Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Als Engels niet je eerste of tweede taal is, dan is het wel handig. In het verre oosten bijvoorbeeld.

Dan lijkt het me beter om te kunnen wisselen naar een andere datumaanduiding, zo wordt het wel heel druk.

Dat veranderd niks aan de dag aanduiding? Veel horloges hebben wel meer talige dag aanduidingen. (Soms zelfs drie talig)

Ja ik bedoelde een andere taal.

Dat is een beetje afhankelijk van het kaliber. Bijvoorbeeld een 6139 zoals in de Pogue zou je beter kunnen laten lopen. Door het specifieke ontwerp is er meer stress op de koppeling die de chronograaf wijzer moet stilhouden dan tijdens het lopen.
"the 6139 has a vertical clutch system, and when the chrono is not running the brake holds it in place, whilst when it runs the brake is in a “stress-free” position. This is why it is best to leave the movement running at all times."
Het laten lopen van de chronograaf kost extra energie, wat de amplitude zal doen afnemen. Daarmee lever je meestal wat nauwkeurigheid in.

Veel quartz chronografen stoppen zelf de chronograaf na bepaalde tijd.

4 likes

Freekie, dank voor je deskundige respons. Het is een Rus, maar ik heb begrepen dat er een Zwitserse Valjoux 3133 in zit waardoor het erg goed loopt.

1 like

Dat heb jij verkeerd begrepen :wink: het is zo dat er in dat uurwerk een Russisch Poljot 3133 zit en dat uurwerk is gemaakt op machines die de Russen aankochten van Valjoux op die machines werden oorspronkelijk de Valjoux 7733/7734 gebouwd. De Poljot is dus grotendeels gebaseerd op die oudere Zwitserse uurwerken maar is er geen 1 op 1 kopie van…

1 like

Je kunt bij de Visodate kiezen voor alleen dag of voor dag met getal ervoor (net als je op sommige horloges kunt kiezen voor Duits of Engels.

1 like

Ik kom er maar niet achter. Zit diashield bij Seiko’s ook aan de binnenkant van de band cq horloge? :thinking:

Golven zijn de zee…

Hallo @Freekie let op met het kopen van dit Visodate model Tissot. Het wemelt van de replica’s. Verschillen zijn er wel in afwerking maar op het eerste oog zie je ze niet
Maar om op je vraag terug te komen. Je kan kiezen tussen normale weergave en die jij laat zien. Net zoals b.v je bij Seiko tussen twee talen kunt kiezen.

Zie nu dat Bart me al.voor was…

misschien een domme vraag, maar waar staat NA voor? :thinking:

1 like

Newly acquired, oftewel nieuwste aanwinst.

3 likes

aaah super dankje! Ik dacht al iets in de trant van ‘net aangekomen’. maar we zijn natuurlijk internationaal :sunglasses:

1 like

Nieuwe aankoop zie je ook wel eens, maar ikzelf vind nieuwe aanwinst leuker.

3 likes

Wie herkent de volgende situatie. Je ziet een vreemde of vage bekende en je aandacht wordt onweerstaanbaar getrokken naar zijn horloge. Je wilt hem vragen welk merk/type het is maar ervaart daarbij toch enige gene. Meen jij dat dit niet kan omdat je in zijn intieme zone treedt door te informeren naar zoiets persoonlijks? Of ga je op hem af en draai je bij wijze van spreken z’n pols om?. Wat doe/deed jij?

Bij een vreemde (vage bekende) laat ik het zo, of ik kan het zien of ik weet het niet…

Vragen naar iemands horloge is in zijn/haar intieme zone treden?

Ben ik soms raar dat ik mijn horloge gewoon om mijn pols draag?

9 likes

Kom op, je hebt toch wel sociale vaardigheden en een beetje gevoel voor omgangsvormen? Het ligt aan de situatie. Op een regenachtige oktoberavond om kwart over middernacht in een wachtkamer van de NS met bekvechtende capuchontieners op de achtergrond/achterafsteegje vol met graffity terwijl je net tegen een leeg bierblikje trapt is het wat anders dan terwijl je op je beurt wacht bij de kapper. Maar daar ben ik ook behoorlijk terughoudend om verder te gaan dan een opmerking als “goh wat een mooi horloge”. Als iemand niet enthousiast reageert is er dan nog niet veel aan de hand. Als je “thug life” op je voorhoofd hebt staan zou ik dat nog proberen te compenseren door wat extra voorkomend en hoffelijk te zijn. Als er een spelfout in staat zou je dát ook weer compenseren.

Ok iets serieuzer, waar het op neer komt: je moet aanvoelen wat ongemakkelijk zou kunnen zijn voor de ander. Ongemakkelijk = geen leuk gesprek.

Ik heb wel een paar leuke gesprekken gehad, maar ben wat voorzichtig. De situatie moet er naar zijn.

3 likes

Ik voelde me bv achteraf niet prettig toen iemand een - op afstand leuk ogend - maar naar bleek blingbling ding om had. Sta je dan met je vintage. Dan lijk het alsof je wil pochen…

1 like