Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Je kunt mijn gympies wel krijgen :joy:

Is een tuinrenovatie ook mogelijk? :innocent::innocent:

Ik vermoed met bijbetaling van jouw kant :smiley:

Ik kom net op internet een aparte Tissot Visodate tegen. Kan iemand mij uitleggen wat de 2 links van de dag moet voorstellen, dit zie ik bij de andere modellen nergens. Ik zal de sitenaam er maar niet bij zeggen, lijkt me niet gepast.

1 like

De tweede dinsdag van de maand? :man_shrugging:t2::rofl:

1 like

2de vd week lijkt logischer, maar of het meerwaarde heeft ?

tweede dag van de week inderdaad. (en ja de week begint niet op zondag dus :smiling_imp: )

Maar bij andere Visodate modellen kan ik dit niet vinden. Is het wellicht een oud model? We kunnen het er in ieder geval over eens zijn dat het vrij nutteloos is.:stuck_out_tongue:

1 like

Als Engels niet je eerste of tweede taal is, dan is het wel handig. In het verre oosten bijvoorbeeld.

Dan lijkt het me beter om te kunnen wisselen naar een andere datumaanduiding, zo wordt het wel heel druk.

Dat veranderd niks aan de dag aanduiding? Veel horloges hebben wel meer talige dag aanduidingen. (Soms zelfs drie talig)

Ja ik bedoelde een andere taal.

Dat is een beetje afhankelijk van het kaliber. Bijvoorbeeld een 6139 zoals in de Pogue zou je beter kunnen laten lopen. Door het specifieke ontwerp is er meer stress op de koppeling die de chronograaf wijzer moet stilhouden dan tijdens het lopen.
"the 6139 has a vertical clutch system, and when the chrono is not running the brake holds it in place, whilst when it runs the brake is in a ā€œstress-freeā€ position. This is why it is best to leave the movement running at all times."
Het laten lopen van de chronograaf kost extra energie, wat de amplitude zal doen afnemen. Daarmee lever je meestal wat nauwkeurigheid in.

Veel quartz chronografen stoppen zelf de chronograaf na bepaalde tijd.

4 likes

Freekie, dank voor je deskundige respons. Het is een Rus, maar ik heb begrepen dat er een Zwitserse Valjoux 3133 in zit waardoor het erg goed loopt.

1 like

Dat heb jij verkeerd begrepen :wink: het is zo dat er in dat uurwerk een Russisch Poljot 3133 zit en dat uurwerk is gemaakt op machines die de Russen aankochten van Valjoux op die machines werden oorspronkelijk de Valjoux 7733/7734 gebouwd. De Poljot is dus grotendeels gebaseerd op die oudere Zwitserse uurwerken maar is er geen 1 op 1 kopie vanā€¦

1 like

Je kunt bij de Visodate kiezen voor alleen dag of voor dag met getal ervoor (net als je op sommige horloges kunt kiezen voor Duits of Engels.

1 like

Ik kom er maar niet achter. Zit diashield bij Seikoā€™s ook aan de binnenkant van de band cq horloge? :thinking:

Golven zijn de zeeā€¦

Hallo @Freekie let op met het kopen van dit Visodate model Tissot. Het wemelt van de replicaā€™s. Verschillen zijn er wel in afwerking maar op het eerste oog zie je ze niet
Maar om op je vraag terug te komen. Je kan kiezen tussen normale weergave en die jij laat zien. Net zoals b.v je bij Seiko tussen twee talen kunt kiezen.

Zie nu dat Bart me al.voor wasā€¦

misschien een domme vraag, maar waar staat NA voor? :thinking:

1 like