Horloges uit "Middle Kingdom" (Deel 1)

Tot nu toe, met zo’n 9 bestelde horloges, nog nooit extra hoeven betalen. Let wel; Allemaal onder de € 100,-.

Veel van de bekendere merken verzenden nu vanuit Europa. Je kan ook altijd even een bericht naar de winkel sturen om te vragen welke waarde ze op het pakje schrijven.

Meestal wordt de waarde op het verzendlabel “naar beneden afgerond” en komen er geen extra kosten op. Soms heb je pech en zit je in de steekproef, tot nu toe is dat mij nog niet overkomen.

Per 1 juli moet geloof ik voor alle zendingen BTW afgedragen worden.

Edit: soms kun je verzending vanuit een EU land selecteren

1 like

Is een standaard Chinees Tongjii uurwerk. Zit in de allergoedkoopste Ali horloges.
Niet de mooeite van het repareren waard. Als ze 't doen, prima, als ze 't niet doen: weggooien. :slight_smile:

Dank je dan ga ik het toch eens proberen

Deze is twee weken geleden binnengekomen. Was verzonden met EMS en via steekproef er uitgepikt bij de douane. Ik moest toen ca. €30 bijbetalen. Dat bracht de totale kosten op €280 (rechtstreeks bij Ed zelf besteld, dus niet via schimmige Ali Express sellers - HKED verkoopt niet via AliX, dus als je ze daar ziet zijn ze fake).

11 likes

Wat een mooi model!!

Ik heb nu de hockeypuck om mijn pols:

Hiervoor moest ik ook import heffingen betalen a 50 euro. Totaal kwam op 235 euro.

6 likes

Zomaar een aanname hoor, maar ik vermoed dat HKED gewoon een correcte waarde van het pakket opgeeft voor verzekeringsdoeleinden en je er dus niet bij een steekproef bent uitgepikt.

Mooi horloge trouwens, welke diameter is dit nou?

1 like

Hij had er wel wat van de waarde afgesmokkeld. Maar voor zover ik weet wordt EMS niet standaard bij de douane gepakt. Bij Fedex en DHL wel. In elk geval calculeer ik de extra kosten altijd in bij het kopen. Komen ze er niet bovenop, dan is het een meevaller :slightly_smiling_face:

Deze 1963 is 37.5mm (wordt verkocht als 38). Mijn smaak is aan het verschuiven richting kleinere horloges, dus dit juweeltje past daar prima in. (En een column-wheel chrono met swan-neck regulator voor onder de €300 is natuurlijk zowiezo leuk!)

2 likes

Nee, er zijn verschillende ‘versies’ van de 1963. De officiele zijn:

• HKED: met “star trek” logo, in plaats van de Rode Ster. Deze zijn niet op Ali Express te krijgen, alleen via HKED’s eigen website
  • Sea-Gull: met gesloten caseback. Alleen te krijgen via Sea Gull’s eigen stores, en niet via third party sellers op AliX. Dit zijn de duurste 1963s die je tegenkomt.
  • Red Star: met de Rode Ster en Chinese karakters op de dial. Deze zijn te krijgen op AliX, maar worden ook regelmatig nagemaakt (bijv. door Seakoss en andere mushrooms). Dus beter van tevoren checken met Thomas Leung of een andere kenner of de seller legit is (op watchuseek, in het Chinese Mechanical Watches subforum vind je mensen die het kunnen vertellen)

Dus als je een HKED ziet op AliX dan is die vrijwel zeker dodgy.

Het vinden van een betrouwbare 1963 is tegenwoordig niet eenvoudig meer.

2 likes

Klopt. Die zijn niet met Ed’s toestemming gemaakt. Misschien wel van dezelfde productie lijn… dat weet niemand. Maar zeker niet met de HKED quality control. Ik heb die modellen specifiek gechecked bij Ed.

Als je het risico waard vind moet je vooral gaan voor het koopje. Ik heb een aantal 1963s met defecten terug moeten sturen naar AliX (gelukkig wel altijd geld teruggekregen) dus ik was de onbetrouwbare zut een beetje zat en heb toen bij de (betrouwbare) bron gekocht.

Veel voorkomende problemen bij de niet-officiële AliX modelletjes van ~€120 zijn uurwerken die kapot zijn of niet gesmeerd zijn, pushers die loszitten en shoddy QC. Je kunt geluk hebben, maar vaak heb je pech :confused:

HKED is Ed’s merk en logo. Hij zal weten of er legale resellers van zijn producten zijn die zijn waren voor halve prijs verkopen.

Zoals ik al zei: het is heel ingewikkeld. Koop wat je wil. Ik deel alleen wat ik geleerd heb na mijn research. Doe er je voordeel mee of niet :+1:

Ah, ik zie aan de ‘likes’ al dat mensen toch graag willen geloven dat de mooie superkoopjes op AliX gewoon the real deal zijn.

Het is uiteraard ondenkbaar dat in China iets wordt nagemaakt en onder de prijs verkocht wanneer ze zien dat iets populair is voor westerlingen :laughing:

2 likes

Dude, seriously? Ik deel alleen mijn ervaring. Alle HKEDs die op AliX verkocht worden, worden daar zonder toestemming van Ed verkocht en komen niet uit zijn koker. That’s all. Koop die lekker als je goedkoop klaar wilt zijn, het maakt mij niets uit.

Heeft te maken met de Chinese cultuur. In China geloven ze dat als het je nu goed gaat het je volgende week slecht kan gaan. Daarom nemen ze het niet zo nauw met van elkaar te ‘lenen.’

Is het daardoor beter of slechter? Ik weet het niet maar als ik kijk naar het westen zijn wel wel echt erin doorgeslagen. Patenten van medicijnen worden opgekocht door bedrijfjes die vervolgens de prijs x500% erop doen dat is aasgiererij.

Wat mij betreft is de discussie omtrent de authenticiteit van de Seagull niet gepast. Dat is vooral iets voor westerlingen die naar China kijken met westerse ogen. Kijk je vanuit een Chinees perspectief dan klopt het perfect.

Overigens is de echte originele destijds door Seagull gemaakt en Seagull is nog altijd actief.

2 likes

Als je je in de Chinese cultuur verdiept zie je dat elkaar kopiëren daar geen probleem is. Ze hebben een hele andere filosofie dan wij.

Voordat iedereen bovenop de new guy duikt wil ik er even op wijzen dat dit precies de manier is waarop het vorige “horloges uit China” topic gesloten werd. Ik wens eenieder veel wijsheid toe :slight_smile:

4 likes

Die ST1901 uurwerken worden als ébauches verkocht door Tianjin Seagull, ongesmeerd en ongereguleerd. Ed reguleert en smeert die uurwerken. Seakoss of zo’n andere mushroom? Nehhhh… ik zou er niet op gokken.

Nogmaals, het maakt mij niet uit wat je koopt. Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik weet dat ik enkele van die goedkope AliX 1963s heb moeten terugsturen. Met Ed had ik een plezierige dialoog en transactie, en een mooi kwaliteit klokje, keurig gereguleerd en verpakt in een mooie watchroll. Netjes verpakt en verzonden zoals het hoort.

1 like

Ben ik de enige die zich afvraagt wie Ed is :thinking:

1 like

Hou het hier eens gezellig joh.

3 likes