Horloge Nederlandse Luchtmacht 1950 - 1970

Hier is er 1 met vergelijkbare wijzerplaat:

5 likes

Beste, ik heb onlangs een Minerva KM kunnen kopen voor mijn vader die op de hr ms Banda heeft gevaren en op de laatste vaart van de Onderzeeboot O21. Het is een prachtige horloge, met cal 49 Phytagoras movement. Twijfel echter over de achterkant (dekseltje) of dat nog authentiek is . Staat vermeld op: Sport de Luxe, all steel, waterproof tested. Heeft u wellicht informatie over de achterkznt an het movement. Wellicht toch nog nadere informatie kunnen vinden over de geschiedenus van het horloge. Mij vader die heeft gevaren bij de KM (1946-1953) had als matroos telegrafist seiner geen eigen horloge. reeds dank voor uw nadere informatie. Groet Wim

Boeiend. Mijn vader was '52-'54 in Soesterberg. Valt exact in die tijd.

Hoi Wim,

Ik denk dat de achterdeksel origineel is. Volgens mij staat er bij de mijne hetzelfde op.

Deze Minerva horloges hebben geen militaire markeringen, tenminste niet die ik gezien heb. Geschiedenis van deze horloges blijft vaag. Volgens mij zijn het geen officiële legerhorloges. wat ik heb gehoord is dat deze werden afgegeven aan de soldaat die een prestatie had geleverd of het beste van een peloton of squadron of hoe dat mag heten in legertaal.

1 like

Heren, ik werd even heel nieuwsgierig naar die Movado chrono en heb er eentje gevonden.
Er wordt beweerd dat ie Noors is.
Hij is prachtig, indentiek aan de KLU issue en helaas ver boven mijn budget.
Maar voor @dennisyzf en @Emilio
Er zijn reëele koopopties als je genoeg euro s neerlegt.

Deze is een stuk goedkoper :wink: en nog beschikbaar

3 likes

Hier staat een IWC KNIL te koop: https://www.reddit.com/r/kabaclyde/comments/o5pfxz/sale_kabatime_omega_seamaster_soccer_timer_18k/h2o976k/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf&context=3

De verkoper vermeldt ook een artikel uit 2007 over deze IWC’s:

Interessant horloge, maar ik heb helaas even geen $8.000 in het horlogepotje.

1 like

Hallo “gekkehuus”, Hetgeen ik zelf heb gevonden zou de KM Olma en de KM Minerva in bruikleen zijn uitgegeven aan militairen in de jaren 50-60 aan onderofficieren en officieren van de koninlijke marine, op schepen of onderzeeboten. Mijn vader heeft van 1946 t/m 1953 als oorlogsvrijwiller gevaren op de hr ms Banda (ned indie) en de O21 (onderzee boot) Hij was " slechts" telegrafist-seiner en naar zijn mening waren horloges schaars na de oorlog. Op de foto’s uit die tijd zie je de lagere rangen zonder horloges. Officieren met horloges.(vanwege tropenuniformen goed te checken) Gezien het kwaliteitsverschil tussen de KM minerva ( met val 49, phytagoras movement) en de Olma zou het goed denkbaar zijn dat de Minerva’s in bruikleen zijn verstrekt aan officieren. Ik ben zelf ook in militaire dienst geweest (begin jaren 80) en de PSU uitrusting was zeer karig, het zou mij verbazen indien er KM horloges zouden worden uitgedeeld aan de beste van een peleton, bemanning. Wel ben ik in mijn speurtocht nog een merkwaardig verhaal tegengekomen over horloges. Tijdens de nieuw guinea crisis zijn de horloges van gevangen genomen Indonesische piloten verloot (oorlogsbuit) door Reeser ( later vice admirAal verloot onder de Nederlandse militairen. Het kan verkeren. Gr wim