing. In de meeste gevallen en bij normaal gebruik zijn krasjes veel voorkomender. Die poets je er zo uit met plexi.

Noem deze maar onzin…:wink:
En zo zijn er wel meer met een vet acryl glas…

Fratellowatches heeft er een leuk artikel over geschreven…
(bovenstaand plaatje heb ik er geleend)

edit
Ook Wiki heeft het over acryl, gehard en safier elk met zijn voor en nadelen…

3 likes

Wat geeft een Breitling Navitimer allemaal aan?

Onder andere dit allemaal :

12 likes

Okay, dan nog een domme vraag over glas, want ik weet echt niks van glas.

Zo kort mogelijk: wat is hardlex en hoeveel slechter is dat dan saffier?

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt bij Monsterwatches: als je daar iets koopt kun je ervoor kiezen om het hardlex te laten of tegen meerprijs (paar tientjes, hangt van het horloge af), of het te laten vervangen door saffier.
Het zal wellicht met krassen te maken hebben. Maar krast hardlex dan heel snel? En zijn er ook voordelen van hardlex boven saffier?