(Horloge) Boeken in onze bibliotheek

Van 2006, de enige die ik ken over “High end finishing”, deze in mijn eigen taal. (Bestaat ook in italianse, engelse, japanse… taal)

Nu nog de postbode wachten…

3 likes

Laatste gisteren aangekomen :
Les heures musicales Audemars-Piguet
image
Na een paar jaren zoektocht en met een redelijk prijs; men moet toch nooit hoop verloren.
(Foto is niet van mij, maar toch is het mijn boek)

3 likes

Deze in de bus gekregen gisteren:

Eerste druk en in perfecte staat. Voorlopig nog ruim boven mijn kunnen voor de meeste onderwerpen, maar zijn eerdere boek was top dus ik heb goeie hoop.

7 likes

Het boek van Fried was, lang geleden ooit het eerste reparatieboek wat ik heb aangeschaft, idd een heel goed boek, hij was duidelijk een heel erg praktisch ingestelde horlogemaker.
Op youtube kun je een filmpje vinden, waarin hij uitlegt en “even” demonstreert hoe je een balans-spiraal kan richten…het lijkt heel simpel als je hem zo bezig ziet… :grimacing:

4 likes

Alweer een poosje in mijn bezit, maar hier nog niet laten zien:
George Daniels - A master watchmaker and his art van Michael Clerizo

Een soort biografie van de grootste independent watchmaker, heel leuk om te lezen over zijn interesses/hobbies en natuurlijk uitleg en afbeeldingen van zijn werk.
Grappig om te zien dat Daniels naast oude auto’s ook geinteresseerd was in vintage stalen racefietsen… :smiley:

De foto’s van hoe zijn “ruwe” uurwerkjes eruit zien was een “eye opener” de schoonheid zit duidelijk in de afwerking achteraf, dat geeft de amateur horlogemaker moed: :grin:

Dan ook nog een tip voor diegenen die wel eens boeken tweedehands aanschaffen: onlangs dit naslagwerk aangeschaft op marktplaats:

Net als de andere boeken van Humbert (chrono’s en kalender-uurwerken) heel erg duidelijke uitleg over de construktie en werking van (wat oudere) uurwerken met automatische opwinding.

Mooi en interessant boek, maar dit exemplaar stonk echt enorm naar sigarenrook; oudere boeken hebben soms wel vaker een beetje een nicotine geurtje, maar deze was wel heel erg, ik werd al onpasselijk toen ik het uit de verpakking haalde… :persevere:
Een tip van google blijkt te helpen: stop het boek in een ruime plastic (pedaalemmer) zak met een schep kristalsoda erin, sluit het af en laat het een paar dagen staan; de geur wordt opgenomen door de soda en je kan het boek weer lezen zonder dat je bezwijkt aan nicotine vergiftiging…

6 likes

Dank, @Paul_K, om dit draadje weer even te reanimeren. Had er al een tijd niet meer naar gekeken.

Hier twee boeken waar ik regelmatig gebruik van maak omdat daar over veel uurwerken toch vaak meer info te vinden is als op het web.

Boek Hampel 2 Deutschland etc

5 likes

Volgens mij zijn dit alle verschillende banden die er zijn

Ik ga het eens proberen.
Het is verbazingwekkend dat ik nog nooit as in een oud horloge gevonden heb :wink:

2 likes

Ja, dat is de hele serie van drie uitgaven, het zijn eigenlijk standaardwerken voor horlogemakers, mooi dat jij ze alledrie in de oude druk verzameld hebt, mijn exemplaar van “the chronograph” is een moderne uitgave… kan er nog aan toevoegen dat deze boeken in heel veel verschillende talen zijn uitgegeven.

LOL dat ben ik ook nog niet tegengekomen, wel een keer een chronograaf uurwerk (een Unitas 45C, kan ik me herinneren) dat duidelijk ooit eens in de fik had gestaan; dan zie ik voor me hoe een horlogemaker tevreden een sigaar opsteekt nadat hij een uurwerkje net in zijn Elma heeft gespoeld met wasbenzine… :smile:

NB Even voor de zekerheid:
Disclaimer: gebruik nooit wasbenzine in je schoonmaakmachine

5 likes

Laatste vandag aangekomen :slight_smile:
(Foto komt van de web, ik heb nog geen foto van mijn exemplaar genomen).
452 bladzijden

3 likes

Toevallig gisteren ook weer een boekje binnen; Tissot catalogus uit September 1934:

Heeft er iemand een tijdmachine? Dan ga ik even een stalen 33.3 chrono halen voor 434 Italiaanse Lire :flushed: :yum:

4 likes

Het is zo lastig wisselen van euro naar de Lire van voor 1934 :rofl:

Wel leuk boekje denk ik om doorheen te bladeren. Veel plezier ermee.

1 like

Ja ik moet inderdaad eerst even op zoek naar de juiste Lires voordat ik in de tijdmachine stap. Ben bang dat ze m’n bankpas of creditcard niet accepteren daar in 1934 :laughing:

Vind dit altijd heerlijke tijdcapsules om bij weg te dromen :blush:

1 like

Ik heb er ergens nog 60’000 liggen, doe er voor mij dan ook een paar…

1 like

Juiste Lires voor 1934? Anders kom ik daar aan en word ik opgepakt voor valsmunterij. En ik denk niet dat ik graag een Italiaanse gevangenis in 1934 van binnen ga bekijken :grimacing: :male_detective:

2 likes

Van voor 2000 in ieder geval.
En anders maak je een paar tussenstops om onderweg tegen oudere te wisselen :wink:

Ik weet niet of ze vandaag de dag beter zijn.

1 like

Inderdaad een interessante reis :smiley:
Anders neem ik gewoon een klompje goud mee; maakt het niet uit of ik per ongeluk een paar jaar verkeerd uitkom :innocent:

1 like

Hier de koers tov de NLG in 1934

1 like

Bijzondere getallen. Kreeg je toen bijna 48 Zwitserse Francs voor je Gulden? En 7,56 Engelse Pond? Of begrijp ik deze getallen niet goed? :thinking:

1 like

Andersom gok ik zo

1 like

Lijkt me ook niet logisch; dan zou die Tissot chrono van 434 Lire hier in Nederland 5458 Gulden gekost hebben :thinking:

Krijg een beetje de indruk dat dit niet om wisselkoersen van valuta gaat. Ook omdat er steden genoemd worden, geen valuta.