Een weekje zijn er dus bijna 2 geworden… ![]()
Zoals ik al aangaf, ben ik kleinere horloges steeds meer gaan waarderen, ook al heb ik een pols van 20,5 cm.
Deze San Martin SN0126GS trok mij direct aan met zijn 38 mm (L2L 46,5) en ik moet toegeven dat het zeer lekker draagt. Mede door de band, maar daar kom ik later even op terug.
Ik sla het stukje afwerking even over, want we weten inmiddels wel dat San Martin altijd goed scoort in dat departement; het laatste jaar hebben ze daar zelfs echt stappen vooruit gemaakt. Met andere woorden: ze doen helemaal niet onder voor hun Zwitserse collega’s, en in vergelijking met Japanse horloges in dezelfde prijsklasse is het al helemaal geen partij meer.
Je hoeft niet goed te kijken om te zien waar dit horloge op is geïnspireerd, maar toch zijn er leuke details die het geheel een eigen smoel geven. Te beginnen met de plaat: structuur op de dial is inmiddels een trend die ieder merk wel toepast – met dank aan GS. Ik vind het hier zeer smakelijk gedaan en deze kleurstelling vraagt erom om in het water te springen.
De wijzers en indices zijn netjes uitgevoerd, maar hier heb ik ook mijn enige punt van kritiek. Het lijkt erop dat ze de onderdelen van een 40mm+ horloge hebben gebruikt, waardoor de balans met de 38mm kast niet helemaal lekker loopt. Het is natuurlijk uitstekend afleesbaar, maar als ze de wijzers en indices 20% kleiner hadden gemaakt, was dit horloge perfect geweest. De oranje secondewijzer vind ik gaaf voor net dat beetje extra.
De echte held hier is de band. De toleranties zijn echt next level! De band is soepel en ligt heerlijk op de pols met 0,0 speling, rammel of ratel. De taper loopt van 20 mm naar 16 mm, wat naar mijn mening de perfecte maat is voor een horlogeband. Als kers op de taart – en vandaag de dag bijna obligaat op een duiker – zit er een on-the-fly (glidelock) sluiting op die perfect werkt.
Het horloge loopt soepel, maar wel hoorbaar op een Miyota 90S5 zonder ghost position. Deze is goed afgeschermd met een zeer platte caseback, waardoor het horloge lekker laag op de pols ligt.
Dan nu tijd voor plaatjes uit mijn nieuwe camera ![]()
Dus klik voor extra details ![]()
Ik heb het horloge gekocht bij SKBWatches en aangegeven dat ik voor HF een review ga schrijven. Daarop hebben ze gereageerd met een kortingscode WT15 van 15 USD voor al hun horloges.
Zelf heb ik hele goede ervaringen met ze en het feit dat ze via hun EU Warehouse sturen zonder extra BTW of andere kosten, maakt het natuurlijk leuker. ![]()