Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Daar zitten van die snelwissel pinnen op, maar dank voor de tip

Je bedoelt bij die SBDC neem ik aan? Het gaat dan niet meer om de bezel maar om de chapterring/indices. Ik zei daaraan voorafgaand immers:

Daarmee ging het niet meer over de bezel maar over chapterring en indices. :wink: Kijk naar de index op 6.

Ik niet, maar ik zie het ook niet zo voor me. Heb je er fotoā€™s van?

Haha. Lichting 59 in de zin van ā€œiedereen geboren in 1959 had geen opkomstplichtā€.

Het gekke is, ik kan daar ook niets meer over vinden. Op het www staat dat de dienstplicht in 1997 is opgeschort. Dat is dus ruim na 1977 / 1978 waar dat voor mij speelde. Of dat toen optioneel was, kan ik me niet herinneren. Ik weet wel dat een collega geboren in januari 1960 net buiten die regeling viel, en wel op moest komen. Die baalde als een stekker, was net 1 maand te laat geboren.

Zijn er wellicht nog van de oude garde die weten hoe dat nu zat?
(Excuses voor de offtopic)

1 like

Google is je vriend

3 likes

Het klopt helemaal.
Lichting '59 hoefde niet.
Ik weet 't ook heel erg zeker want een vriend van me wilde juist graag in dienst en mocht niet.

Man man man wat een tijdverspilling terwijl ze me bij Mammoet absoluut niet konden missen en alles geprobeerd hebben me er weg te houden.

Veel later heb ik met een windbuks eens de kwaliteit van het soepblikken ding wat voor helm doorging geperforeerd, gewoon een diana knikloop geval, niks bijzondersā€¦
En dan die kartonnen schoenenā€¦:zipper_mouth_face:

1 like

Dankzij @Vahalis is mijn geheugen weer opgefrist.
De reden was dat ze precies in dat jaar de leeftijd voor oproep met 1 jaar vervroegd hebben. Er werd dus 1 jaar overgeslagen.

In dit geval vond ik het niet erg om overgeslagen te worden. Ik verdiende in de offshore 2,5x meer.

1 like

Ga dit topic gebruiken voor mijn vraag,

Ik heb wel eens ergens een foto van dubbele tool gezien om gemakkelijk stalen bandjes los te wippen en/of te monteren.

Wie weet wat ik gezien heb, link?, werkt het??

Ik wip zo zonder krasjes lederen bandjes om, maar staal krijg ik er niet zomaar af en dus lijkt het mij wel handig.

Dank.

Dit zou zomaar een Bergeon6767 kunnen zijn wat jij gezien hebt.

Thanksā€¦ ik ga s met Google spelen nu.

1 like

Stop maar. Bergeon 6825 is het. :sunglasses:

1 like

Neeā€¦ die heb ik enkele liggen.

Ja, bingo

Edit.
Lekker goedkoop ook.
Wat een geld voor zo een simpel dingetje.
Maar goed, dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.

1 like

Nou, dan ga ik even googlen. :joy::joy:

1 like

Ik heb het idee dat mijn SKX009 van eGlobalcentral een fake is. Hij is uitgelijnd. :slight_smile: Dat gezegd hebbende:

Wil je dat nooit meer doen, zoā€™n link plaatsen? Ik klikte er op, en spontaan begonnen mā€™n oogballen te bloeden, zo lelijk was die Seiko 5. Man man man man, als je daarmee rondloopt is uitlijnen wel het laatste probleem wat je zou moeten tackelen. :rofl:

Om je vraag nog even te beantwoorden: Je meet de lengte van de in elkaar gedraaide buis en schroef met een schuifmaat van topje tot topje als je die lengte wilt hebben.

Relevanter is dat je de dikte meet van de buis, en de binnen-afstand tussen de twee lugs. Gewoon schuifmaat ertussen, uit elkaar trekken tot je klem zit tussen beide lugs en je hebt je lug-wijdte te pakken.

Wat je nodig hebt is een band die aan de lug-zijde tussen de lugs past, en waarvan het lusje groot genoeg is om die buis door te steken.

In het geval van Orisā€™ niet-standaard-lugs zou je ook naar een custom-bandenboer kunnen gaan zoals @Ko-Banden of @anon94081762EV. Die kunnen je helpen door een specifieke band voor dat ding te bouwen.

Overigens vermijd ik horloges die geen standaard lugs hebben als de pest. Ik heb er wel een paar met niet standaard lugs, maar ik heb veel liever honderd procent standaard lugs met pushpins en dan een pin-and-collar stalen band, als het toch staal moet zijn.

Die laatste moet je vastzetten onder een bepaald moment of je moet loctite gebruiken om zeker te zijn dat dingen niet uit elkaar lazeren, terwijl ik de verhalen over kapotte pinā€™nā€™collar banden op Ć©Ć©n vinger makkelijk zou kunnen tellen. Ook pushpins hebben wat mij betreft hun stabiliteit ruimschoots bewezen. :slight_smile:

2 likes

Geen percentage, hangt af van vraagprijs en modelā€¦

Maar iets bieden op een forum met ā€œkennersā€ waarvan je wet dat iedereen hem daarvoor wel wilt hebben vind ik beetje schofterigā€¦
(Vb 100,- euro voor nieuwe klok die bijna 300,- wasā€¦ tja, doe mij er dan ook 5, dan zet ik ze voor 150,- op MP toch?)

Bied reeel (doe onderzoek), onderbouw, en blijf vriendelijk!

2 likes

Official GenĆØve heeft ze ook, echter nog wat duurderā€¦

Klopt. Net als de meeste horloges (!). :man_shrugging:

Aan je oproep zal ik geen gehoor geven. :no_good_man:

1 like

Op aliexpress kosten vergelijkbare USD 25

1 like

Die hebben volgens mij andere (aanzienlijk onhandigere) vorkjes, om te compenseren dat de hardheid van het staal lager is vermoed ik. Ik heb daar laatst een leuk diagrammetje van getekend dat ik niet zal delen omdat het echt waanzinnig brak is.

Wat je volgens mij wel kunt doen is zoā€™n Chinees ding kopen en twee reservevorkjes van Bergeon. Dan ben je in totaal voor vijftig piek klaar denk ik? Maar ik speculeer. Ik heb er geen ervaring mee, en ik weet ook niet zeker of die vorkjes uitwisselbaar zijn. Misschien @Blauwbeer wel, en anders wellicht binnenkort ā€¦?

edit:

Wat zou het ook in hemelsnaam? Jullie namen me toch al niet serieus. :joy: Hier:

Bovendien is het vorkje van de Bergeon vlak in plaats van spits.

1 like

Dat dus.

1 like

Al zitten er iets van 8 verschillende vorkjes bij

1 like