Hulp bij nh35. Missend schroefje? + losgekomen 'click'

Hallo, ik heb een vraagje aan de leden.
Ik heb een nh35 (4r35a) opengemaakt, omdat hij niet liep. Direkt na het afhalen van de automatische rotor, heb ik de balans wiel

eraf gehaald. Hier viel een kleine schroefje uit mn pincet in het caliber in t horlogekast. . Niet direkt later viel er een stukje ijzer uit (en waarschijnlijk de reden dat t niet liep) Ik ben maar een voor de delen eraf gaan halen maar ik ben bang dat ik de schroef kwijt ben. Ik wil niet verder de caliber uit elkaar halen, maar denk dat ik dat wel moet doen aangezien de schroef miniscuul is en toch ergens vast zit. Nu is mijn vraag het volgende:

Wat doen jullie als je een schroefje kwijt bent? Moet ik t hele caliber opnieuw kopen? Of kan ik ergens een schroefje kopen? Bijvoorbeeld bij de seiko dealer? Misschien een domme vraag, ik wil niet ergens naar schroefjes gaan vragen om te kopen als t geen zin heeft.

Dank je wel alvast voor de antwoord.

Foto 2 is van t stukje ijzer dat eruit viel

Dat stukje ijzer is de click veer.

Die moet er toch echt terug in.

Op 5.50 zie je de montage.

Nu vraag ik me dus af waar het schroefje van is. Die click zit er namelijk niet mee vast.

Je moet eerst achterhalen waar die schroef van was en waar de schroef gebleven is. In dit geval zou ik dus het hele uurwerk servicen, maar een Seiko automaat is nou niet echt het gemakkelijkste uurwerk om dit zonder ervaring mee te gaan proberen. zonder te weten waar het schroefje van is, kun je niet het juiste schroefje bestellen.

1 like

Nash, je wil niet weten hoeveel je me hebt geholpen met dat plaatje van je. Bij calibercorner wilde ik al t een en ander gaan downloaden. Dank je wel hiervoor! De schroef was van de balanswiel, dat ding dat heen en weer draait en dus de tijd reguleert (denk ik). Op foto 1 zit het in t midden van mn blauwe box, en onder zie je dat ik 1 schroefje heb waar er 2 nodig zijn om t weer vast te maken. Ik ben me ervan bewust dat ik t schroefje wel nodig ben, ik zat er alleen mee dat ik de caliber al bijna helemaal uit elkaar heb en t nog niet ben tegengekomen (was ervan uitgegaan dat het misschien ergens in de movement vast kwam te zitten. Ben bang dat ik m helaas niet terug ga vinden en daarom mijn vraag. Een schroefje te bestellen? Of hele caliber weer opnieuw kopen?

Dinsdag is de seiko dealer weer open😉

1 like

Was het helaas maar zo simpel haha. Dat tweede gat is voor de plaatsing. Dat valt over een verhoogd pinnetje op de brug. De balansbrug zelf zit maar met 1 schroef vast.

Ben je er wel zeker van dat er een schroef mist?

Nou nash, ik heb goed gekeken, overal met een magneet over de vloer gegaan, en niets gevonden in de caliber. Ik was er van overtuigd dat ik er 2 schroeven had los gehaald daar. Maar als ik de disassemblage terugkijk, weet ik t niet meer zeker. Ik kijk wel hoever ik kom eerst. Dank je wel voor je antwoorden en je scherpe blik! ik gooi de topic straks wel weg. En mocht t nosig zijn, open ik er later wel eentje.

1 like

Laat het topic maar staan hoor. Altijd handig mocht iemand een vergelijkbaar probleem hebben met een nh35.

Ik pas de topic titel even aan :+1:

1 like

Erg bedankt voor alles nash! En ik zal t laten staan.

1 like