Cummins is toch ook bekend van de vroegere vrachtauto motoren ?
Ze maken nog steeds vrachtwagen motoren⦠Bijvoorbeeld de 660 pk motor voor de Daf XG voor de Australische markt
Is dat geen Paccar ?
Paccar is tegenwoordig wel het moederbedrijf van Daf. Maar de 660 is een Cummins.
Ja vroeger originele Daf motoren en daarna Paccar omdat ze niet aan de milieueisen konden voldoen in NL.
En de 105 was eerste met Paccar motor zover ik weet.
Bedankt voor je uitleg ![]()
Maar die worden nog getest door Daf lees ik net.
De 95 XF was volgens mij de eerste met Paccar motor. De overname was in 1996. Heb het zelf ook even moeten Google
.
Effe on topic dan maar
Dit lijkt mij toch een 105 aan het instrumentarium en dashboard te zien.
Sorry voor OFF TOPICā¦
Is toch echt een van de laatste XF euro 6. Heb deze gekregen toen de XG lijn al verkrijgbaar was. Vond mān baas helaas te duurš. Is in grote lijnen hetzelfde als de 105, iets andere vormgeving van de klokken , iets meer digitale schermpjes
Bouwkundig tekenaar.
Dat zijn isoās.
Piping!
Welke tak van sport?
Nog steeds idd, eigenlijk alle truck merken zijn wel klant bij Cummins, zowel voor motoren als componenten zoals Turboās, brandstofsystemen of uitlaatgas na behandlingsystemen.
Klopt is een ontwikkeling die hier in Eindhoven heeft plaatsgevonden, en is een 15l 6 cyl product, deze combinatie was een belangrijke aanvulling op de internationale markt voor DAF, aangezien ze geen concurerende truck hadden in de 600pk klasse zoals Volvo en Scania. hadden deze driveline ook graag in Europa gelanceerd, echter de CO2 emissie over de totale productie van DAF liet dat helaas voor hen niet toe.
DAF en Leyland zijn onderdeel van Paccar, zoals Scania en MAN onderdeel zijn van Traton.
Weet ik ![]()
Paccar heeft geen eigen motoren meer, met uitzondering van de MX13 en MX11 die eigenlijk nog een eigen bodem DAF ontwerp is, de rest is Cummins, en Paccar branded.
De eerste 95 was met een Cummins N14, was volgens mij om met de 500pk plus markt mee te kunnen concureren.
Wel jammer, een XG+ met 660 pk zou wel erg tof zijn op de Europese wegenš
Maar waar word die hele grote motor van je tekening voor gebruikt?
4400 PK meters lang en hoog daar ben ik toch reuze benieuwd naar.
@LeenS.
Ja dat vonden de test rijders ook.