(Horloge) Boeken in onze bibliotheek

Het Habsburg boek was de catalogus voor een grote veiling van Breguet horloges en klokken; er staat wat geschiedenis in beschreven en elk horloge staat er mooi gefotografeerd in; daarbij staat meestal een biografie van de oorspronkelijke eigenaar; het is niet zozeer voor een technisch geinteresserde, maar meer voor een Breguet liefhebber die uitgebreidere achtergronden wil weten.

De foto’s zijn in elk geval heel veel beter als de wazige zwart-wit plaatjes in Daniels Breguet boek… :grinning: maar daarin staan in het laatste hoofdstuk wel weer mooie technische tekeningen en een uitleg over de constructies en complicaties

De Hayek replica van de Marie Antoinette ken ik, maar een replica van FP Journe heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, ik ga er morgen eens naar Googelen, want dat lijkt me wel heel interessant!

2 likes

Ik zou graag nog een heel goed boek over Omega willen hebben
Ik denk aan het boek moonwatch only. Heeft iemand hier ervaring mee?

Welke andere boeken kun je mij aanraden?

Geen goedkoop boek over Omega, maar wel heerlijk. Uren plaatjes kijken. Mooie tocht door de geschiedenis van dit merk. Maar zelfs dit hele dikke boek vol met foto’s laat slechts een selectie zien van alle horloges die Omega heeft gemaakt…

1 like

Dank je, Paul_K, voor de inlichtingen.

De Journe “replica” van de Marie Antoinette, Breguet N° 160, heeft nog een mondphase erbij !

http://forum.horlogerie-suisse.com/viewtopic.php?t=22186

Edit : Ken jij deze ? :

Om het verschil met de breguet boeken die jij erover hebt gepraat te kunnen vergelijken.

BD

3 likes

oeff wat een machine he!!

WOW, voor een replica ziet dat er heel goed uit :flushed: ongelooflijk!
maar ja, Journe is natuurlijk niet de eerste de beste, wonderlijk dat er nog niet zoveel over is geplubiceerd…
ik ga er zeker nog meer informatie over zoeken!

Is het Breguet boek hetzelfde als “Breguet, Watchmakers Since 1775” ?? dat heb ik helaas nog niet, net als de “Breguet Apogee of Watchmaking” ben ik deze nog niet voor een redelijke prijs aangeboden tegen gekomen.
Er is trouwens nog een boekje uit wat wellicht leuk is om te hebben: “The Art of Time. The L.A. Mayer Museum Salomons Collection catalogue”; is volgens mij direct bij het museum te bestellen.

Heb ter aanvulling nog een paar boekjes voor de knutselaars uit de kast getrokken:

Het boekje Bench Practices staat vol met slimmigheden, ideeen voor eigengemaakte gereedschapjes, tips voor reparaties enz. enz. erg aan te raden voor serieuze sleutelaars.
De andere boekjes spreken voor zich, hoe balansajes te draaien en hoe een ponsendoos te bebruiken.

1 like

Ik denk dat ik die laatste 3 al heb (of anderen met zelfde inhoud), maar virtueel :wink:

Wat “Abraham-Louis Breguet, l’horlogerie à la conquête du monde” betreft :
272 pages, édition Somogy 2011, 28,4 x 27,6 x 2,8 cm, 39,95 €
Sommaire (met verkorting om vlug te typen) :
Breguet et la suisse
un homme de tête et de coeur
l’oeuvre de breguet : essai de typologie
AL breguet aux expositions des produits de l’industrie
La nécessité de l’extérieur : réseau international
quelques montres d’amis de la maison
les relations de breguet avec le pouvoir politique
breguet dans la littérature : les eflets de la renommée
les brevets
les principales inventions et innovations période 2000-2011
chronologie
glossaire
liste des pièces au Louvre 2009 et musée national suisse (2011-2012)
objets complémentaires exposés en suisse
sources et bibliographie
index.

Hier een boekje on line over marie antoinette :
http://issuu.com/bernardroobaert/docs/breguet160

1 like

Ik plaats deze link op de boekenlijst erbij Brunod!! Gaaf e-boekje!!

1 like

:thumbsup: Leuk boekje over de Marie Antoinette! Zo jammer dat Breguet nooit een mooi boek heeft gemaakt over het ontwerp en fabrikage van de replika…

Bijgaand nog een paar plaatjes uit de Habsburg catalogus (catalogus klinkt misschien niet echt super, maar het is een heel mooi gedrukt, dik naslagwerk); foto’s geven een betere indruk over de inhoud van het boek

Nog even aanvullend op het Breguet thema: Deze staat ook nog op de boekenplank; de collektie van Salomons in een dik boek, mede geschreven door Daniels.

Ook voor dit boek geldt weer dat, hoewel Daniels zonder twijfel de grootste independent watchmaker was, zijn foto’s toch een beetje wazig zijn…: :smile:

2 likes

Daniels heeft nogal veel geschreven. Deze laatste kende ik niet.
Er is ook deze :

Maar ook nooit in mijn handen gehad…

2 likes

Hier is een filmpje erover

1 like

Hier een 37 bldz pdf over de Breguet sympatique, maar in italiaans :
http://www.orologiko.it/utenti/entusiasta/Breguet-sympatique.pdf
BD

1 like

Goede link Bruno, interessant, hoewel het Italiaans wel wat lastig is…

Maakt wel een leuk bruggetje naar een boek wat ik net op de kop heb getikt:

tenslotte was het een soort “Sympatique” waarmee Andreas Strehler internationale bekendheid kreeg; een kalender klok met afneembaar zakhorloge; de klok stopt zodra het horloge afgenomen wordt, maar synchroniseert weer als het horloge wordt teruggeplaatst:

Na dit “afstudeerprojekt” is Strehler ingehuurd door vele horlogemerken om complicaties en complete uurwerken te ontwerpen, ontwikkelen en te bouwen, bijvoorbeeld de Chronoscope van Chronoswiss, alle kalibers van H.Moser, diverse uurwerken van Harry Winston en veel voor Maurice Lacroix.
Voor de laatste ontwierp hij oa de super-gecompliceerde Memoire 1 (die nooit in propduktie ging) en de prachtige Le Chronographe…

Het boek beschrijft een beetje zijn leven en loopbaan (grappig om te zien dat hij collega was van Bart Grönefeld en Robert Greubel bij Reinaud & Papi); daarna hoe hij als zelfstandige consultant voor diverse opdrachtgevers werkte.
Veel aandacht voor zijn recente Papillon creaties en diverse vindingen van zijn hand.
Zijn Sauterelle wordt beschreven met het door hem gepatenteerde remontoir d’égalité waarmee een constante en lineaire kracht wordt afgegeven naar het echappement; het lijkt trouwens uiterlijk (wieltje in de wijzerplaat) wel wat op de constructie van de Grönefeld 1941 Remontoir, maar dat heb ik nog niet echt vergeleken…

Kortom: een leuk boekje voor de liefhebber van techniek en de “Independent Watchmakers”; normaal kost het 52 euro, ik had de mazzel dat het voor slechts 21 euro werd aangeboden op Amazon, helemaal als nieuw en het bleek ook nog gesigneerd!
Erg leuk, hoewel ik de tekst “Geht Kaputt - A.Strehler” nou niet echt een goede reclame voor zijn produkten vind…

:grin: Als iemand kan ontcijferen wat er wel staat, dan hoor ik het graag! :slight_smile:

3 likes

wat een geweldige constructie zeg!! gaaf :slight_smile:

1 like

lijkt mij te staan: voor Karin ?

1 like

dat haal ik er zo niet uit (het tweede woord lijkt meer op Kapukol…), maar het zou kunnen Robert;
Opmerkelijk dat iemand die geweldig nauwgezet complexe miniatuur constructies kan maken zo slordig schrijft… :relaxed:

1 like

Niet zozeer horloge boeken, maar ik las in het start topic dat dat ook niet perse moet in dit topic.

Onze boeken,

2 likes

Klopt!

Rechts onder is een, BH.

Ik ga het spoor kleding maar snel volgen!

Ja mijn oorsprongelijk post was niet duidelijk dat ik over horloge boeken of relateerde sprak. Dus hier zijn een paar anderen boeken.
IT

Psycho (zelf gemaakt boekenkast)

Algemeen

Boekenkast van Mevrouw

De echte horloge boeken zijn in een andere kast waar het te donker was om een goede photo te maken :stuck_out_tongue:

2 likes

Dit is op dit moment mijn Breguet horlogeboeken bibliotheek … :relaxed:

En de E-Library

2 likes