Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Inderdaad een combinatie van versleten pushpins en wat “lug wear” , ook kan de endlink zelf vaak wat bij gebogen worden.

Kortom , meerdere oorzaken , 100% strak ga je zoiets niet meer krijgen maar is prima wat aan te doen.

1 like

Dikkere pinnen gebruijdn

Eens.

Slijtage, natuurlijk ja, maar toleranties zijn in de loop dan decennia behoorlijk aangescherpt. Deze NOS Rolex 5513 heeft al speling in de doos (hier alleen aan weerszijden zichtbaar):

Maar het grootste verschil is toch dat een holle endlink bij vintage horloges door buigen ook snel meer speling krijgt.
Een moderne ceramic sub heeft veel strakkere aansluitingen. Met minder speling komt slijtage veel trager op gang.

1 like

De reden dat ik allergisch ben voor vintage stalen banden. Rammelzooi; ik zet er wel leer op. :sunglasses:

1 like

= cool :sunglasses:

Heerlijk een oude jubilee.

3 likes

Band zelf is nog mee te leven, maar die afgrijselijke blikken endlinks. :face_vomiting:
Ik heb bijvoorbeeld deze Tissot navigator liggen, mooi horloge maar die endlinks zijn echt horror. Denk dat ik daar een keer heel hard met een hamer op ga slaan. :angry::hammer::hammer:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/c/f/6/cf6ba18a9dd4343c658a253e181c7e4066eeef94.jpg

Nee niet doen.
Dit :point_down:

1 like

Klopt, heb ik al een keer gedaan, en daar werd het wel wat beter van. Maar de pasvorm blijft vrij hopeloos. Wil nog eens gaan proberen om solid endlinks te maken maar op het moment heb ik daar de gereedschappen niet voor. :thinking:

Ik had een nieuw glaasje besteld maar hoe krijg ik deze nu in de bezel geplaatst. Het lukt me niet. :angry:

Even een zoekrandje aan de rand van het glas maken; even rondom schrapen met een scherp mes. :sunglasses:

Of natuurlijk een glasklem gebruiken…

Het is echt onmogelijk, man man man :rage::rage:

Dit setje kopen:

Geen garantie dat er een bruikbare maat bij zit overigens, maar ik heb zo’n setje en gebruik ze regelmatig, en niet alleen voor Tissot’s

Wanneer je op chrono24 een prijsvoorstel doet en de verkopende partij gaat akkoord en stuurt een offerte, ben je dan verplicht tot afname?

Chrono24 voorziet wel in “bod afwijzen”, maar vraag me af hoe dit juridisch zit. Kan de verkopende partij alsnog eisen dat de gesloten overeenkomst wordt doorgezet?

1 like

Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gehad. Meestal hebben Seiko’s een heel andere constructie.

1 like

Je kan kosteloos afwijzen ouwe twijfelaar.

4 likes

Ja, misleidende foto op de vraag of sport slecht is voor het horloge.
Kijk, als je het draagt op de andere pols, ja dan heeft dat niets te maken met de schade op tappen.

Als ik een vintage horloge zie, staat er soms zo’n uitdraai bij (gemaakt met de timegrapher?).
Wat betekenen ‘rate’, ‘amplitude’ en ‘beat error’ nou eigenlijk? :thinking:

2 likes

Effe meenemen a.s. donderdag. Is het een Datejust-achtige constructie…? Heb daar 99% zeker wel de ponsen voor. Gaat dan ongeveer zo:

1 like

de afwijking per dag

Dat is hoeveel graden de balans bij iedere swing draait

Dat is het verschil tussen de tik en de tok. Dus zegmaar hoe gelijk swingt tussen links en rechts.

9 likes