Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Dip je vinger eens in het water van zo’n ding als hij aan staat, dan snap je het wel

Door de trillingen komen de interne smeermiddelen op plekken waar ze niet horen en blijf er minder over waar het wel wenselijk is.

1 like

Vertel?

Ik kan mijn vinger er niet in dippen, de mijne gaat uit als ik hem open doe.

Ah hufterproof. Ik zou dat als een hint zien. Sommigen zien dat als een uitdaging. :wink:

4 likes

SKX007 of SKX009.

Waarom zou dat zijn, denk je?

Omdat het mooi klinkt als extra en dus een completer apparaat ???
Altijd goed bij de verkoop argumenten .
even wat serieuzer , ik kan temperatuur instellen dus ook daar schuilt geen gevaar.
De schoonmaak belletjes dringen ook niet het horloge binnen…
Zijn het dan toch de trillingen die schadelijk zijn??
Ik ben oprecht benieuwd. Ik bedoel, het is geen vibrator waar je je horloge aan knoopt

Klinkt niet echt als ik… nee. Ik ben helemaal niet stout van nature…

1 like

Ik kan je nu gaan vertellen over vacuümbelletjes en de energie die vrij komt als die in elkaar klappen en het effect daarvan op je uurwerk, maar als je voelt wat zo’n ding met je vinger doet, is het een stuk duidelijker.

1 like

Top

Ok, dan ga ik dat gewoon doen.
Omzeil de boel wel even en ga het ervaren…
Iig dank voor de reply .

2 likes

Ik heb wel eens gehoord van mensen die zo’n apparaat gebruiken om babynageltjes schoon te maken, maar als het goed is, zit er ook een gebruiksaanwijzing bij.

Immersing the hands in the cleaning bath during the cleaning process is not advisable. When an ultrasonic cleaning process is ongoing, ultrasonic power produces ultrasonic waves that act on the cleaning solution to create cavitation bubbles. The implosions of these bubbles are intense and produce powerful energy. The implosions can cause skin irritations while the energy from implosions can harm the tissues of the joints. Rheumatic diseases can develop when joint tissues are harmed.

TL;DR Niet goed voor je vingers en ongetwijfeld ook niet bevorderlijk voor je uurwerk.

1 like

Domme vraag

Ik heb n Bulova Accuquartz met caliber 2241.
Het quartzkristal oscilleert met een frequentie van 32768 Hz en deze stuurt de stemvork aan die vervolgens oscilleert met een frequentie van 341 1/3 Hz.
Is deze laatste frequentie nu ook de frequentie waarmee de secondenwijzer beweegt ?

(De pal van de stemvork drijft de geartrain aan lees ik…)

Ik zie nu niet direct de relatie die de Hackingfunctie moet hebben om de wijzers te verzetten.
De hacking bij een uurwerk stopt uitsluitend de draai beweging van de balans en heeft niets te maken met het verstellen van de wijzers.
Bij een uurwerk met een datum is het zeker wel verstandig om de wijzers rechtsom te verzetten, dus met de draaiing van de klok mee. bij het terug draaien zo tussen 21.00 en 04.00 uur is de kans inderdaad heel groot dat het datumverzet systeem worden beschadigd.
Bij een uurwerk zonder enige complicaties maakt het in theorie niet uit welke draairichting wordt gekozen.

1 like

Wel, daar kan ik ook wel iets over zeggen, @Galf heeft volkomen gelijk, de trillingen kunnen de olie verplaatsen.

Maar er is nog iets waarom je het niet moet doen, ik heb al eens eerder iets hierover geschreven in een andere topic. Lees anders eens de topic door " Paletten los in een anker "

De vloeistof gaat warm worden waardoor de kans bestaat dat de schellac, die de paletten in het anker op hun plaats houden, kan gaan smelten waardoor de paletten kunnen verschuiven of/wel helemaal uit het anker komen en geloof mij dan ben je in de aap gelogeerd, als dat de juiste uitdrukking is.
Dan hebben we ook nog de pin die op het plateau zit, ook die zit met schellac bevestigd en kan er ook uitvallen.

Dan is de kans ook groot dat er condens in de kast kan komen, door de warmte in de kast kan dat ontstaan, bij veel mensen is dat o.a. ook gebeurd als ze op het strand liggen, de temperatuur kan dan oplopen tot meer dan 60 graden en dan nemen ze nog eens een duik in het water en tata gratis condens.

En als laatste, bij overmatige warmte kunnen sommige onderdelen worden ontlaten, d.w.z. de hardheid van het materiaal kan verminderen, waardoor de slijtage sneller komt dan gewenst en aldus ongewenste slijpsel in het uurwerk kan komen.

Wat is nu de moraal van dit verhaal, wel, gebruik het ultra sonic schoonmaak apparaat uitsluitend om horloge kasten, horlogebanden en andere smukt mee schoon te maken.
Wil je dan toch snel een nieuw horloge aanschaffen, doe de oude dan in dit apparaat en laat het lekker draaien, daar is ooit een leuk liedje over geweest, in de wasmachine lekker draaien.

2 likes

Super uitleg… dank u

Weet iemand hier een antwoord op?

Ja volgens mij dan wel. Maak eens een slowmotion video en kijk hoe de wijzer beweegt :wink:

1 like

Prangende vraag, smelt de shellac door trillingswrijving of convectie warmte van de vloeistof? Die wordt bij mij niet warmer dan lauw.

Dan vliegen de palletstones al om je oren als je in de zon op een terrasje zit, of het strand of sauna desnoods…

1 like

Hallo Theo,
Trillingen hebben in theorie geen invloed op het smelten van de schellac, vermoedelijk zal dat zelfs in een magnetron niet van invloed zijn, daar wordt door de trillingen de warmte van het water opgewekt in de producten en veroorzaken de benodigde warmte. In schellac zijn geen waterbestanddelen aanwezig en zal het vermoedelijk niet smelten. Ik heb dat nooit uitgeprobeerd maar in theorie zal dat denk ik zo zijn.
Jouw vraag of convectie warmte invloed heeft, als volgt, convectie of warmte overdracht kan wel invloed hebben als de warmte hoger wordt dan de smelttemperatuur van de schellac.
Bij een ultrasonic schoonmaak apparaat gaat de vloeistof temperatuur oplopen.
Bij de eerste sessie zal dat niet direct erg warm worden, maar als je het apparaat achter elkaar laat werken zal dat zeker wel gebeuren.
Je kan dat ook zelf uittesten door wat schellac op een koper plaatje te leggen en vervolgens die plaat te verwarmen met bijvoorbeeld een soldeerbout. zodra dat koper wordt verwarmd, zal de schellac gaan smelten, met een temperatuurmeter kan je dan ziet wat de smelttemperatuur is.

Wel, op het strand kan de temperatuur oplopen tot meer dan 60 graden Celsius.
Niet alleen dat er condens in de kast gaat komen bij een duik in het water, maar de kans is ook groot dat de wijzers kunnen buigen, ik heb dat wel een paar keer meegemaakt dat er aan mij werd gevraagd of ik hun kon helpen met het terug buigen van wijzers omdat die tegen elkaar vast liepen, op mijn vraag wanneer dat was ontstaan, kreeg ik als antwoord dat het na hun bezoek aan het strand was gekomen. Dus op het strand liggen in overmatige warmte kan dat soort problemen ontstaan.
Je ziet ook regelmatig dat handelaren op markten hun horloges uitstallen op hun kraam, bij mooi weer en als de zon schijnt wordt de temperatuur in die horloges zo hoog dat daardoor de olie dunner wordt en gaat verplaatsen op plekken die je niet wil en dat o.a. de wijzers kunnen verbuigen.
Ik heb wel eens een horloge opgepakt om te bekijken, maar die was zo heet dat ik het niet eens vast kon pakken. Toen ik er aangaf dat dat niet direct slim was, keken ze mij aan, zo van, waar heb u het over.

Maar goed Theo, is jouw prangende vraag hierbij voldoende beantwoord?
Huib

3 likes

Huib, dank voor je uitgebreide antwoord.

Op zich ben ik niet overtuigd dat de smelt-temperatuur van shellac wordt gehaald in een ultrasoon of magnetron als er condens aanwezig is. Volgens mij is die nl. hoger dan 100 gr. C.

Zoals ik het zie kunnen palletstones losraken door de trillingen als de shellac al een beetje los zit, vergelijkbaar met voegen tussen stenen, of vullingen in kiezen. Of, als de shellac al warmer wordt zou het eerder stroperiger moeten worden waardoor de steentjes kunnen verschuiven.

Ultrasoon is sowieso een slecht idee voor een horloge, voor je het weet trilt de lume van je wijzers en wijzerplaat…

Groet, Theo

Hoe heet zo’n bandje als dit? Hou wel van zo’n look. Suede of distressed bijvoorbeeld ook, maar dit kan ik niet vinden. En waar te koop (behalve alleen om een OBCPD heen natuurlijk).

Andere tips voor zo’n “grove” look zijn ook welkom