Hoe staat mij dit horloge? De zin en onzin van Wrist shots

Die Sumo van Rob paste mij goed en hij heeft kleine 18cm polsen.

Dag Bukkem,

Wat een goede maat horloge is bij een bepaalde polsomtrek is een meming en/of een kwestie van smaak. Voor mijzelf vind ik een horloge boven de 40 mm over het algemeen te groot (bij een polsomtrek van 17 cm).

Zoals gezegd is de lug-tot-lug afstand net zo bepalend voor het gevoel bij de maat. Ook de vorm van de lugs speelt mee.

Ook heeft niet iedereen dezelfde vorm pols. Soms is de pols relatief plat, soms meer rond. Ook dat kan de beleving bepalen. Anderen hebben een knobbel op de pols waardoor ze horloges meer op de onderarm dragen.

Kortom, plaatjes zeggen niet alles (zoals je zelf al aangeeft). Er is maar één oplossing: passen. En ik vind veel horologes passen nou een van de leuke dingen aan de hobby.

Nou, komtie dan. De SRP043 bij een polsomtrek van 19cm!
Voor mij heeft deze de ideale afmeting. Niet te groot om irritant aanwezig te zijn (waar gaat dat horloge met die man heen?) en niet te klein om over het hoofd te zien.

Ik heb 16 cm polsomtrek. Kan geen horloge dragen vóór de knobbel omdat het horloge dan vrijwel tegen mijn hand drukt. Toch is het Seiko Monster (42 mm) voor mij niet te groot. De lug-lug-afstand is hier de bepalende factor en die is kennelijk voor Japanse polsjes bedoeld.

Hmm, nuttig topic dit. Zelf heb ik me altijd weggehouden bij bepaalde maten. Misschien is het toch meer een kwestie van hoe het je staat qua polsvorm en inderdaad de lug tot lug.

Toch maar papieren modelletjes van horloges uitknippen en op de pols leggen dan maar? :wink:

taaiewillem Schreef:

Ik heb 16 cm polsomtrek. Kan geen horloge dragen
vóór de knobbel omdat het horloge dan vrijwel
tegen mijn hand drukt. Toch is het Seiko Monster
(42 mm) voor mij niet te groot. De lug-lug-afstand
is hier de bepalende factor en die is kennelijk
voor Japanse polsjes bedoeld.

Kijk hier heb ik wat aan! (tu)
Bedankt man, top!

Ik moet toegeven dat ik verwacht had dat het horloge kleiner zou ogen.
Valt me dus op deze foto’s alleszins mee.

Met name die foto met je hand in je broekzak doet het horloge goed uitkomen, mbt hoe het staat bij jou qua maat.

Die ene cm zal dan nie zo veel verschil meer maken.

Bedankt voor het posten :slight_smile:

toodutch Schreef:

Hmm, nuttig topic dit. Zelf heb ik me altijd
weggehouden bij bepaalde maten. Misschien is het
toch meer een kwestie van hoe het je staat qua
polsvorm en inderdaad de lug tot lug.

Very true!
En wat ook wel prettig zou zijn is als ze er 's bij zouden vermelden hoe groot de wijzerplaat is (diameter). Dat kan ook best verschil maken in je beleving van hoe groot of klein een horloge is / draagt.

Voorbeeld: die maffe klok van mij heeft een totaaldiameter van 46mm maar de wijzerplaat meet slechts een lousy 3cm !
De verhouding tussen die maten kan ook best wel mede bepalen hoe je het klokkie vind staan.
Helaas heb ik nog nooit de wijzerplaatmaat bij een horloge vermeld zien staan.

Theoretisch is een BFK inderdaad 42mm en een monster ook.
Echter de BFK “draagt” een stuk groter dan een monster. Om te bepalen hoe een horloge om je pols staat heb je niet veel aan de mm die vaak gegeven wordt.
Het gaat er meer om hoe groot het horloge inclusief de lugs is. Een BFK is 50mm incl lugs en een monster ca. 45. Hier zit het verschil.

En geloof mij nou, er zijn weinig mensen waarbij een BFK of een monster te klein staat.
Verder noem je de SKA293 maar 46mm, in werkelijkheid is dit een forse, zeker boven gemiddelde maat voor een horloge hoor!

Je hebt gelijk als je zegt dat een wrist shot niet makkelijk informatie geeft aangaande jouw pols. Wat hierbij misschien helpt is de wrist shot te bekijken met de afstand in je achterhoofd… Maar, passen is natuurlijk altijd beter :wink:

Maakt ook nog uit of je een ronde of platte pols hebt natuurlijk. Mijn polsen zijn vrij plat, maar ik kom wel aan een bandlengte van 20cm (van gesp tot gat). Mijn pols zelf zal iets minder zijn natuurlijk. Het is een dikke band en ik draag de band “een beetje losjes”. De diameter van dit horloge is 44mm.

Oogt niet te groot imho, maar precies goed.

Ja ziet er precies goed uit idd.
Mooie klok ook! (tu)

erik-kool Schreef:

passen is natuurlijk altijd beter :wink:

Geen woord aan gelogen!
Maar ja DAT is nou juist de uitdaging, omdat de klokjes die wij zo mooi vinden meestal niet in de (plaatselijke) winkel te passen zijn…

Dus wordt het idd inschatten en beetje natte vinger werk.

Sowieso bedankt voor je tips, ik zal zekers in me achterhoofd houden wat je zei.
(tu)

Een interessant onderwerp. Een paar dagen geleden kwam ik in een topic van Sparks een erg mooi horloge tegen waar het bij mij spontaan begon te kriebelen. Het gaat om de Davosa Pontus Automatic:
http://www.heinnie.com/Watches/Davosa-Watches/Davosa-Pontus-Automatic/p-98-717-4948/

Het probleem bij dit horloge is echter dat hij met 47mm behoorlijk fors te noemen is. Mijn pols is 16 cm en hoewel ik platte polsen heb is dat toch wel een flink stuk metaal aan m’n arm. Helaas kan ik nergens informatie vinden omtrent de lug-to-lug lengte. Ik heb voor ik horlogefan werd namelijk twee jaar een Diesel gedragen die 55mm lug-to-lug was en mij eigenlijk prima beviel in die twee jaar, ik vond het horloge in ieder geval niet te groot (wel fors natuurlijk).

Maar goed, ik twijfel dus wel. Aan de andere kant denk ik: wat boeit het, ik kan altijd flipperen :smiley: en aangezien ik over 2 weken 6 maanden lid ben kan ik dus ook hier horloges gaan verkopen :stuck_out_tongue:

Puringa Schreef:

Een interessant onderwerp. Een paar dagen geleden
kwam ik in een topic van Sparks een erg mooi
horloge tegen waar het bij mij spontaan begon te
kriebelen. Het gaat om de Davosa Pontus Automatic:
http://www.heinnie.com/Watches/Davosa-Watches/Davo
sa-Pontus-Automatic/p-98-717-4948/

Het probleem bij dit horloge is echter dat hij met
47mm behoorlijk fors te noemen is. Mijn pols is 16
cm en hoewel ik platte polsen heb is dat toch wel
een flink stuk metaal aan m’n arm. Helaas kan ik
nergens informatie vinden omtrent de lug-to-lug
lengte. Ik heb voor ik horlogefan werd namelijk
twee jaar een Diesel gedragen die 55mm lug-to-lug
was en mij eigenlijk prima beviel in die twee
jaar, ik vond het horloge in ieder geval niet te
groot (wel fors natuurlijk).

Maar goed, ik twijfel dus wel. Aan de andere kant
denk ik: wat boeit het, ik kan altijd flipperen :smiley:
en aangezien ik over 2 weken 6 maanden lid ben kan
ik dus ook hier horloges gaan verkopen :stuck_out_tongue:

VET! :

Netjes een ETA 2824-2 dus inside zit het ook wel snor.

Ja is ff afwachten hoe deze gaat staan met die 47mm op je 16cm pols, korte lugs maar lug-tot-lug afstand weet ik niet, maar ja zal het meer zijn dan 55mm?

Was ik maar niet ruim 30 kilo afgevallen een paar jaar geleden hehe :smiley:

Puringa Schreef:

Was ik maar niet ruim 30 kilo afgevallen een paar
jaar geleden hehe :smiley:

Petje af !

EN hij gaat weer op.

Nee maar kom op nou man je kan die klok gewoon checken hoor.
Staat je geheid goed, wees eerlijk je kan het zelf inschatten met je ervaring die je hebt.
En dan nog… what’s the worst thing that could happen?.. ja dat je hem zelf toch te groot vindt staan.
So?
Mik je 'm 't verkoopgedeelte in! kost je weinig dus.
Zou je de ervaring willen mislopen door het NIET te gokken??..

Nee heb je ook gelijk in hoor, maar ik ga sowieso eerst wat horloges in de verkoop gooien over twee weken (even een potje bouwen), m’n verzameling horloges is inmiddels uitgegroeid tot 8 horloges waarvan de helft geen draagtijd krijgt. Als die horloges uit de weg zijn kan deze er bij. In tegenstelling tot veel van mijn andere aanwinsten loopt deze niet snel weg, dus ik heb nog even :wink:

Puringa Schreef:

Nee heb je ook gelijk in hoor, maar ik ga sowieso
eerst wat horloges in de verkoop gooien over twee
weken (even een potje bouwen), m’n verzameling
horloges is inmiddels uitgegroeid tot 8 horloges
waarvan de helft geen draagtijd krijgt. Als die
horloges uit de weg zijn kan deze er bij. In
tegenstelling tot veel van mijn andere aanwinsten
loopt deze niet snel weg, dus ik heb nog even :wink:

Ohw okee… hmm doe 's een tipje vd sluier oplichten mbt wat ge weg wil doen zoal??
Mogelijk kunnen we wat voor elkaar betekenen …

20 cm kleine pols? Nou, die van mij is 17, 17,5 cm. Nu ben ik al helemaal niet zo groot (1.75 m.) maar 20 cm. ø vind ik nog een flinke dikke pols hoor.