Niets is leuker, dat vind ik althans, om een leuk vintage horloge op de kop te hebben getikt en vervolgens referentiemateriaal te vinden waar jouw horloge staat afgebeeld. Vaak is dat een catalogus of een advertentie.
Naast een referentienummer biedt dit vaak ook de mogelijkheid om te kijken of de juiste bezel er op zit en waarop het horloge oorspronkelijk geleverd werd, staal of leer en welke bracelet.
En nu komt het. Wat als er meerdere modellen zijn afgebeeld? Houd je het dan bij het horloge dat je in je bezit hebt, of voel je de dwang om ook de andere modellen te verzamelen.
Jouw referentie materiaal zet me aan het denken. Ik zie op veilingen nog al eens dealer documentatie worden aangeboden, vaak voor weinig. Dat is natuurlijk wel betrouwbaar referentie materiaal ipv een duur boek over het merk of allerlie online bronnen van verschillende kwaliteit.
Is jouw tweede horloge wel een echte, de kleur komt niet overeen met het referentiemateriaal
Ik heb hier ergens ooit een foto neer gezet van een reclame met een vroege kwarts van Seiko en het bijbehorende horloge. (Heb ik nog steeds). Foto kan ik zo niet meer vinden. Is idd erg leuk om te verzamelen.
Ik zoek wel eens oud reclame materiaal, maar alle horloges uit een reeks kopen zou te kostbaar worden. Verder koop ik liever weer een geheel ander horloge. Aan deze advertentie te zien werd er toen ook al heel wat afgeleuterd door de jongens van de marketing. Het doet bijna afbreuk aan het horloge.
Sylvie Vartan heeft eind jaren 60 een aantal horloges ontworpen voor Kelton. De Franse actrice en zangeres heeft enkele typisch 70’s designs gekozen, voorzien van haar handtekening.