Hoe klein kunnen ze zijn?

Mijn moeder draagt al jaren een horloge van een cm in het rond. Goud. Mechanisch. Met zo’n zeikerig filigraanbandje.

1 like

Haha, die ik in gedachten heb ook.
Zal toch is kijken en of die ook open gaat. Ben wel benieuwd naar dat uurwerkje.

29 mm! :ok_hand: Ik vind het verassend genoeg een heel fijn formaat! :blush:

6 likes

Daar hoef je je tegenwoordig niet meer voor te schamen, joh :wink:.

2 likes

Staat ook goed! Mooi horloge met die lugs zeg :ok_hand:

1 like

Jij blijft me verbazen :thinking:

1 like

Tritium is volkomen onschadelijk - tenzij in grote hoeveelheden geconsumeerd. :slight_smile: Zeker zolang het achter een horlogeglas blijft, echt 100% safe.

Nou ja, 99,999% dan. Het blijft straling. :wink:

Voor radium moet je uitkijken. Is vele, vele malen schadelijker. Komt ook door het horlogeglas heen - heel beperkt, maar zeker beter uit de buurt van kinderen houden. Werd gebruikt tot uiterlijk 1962 meen ik.

2 likes

Is ook wel een absolute topper! :+1:

1 like

Toch even een vraagje over dit uurwerkje. Kan het een automaatje zijn die je ook kan opwinden.
Ik heb hem nu een tijdje en als ie een tijdje niet gebruikt is loopt ie niet ondanks opwinden.
De verkoper zegt mij dat ie het niet doet als ie lang stil ligt omdat het een automaat is…

Nope, dit is echt een handopwinder. Er zit ook geen rotor op het uurwerk gemonteerd.

Slechts weinig merken waren destijds in staat echt kleine automaten te maken, ik heb er zelf ooit een paar van Omega geserviced uit de jaren '60. Waren toen de kleinsten die er waren.

Het verhaal van die verkoper is een beetje diffuus, net als je eigen omschrijving van het probleem - kijk gewoon eens hoe lang het horloge loopt na 'm geheel opgewonden te hebben. Een gezond uurwerk van dit formaat moet toch nog wel een uur of 32 a 35 halen.

1 like

Hier ook twee leuke en eigenlijk ook zelfs wel mooi:

Een IWC met caliber 41 (13.8mm x 17.3mm x 3,8mm)

Deze vind ik ook wel leuk en met name erg mooi gemaakt met een witgouden kast waar de steentjes mooi in gezet zijn.

Liggen hier nog wel een aantal ‘kleinigheden’, maar helaas geen foto’s.

2 likes

Thanx, Peter.
Ik dacht zelf ook al dat het geen automaat was maar wilde het toch even bij de professionals checken hier.
Ik heb het klokje helemaal opgewonden. Hij begint soms te lopen maar houdt het niet al te lang vol… echt maar een paar tikjes… toch iets niet helemaal in orde. Vraag me af of het de moeite is om deze te laten fixen…

1 like