Horlogeband opnieuw brushen: kostprijs?

Even ter zijde, je wil m dus juist niet laten polijsten / polieren… Maar juist brushen

1 like

Juist, ik pas wel even de titel aan :wink:

Punt is dat merken als Longines, Omega, etc. heel specifieke procedures hanteren bij het opmaken van kasten en stalen armbanden.
Alleen gecertificeerde service centra hebben de werkinstructies voor deze merken. Ik heb het dan wel over banden met afwisselend satineren en glad polijsten, hoeken scherp maken etc.

Als het allemaal niet zo precies en exact volgens fabrieksspecificaties moet, dan zijn er meer adressen waar je terecht kunt.

Voor gecertificeerde service:

Dit lijkt eenvoudig werk, maar is het echt niet.
Prijzen vanaf €65,- tot €150,-

Tenzij je een hele band egaal wil satineren/brushen zonder details, dan hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld…

4 likes

Schuurspons-groen-schuurvlak

10 stuks, nog geen 3 euro.

11 likes

En als je het professioneler aan wil pakken, Garryflex blokken.

Een band borstelen kan iedereen.

2 likes

Je bent me voor.

Alhoewel ik 3M scotch brite gebruik.

afbeelding

Linkje gevonden:

2 likes

Ja het gaat inderdaad puur om de band.
Jullie spreken met veel vertrouwen over het zelf te doen. Zijn jullie serieus?
Ik ben best handig, maar dat heb ik nu nog wel nooit eerder gedaan. :upside_down_face:

Is wel te doen denk ik. Zolang je niet helemaal Daniël-San gaat moet het goed komen.

3 likes

:grimacing:

Van polished naar brushed

2 likes

Thanks! Geeft al een idee wat het kost om het door een ‘professional’ te laten doen!
Misschien eerst eens DIY-en en als alles verloren is, er mee naar de winkel! :joy:

En ook netjes tussen de schakels bij de rondingen?


Maak je eerst alle schakels los of laat je hem heel? Voorzichtig in 1 richting schuren neem ik aan?
Ik vind deze wel heel mooi gelukt!

1 like

Voor een goede dekking altijd kruislings :flushed: :joy:

Of het mooi gelukt is kan je van de foto niet zien. Als je de band plat op de werkbank hebt en lekker tekeer gaat met je schuurspons op je glimmende schakels sla je de rondingen over en die blijven dan mooi glimmen.
:face_with_monocle:

2 likes

Eerst de rondingen en dan plat en in 1 richting.
Disclaimer: het is een Vostok band. Ik zou dat niet doen bij een Rolex band denk ik. Beetje bijwerken misschien wel.

En dit was een gepolijste band. Bij een gebrushte band zou je niks zien op de rondingen.

Scotch brite!

Kan me trouwens voorstellen dat wanneer je een horloge van het hogere segment hebt, je dit niet snel zal doen…

3 likes

Links voor en rechts na.

Hetzelfde met de sluiting.

Gedaan met dit super speciale wonderblokje (van de Gamma)

Met Garryflex blokjes kun je een professioneler resultaat krijgen, vooral omdat je die in meerdere korrels gebruikt maar voor mij volstond dit.
Ik heb de band in een verstekbak gelegd zodat ik iets rechts had om langs te schuren.

3 likes

https://horlogepolijsten.nl/?gclid=EAIaIQobChMIp8mojNn06wIVE-ntCh0KzwUDEAAYASAAEgJiJvD_BwE

Horlogepolijsten.nl

Klopt wat je zegt. :ok_hand: Alleen bij deze ben je van polished naar geborsteld/gesatineerd gegaan. Dan heb je inderdaad de kans dat je op plekken waar je moeilijk bijkomt, nog kans op gepolijste delen.

Bij topic-starter gaat het juist weer om het terug brengen van de brushed look. Dus dan heb je die issues ook niet.

Ik heb goede ervaring met Dik Wakker van horlogepolijsten.nl die de tramrailsband van mijn Seamaster een paar jaar geleden perfect onder handen heeft genomen voor ik meen 65 euro.

Gek genoeg zijn er zat die het juist wel doen.
Blijft mij ook regelmatig verbazen.

Bergeon had toch ook tools/blokken om kasten en banden op te schuren?