Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Eén drupje maar.

Dat bedoel ik.

Deze vraag ben ik nog niet tegen gekomen en kom ik ook niet 1.2.3 vinden.
Maar als een horloge bijvoorbeeld tot 200/300 meter waterdicht is en het horloge is gemod, is deze dan nog steeds waterdicht of niet?

Dat zal aan de modificatie liggen, maar als je zekerheid wil, kun je om een druktest vragen.

Even snel twee (of drie, het is hoe je het bekijkt) domme vragen, het kan maar gebeurd zijn.

  • Wat is NOS
  • Wat is hacking en waarom is hacking

New Old Stock
Wat wil zeggen echt oude de oude voorraad. Dus niet een oud horloge dat er nog goed uit ziet maar gewoon gloedje nieuw. NOS wordt vaak ten onrechte gebruikt.

Hacking
Dat de secondewijzer stopt als je de tijd goed zet (de kroon uittrekt) zodat je hem tot op de seconde goed kan zetten.

1 like

Hoe? Door te wachten met indrukken van de kroon?

Als je de kroon helemaal uittrekt stopt de secondewijzer met tikken.

1 like

Je bedoelt iets wat al uit de roulatie is nieuw verkopen?

Ja kan. Het is wat het zegt, oude voorraad. Dus voorraad van winkels meestal. Soms ook iemand die een nieuwe aankoop weglegt en nooit meer aanraakt. Punt is dat het echt helemaal nieuw moet zijn in de originele verpakking, niet opengemaakt.

2 likes

En zeker niet om de pols geweest zoals hier nogal eens een zgn. “nos” wordt aangeboden…

2 likes

Mijn beurt voor een domme vraag!

Ik heb een horloge van iemand gekregen waarvan de kroon los zat. Leek me leuk om dit als eerste horloge te gebruiken die ik open maak en een beetje mee ga spelen. Het probleem is uiteindelijk dat er 1 schroefje mist

Het schroefje hoort het ‘ding’ Wat ken ik toch veel horlogetermen wat op de tweede foto mist, en op de eerste foto wel te zien is, vast te houden.

Nu mijn vraag: zijn er standaard maten voor de schroefjes voor horloges? Of wisselt het echt per tijdperk/merk?
En waar kan ik goed een stel schroefjes (goedkoop) kopen?:slight_smile:

ThanksB

Grappig, ik dacht altijd dat het ‘nog originele staat’ betekende :crazy_face: weer wat geleerd.

3 likes

Een hele domme vraag van mij: wat is de betekenis van " 2 liner", " 4 liner" als er over een horloge gesproken wordt? Vast heel dom van mij maar daar is dit topic toch voor?
Alvast bedankt voor jullie uitleg.

Regels tekst op de wijzerplaat

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=576883

Dankjewel!

1 like

Misschien niet zo’n hele domme vraag…
Maar als ik deze:

zou aanbieden hier, maak ik dan kans dat ik hem ook verkoop hier?

3 likes

:joy:

Jazeker, denk een kleine kans.

Dat hangt van je vraagprijs af.