HF fotowedstrijd #57 - Timelapse

We zijn pas net van start. Ik ben wel benieuwd naar de komende inzendingen.

2 likes

Ik merk dat er in dit topic heel erg veel verwarring is over wat nou een time lapse is.

Time lapse is wanneer je dus meerdere stills aan het schieten bent die je vervolgens tot video sequence monteert om een versnelde weergave van de werkelijkheid te tonen. 2fps schieten, 30 fps afspelen kan, maar alles wat versneld afgespeeld wordt is OK.

Een doodsimpele foto met een lange sluitertijd is een long exposure, waarbij je voor bulb mode boven 30 seconden moet komen. Hier genoeg long exposures gezien, maar het wachten is op de eerste geldige time lapse. Pro tip, iPhone camera’s zijn er rete-goed in.

Ik zie de resultaten graag tegemoet. Alleen jammer van alle inzendingen die zich niet kwalificeren tot nu toe.

Alleen… Mag je het nog een fotowedstrijd noemen als je om bewegend beeld vraagt?

3 likes

Als ik je goed begrijp is dit dus alleen als video mogelijk, hetgeen bij een fotowedstrijd niet past. Bovendien is het plaatsen van video’s hier niet direkt mogelijk, alleen via Vimeo of Youtube link.

Hoe nu verder??

1 like

Topictitel aanpassen naar “Long exposure” of “Bulb exposure”. Ik ga het niet doen, want dan krijg ik gedonder, maar misschien dat @Jenneke dat even aan wil passen.

2 likes

Denk ik ook. Dan hier mijn inzending.

23 likes

Cool!

1 like

Haha nice :clap:t3:

1 like

Laat het lekker gaan zoals het nu gaat, wat spannende plaatjes met een lange sluitertijd. Ik (naast een aantal anderen) begreep al direct dat dat eigenlijk de bedoeling was, terwijl ik ook nog wel wat interessante fototermen in mijn achterzak heb. Ik heb het al eens eerder gezegd, neem het allemaal niet te serieus. We zitten hier niet op een Leica forum of op Zoom … :wink:

Ben overigens benieuwd naar jouw inzending! :beers:

4 likes

Lastige challange deze!

Subtiel tikkende seconde op de EZM2 Hydro

11 likes

En aangezien maar 1 foto is toegestaan voor de deelname, welke van de 2 wordt het? :upside_down_face:

1 like

Ik heb één keer een GS verneukt die drie maanden op polijst-retraite moest in Japan als gevolg van een poging om hier mee te doen, en daar laat ik het even bij, dank je wel.

1 like

Had wel een fraaie time lapse opgeleverd :+1:

2 likes

De titel is een bewust afgewogen keuze door de vorige winnaars, evenals mogelijke interpretaties. :laughing:

Kun je dan ook weer letterlijk nemen. Zet een fototoestel neer en start een timelapse opname. Gooi je horloge op (vangen = handig om een retraite naar Japan te voorkomen) en maak met een tweede toestel van het totaal een foto.
Maak een fotocollage van je timelapse foto’s.
Of zet je iphone “live” foto’s over elkaar heen (zie foto in eerste post) of zet gewoon je lange sluitertijd in.

Nee, dat mag niet. Hoe leuk ook. Gelukkig vroegen we om een foto. :sweat_smile:

Gezien de mooi inzendingen denk ik dat het goed gaat komen!

3 likes

Altijd de eerste volgens de regels.

De tweede vond ik wel grappig maar is eigenlijk geen horloge meer in te herkennen.

2 likes

Tja, dat hebben ze dan fout gedaan. Een time-lapse is wat het is. :slight_smile: Da’s een definitie-vraag, geen interpretatie-vraag. Anders krijg je een soort van truthiness.

Maar goed, er zijn mooie lange sluitertijden gebruikt om gewoon foto’s te maken. :+1:

1 like

Het gaat een beetje richting long exposure begrijp ik dus dan wordt dit ‘em:

21 likes

4 likes

Waarom staat de tijd op 41 sec? Dan zou je toch alle led-streepjes gevuld zien?
Enlighten me!

afbeelding

4 likes

We zien die pols echt wel hoor :sweat_smile:

1 like

Eentje uit het archief….
Wie raadt de horloges?

13 likes