Het grote "Omega Only" topic

Sorry maar hier ben ik het totaal niet mee eens.

Mooie overgang endlink -----> band ?? :scream:

e2839ba00e0ac89454747e71d7fd2aaf27394107_1_353x500

Dit zal je bij de laatste versie dus nooit zien. “de kopse kant van de eerste schakel”

2 likes

Echt heel mooi! Mag ik vragen welke speedy versie dit is?

Als je de links maar genoeg buigt zie je volgens mij altijd de bovenkant van de schakel.

Ik vind zelf de oude endlinks ook een stuk mooier.

Dit:

VS:

8 likes

Dat was me nooit opgevallen. Bij de nieuwe versie klopt het inderdaad niet

Bij de laatste versie niet. De “kopse kanten” verdwijnen onder de endlinks. Ja oké als je polsen van 13cm heb mss. Maar dan heb je ook niks te zoeken bij een 42mm horloge. Een 36,nog wat (seamaster), is dan meer aan de orde. I.M.O.

Ik niet, sterker nog, heb er één retour gestuurd om die reden., ondanks dat ik 19/19.5 cm polsen heb.

1 like

Net even snel wat fotos van de nieuwe opgezocht. Snap nu wel wat je bedoelt doch volgt de nieuwe endlink niet helemaal de pols waardoor de eerste link veel meer naar buiten gaat staan. Daardoor krijg je dit effect:

Je ziet dan de kopse kant van de eerste schakel inderdaad niet maar de band valt daardoor vind ik wel minder sierlijk om de pols dan bij de oudere. Endlink en band vormen daardoor minder een geheel.

9 likes

Ha :rofl:, Ik vind 'm juist wel natuurlijker/sierlijker om de pols vallen. Te meer als je een wat smallere pols hebt.

2 likes

Een Geneve Automatic 14k uit 1968

5 likes

Jeetje, dat is idd nogal een verschil!

Ik heb de nieuwe omgehad (mijn polsmaat is 17,5) en ik vond de band prima op de pols liggen, herken ook niet wat de foto laat zien. Maar wellicht komt dat omdat die band ook niet op lengte is en daardoor wellicht ook een beetje recht naar beneden valt ipv. de vorm van de pols volgt. Maar ik snap wat je zegt. Maar voor mij geen reden deze ‘af te schrijven’. In tegendeel … de ouwe heb ik al gehad, tijd voor een nieuwe. :wink:

1 like

Hier nog een met hetzelfde effect tussen endlink en band. Op foto’s online kom je dit vaker tegen. De overgang tussen endlink en band is bij de nieuwe simpelweg wat duidelijker:

!

11 likes

Ik vind het mooier als de eerste schakel zich direct naar de pols vormt.

Zoals je met de bovenstaande foto laat zien.

Is juist met de nieuwe niet zo. De endlink is te kort waardoor de eerste schakel te veel naar buiten gaat staan. Je krijgt daardoor een “breuk” tussen endlink en eerste link. Zie onderstaande foto. Daar zie je het effect ook, hoewel niet aan de pols. Bij de nieuwe is de endlink minder een geheel dan bij de oude. Mijn mening uiteraard:

7 likes

Nog een plaatje waar het duidelijk op is (foto is niet gejat, alleen link geplaatst ivm rechten enzo… :wink:). Beiden zijn gewoon verschillend, kwestie van smaak wat er ‘mooier is’.

Ik lees ook een hoop commentaar op het nieuwe (grotere) HEV, moet eerlijk zeggen dat me dat op de pols ook helemaal niet stoort. Past prima bij de sportieve uitstraling. Mijn mening. :sunglasses:

6 likes

Dat begrijp ik en respecteer ik ook.

Mijn aversie tegen ver uitstaande endlinks is voort gekomen uit een Rado D-star . De stalen band versie had ca. een lug <-> lug van ca. 48mm. Wat op zich een prima maat is. Maar door de starre endlinks werd de netto lug <-> lug 56mm. In dat geval kijk je altijd tegen de dikte kant van de eerste schakels aan , tenzij je polsen met een omtrek van 'n tennisbal hebt.

1 like

Ah, ik was destijds dus niet de enige :wink:

1 like

Al die mooie foto’s! Het kriebelt. :sunglasses:

Het is weer tijd voor iets anders. Ik zit al een tijdje naar ‘Omega Only’ te kijken. Welke dan? Een ‘klassieke’ Moonwatch (ref. 311.30.42.30.01.005) of de SMP 300M (ref. 210.30.42.20.01.001). Die staan thans fier bovenaan mijn wannahaves-shortlist. Ik ben nog wel wat huiverig voor een handopwinder, maar dat wil ik zeker ook wel eens proberen.

Maar goed, welke moet het worden? Wat zou jouw keuze zijn, … de optie ‘iets anders’ bestaat nu even niet. Sorry. :rofl:

• Speedmaster Moonwatch 42mm (ref. 311.30.42.30.01.005)
  • Seamaster Diver 300M 42mm (ref. 210.30.42.20.01.001)

0 stemmers

Mijn huidige Pelagos moet het veld ruimen om de aankoop/inruil/… mede mogelijk te maken. Iets met prioriteiten enzo. Omega is erg leuk, dus dat verlies overleef ik dan wel. :wink:

De speedmaster

Heb het gepast en zat echt verrassend goed

12 likes

Zeer mooi klokje!:+1::sunglasses:

1 like

De volgende : https://www.omegawatches.com/watch-omega-speedmaster-moonwatch-omega-co-axial-master-chronometer-moonphase-chronograph-44-25-mm-30433445203001

2 likes