Wederom een super leuk thema Hierbij mijn bescheiden bijdrage.
Jimi en de Helvetica zijn puur sixties vintage, de Nomos heb ik erbij gedaan voor de retro stempel
Mooie foto! Is het een echte vintage Marshall cab ook?
ik heb dat ding zo weer zoals hij hoort, geef me 30 seconden en een schroevendraaier
Let op, Henk, alleen de eerste telt mee
Deze tweede is beter, lijkt mij
We gaan het zien. Ik vind de eerste beter.
Heeft een hoger retro-gehalte in de belichting.
Ja, oké
Ik ben echt geen goede fotograaf, maar jullie zeer vermakelijke coup d’état met Koekoek herinnerde me er weer aan dat in een contest als deze het plezier het belangrijkste is. Daarom heb ik het volgende motief geprobeerd, ook als het misschien niet meer “retro” is, maar eerder “nostalgisch”:
Veel Berlijnse families hebben levendige herinneringen aan de tijd van de Luchtbrug, waarin mensen die kort daarvoor nog als vijanden werden beschouwd, nu enorme hoeveelheden grondstoffen en zelfs hun eigen leven gebruikten om de grootste honger en kou voor een hele stad te verlichten (… en trouwens om de Russen de gestrekte middelvinger te laten zien ).
Naast de Amerikaanse luchtmacht had de Royal Air Force ook een aanzienlijk aandeel in deze missie (bovendien heb ik geen USAF-piloothoed ). De RAF was gestationeerd op het vliegveld van Gatow in het noordwesten van Berlijn. Het had de IATA-code ‘GWW’ - uitgesproken: ‘Golf Whisky Whisky’, en kwaadaardige tongen beweren dat dit zowat de levensstijl beschrijft die de Britse officieren daar leidden nadat het grootste werk was gedaan aan het einde van 1949.
Tegenwoordig is het vliegveld een museum dat ik ten zeerste kan aanbevelen, evenals een rondleiding op de luchthaven Tempelhof als je ooit in Berlijn bent en geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de luchtvaart.
Ik weet niet zeker of een Landeron chronograaf zoals deze Mundus (@Igor: herkent je hem? ) tot de uitrusting van de piloten behoorde. Maar het zou hen waarschijnlijk goed hebben gediend, want de luchtbrug was een logistiek meesterwerk dat de meest precieze navigatie en timing vereiste: Als een vliegtuig zijn landing de eerste keer moest afbreken, zou hij geen tweede poging hebben, maar moest hij volledig geladen terugkeren naar de luchthaven van vertrek, omdat de volgende vliegtuigen zo dicht achter elkaar vlogen dat er niemand meer in de rij kon komen.
Al met al is deze foto dus geen historisch exacte reconstructie, maar de uitdrukking van een diepe dankbaarheid en verbondenheid met de Amerikaanse en Britse piloten die veel mensen in Berlijn tot vandaag nog steeds voelen.
Jazeker herken ik 'm
Leuk verhaal, mooie foto
Heel cool, dit soort spul
Stout…is toch niet toegestaan een vlindermes??
Wel originele foto! Nice
Ja, sst. Uit de retro tijd ook nog, toen ik puber was.
En die worden nog zeldzamer. Toen in in 2007 begon te verzamelen was een set iets van 80 euro, en dat voor techinsch minder goed werkende remmen dan de chorus van die tijd. Ondertussen zijn die zowat verdrievouwdigd. Maar man wat een iconische remset.
Hmm, ik mag het niet eens thuis hebben zie ik. Dat wist ik niet.
Heb de foto verwijderd. En zal het mes inleveren.
Schitterende foto