horloges met gangreserve indicatie

Maar dan aan de achterkant :upside_down_face:

9 likes

Zo mooi!

1 like

dat is natuurlijk ook een optie aangezien velen onder HF’s geen drukke plaat willen,
maar op die GS vindt ik het niet mis staan hoor :ok_hand:

1 like

6 likes

Cool zeg, op de achterkant.

1 like

5 likes

De power reserve is niet waarom ik de Shunbun verkocht. Het was de maat. Ik grijp consistent naar alles wat kleiner is, en laat alles wat groot is liggen. Al helemaal als ik voor werk naar een bedrijf toe ga, op reis moet, op vakantie ga, en zo verder. Als je dat zes maanden aan kijkt is het gewoon zonde om hem geen nieuw baasje te geven. Dat is direct ook het antwoord voor @PaulusB .

Als ze zo een horloge maken van 38x11mm met power reserve voor op ben ik klant. Maar de enige platte 38mm is de Omiwatari, vandaar.

Draagbaarheid boven alles. Ik heb al twee jaar geen geïrriteerde pols meer.

2 likes

begrijpelijk, smaken veranderen met de tijd
zo ook bij mij, ik neig de laatste tijd ook naar kleiner maar doe de grote daarom niet weg, variatie noem ik dat, soms is het toch weer leuk zo’n klatser aan de pols te voelen :+1:

6 likes

Met mijn lichte OCD gebeurt hier net iets te veel… :face_with_peeking_eye:

IMG_0881_Original

3 likes

Horloges met gangreserves zijn al heel lang in gebruik geraakt.
De techniek is van simpel tot ingenieus.
Ik ben een liefhebber van vintage Jaeger leCoultre horloges met name de Memovox horloges uit de jaren 60 en de horloges met gangreserve, ik heb er wel een aantal verschillende in mijn collectie.

Hier is een Wittnauer uit de jaren 60. De indicatie op de wijzerplaat is door vele manufacturen vrijwel identiek overgenomen.

Hier de Powermatic het eerste model van JLC uit de jaren 60 met een gangreserve.

Later werd de opvolger gelanceerd met de naam Futurematic.
De gangreserve is in dit uurwerk wel op een zeer vernuftig uitgedacht ontwerp gemaakt, en wel door de arbor uit de veertrommel te laten verzakken bij het opwinden.
Vervolgens wordt er een hevel met een conisch gevormde punt weggedrukt die de wijzer versteld op de wijzerplaat. Enorm slim uitgedacht.

Wel, dit zijn dan de specifieke vintage horloges met een gangreserve.
Ongetwijfeld zijn er nog veel meer vintage horloges met een dergelijke indicatie in de markt.
Zeker de moeite waard om hier te vermelden.
Dixi

6 likes

dat is leuk om te zien,
wist niet dat er toen ook al zo’n horloges waren,
dank voor deze info,
en prachtige horloges ook, leuke verzameling :+1:

1 like

Eentje hier

Een tweede volgt binnenkort :ok_hand:t2:

4 likes

3 likes