Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Uh, bedoel je de Rolexdichtheid per vierkante kilometer?

1 like
1 like

nee, voor wat betreft een uitdrukking met het woord ā€œdikā€ .

Hier is een ā€œdikkeā€ boer, bijv. niet een agrariĆ«r die 150 kg weegt, maar eentje met veel hectares :slight_smile:

2 likes

Uh, heeft een band die er zo uitziet nog een specifieke naam?

Dan doel ik op de breedte van de band. Lug aanzet is bijv. 18mm, breedste punt van de band is 22 of 24mm. Ik zoek een soort gelijke band namelijk.

Ik denk dat je een tapered watch band bedoelt

Ook een domme vraag. Waar staat bij een horloge SmpC voor?

Ik dacht SeaMaster Professional met het C uurwerk. Misschien klopt dit ook niet maar dit is wat ik denk :see_no_evil:

2 likes

Seamaster Professional Ceramic.

3 likes

Dank.

1 like

topic doorlezen? Als het 20 reacties bevat kan dat wel. Als het zoals hier uit de hand begint te lopen haak ik meestal na drie paginaā€™s af. Misschien een idee om de reacties een relativiteitswaarde te geven? Dus leuke opmerkingen een 2, nuttige relevante zaken een 1, overig een 3. En dat je dan zelf kunt aangeven welke resultaten je wilt zien.

Ja, goed idee, dan een 4 om de topic te sluiten voor een week.

Als je hierop klikt, wordt het topic samengevat tot de interessantste berichten volgens de forumsoftware. In dit topic worden dat 99 reacties.

2 likes

Nooit gebruikt. Hoe zou dat werken? Wordt er geselecteerd op aantal quotes, likes, zoekwoorden?

Waarschijnlijk

Omdat het een domme vragen topic is!

Wat kan het best gebruikt worden voor het schoonmaken voor je horlogeglas saffier?

Een doekje voor bril schoon te maken is dat aan te bevelen?

Als dat brillendoekje vloeistof bevat die vuil oplossen, moet je oppassen dat je mogelijke anti-reflecterende coating niet van je glas poetst.
Ikzelf hijg altijd op het glas en wrijf erover met mā€™n kleding.

2 likes

Ok hartelijk dank

Ik poets mijn bril er al weer 12 jaar mee. De coating is nog steeds als nieuw.
Er is veel verschil in hardheid van de verschillende coatings. Die coating bestaat vaak uit magnesium fluoride, en dat scoort niet hoog op de hardheidsschaal. Het kan krassen, en je kunt het er af polijsten. Met een doekje met 5% alcohol spoelt het er niet af, je hoeft juist minder hard te wrijven. De laatste jaren zijn er veel duurzamere AR coatings geintroduceerd (bv met silica nanopartikels). Op mijn Damasko poets ik er danig op los. Als ik een horloge zou hebben waar het er snel af komt dan zou ik de coating gewoon wegpolijsten. En misschien kijken of ik een hoge kwaliteit vervanging bij horlogeglas.nl kan krijgen, ben daar al eens goed geholpen.

5 likes

Dit is een mooi topic voor een vraag die ik heb, want dit is onduidelijk bij mij.

Een automatisch horloge stopt meestal met draaien als je hem even niet draagt wat uiteraard normaal is. Maar nu las ik ergens dat je tussen een bepaalde tijd nooit je horloge ā€˜ā€˜goed moet zettenā€™ā€™. Want als je dat wel zou doen dan zou je het uurwerk kapot draaien o.i.d. Ik geloof dat dit tussen 22:00 en 02:00 (maar ik kan het ook mis hebben).
Maar wat nu als je horloge om 00:30 stopt en je hem na enkele dagen gaat dragen dan moet je hem uiteraard weer op de juiste tijd/datum zetten.

  • Is het dan slecht om dit te doen want dan maak je je uurwerk kapot?
  • Wat doen jullie wanneer dit gebeurd want je gaat niet lopen met een horloge dat verkeerd staat?
  • Of is het Ć¼berhaupt onzin dat je je horloge op bepaalde tijden niet mag instellen?
1 like

Dit heeft te maken met het datummechanisme. De datum kun je beter niet verzetten tussen zoā€™n 9 en 3 uur 'ā€˜s nachtsā€™ om geen beschadigingen te veroorzaken. Wanneer de tijd na stilstaan toch daartussenin eindigt, dan kun je beter de wijzers vooruit draaien naar een later tijdstip, en dan de datum instellen.

1 like