Onlangs was ik bij mijn 88 jarige vader op bezoek in het verzorgingstehuis.
Helaas is de goede man beginnend dementerend, maar weet de dingen van “vroeger” nog wel naar boven te halen.
Zo zaten we aan tafel met een kop koffie en een meegebracht gebakje wat te praten over zijn vader die al in 1970 is overleden,
Mijn vader stond op en haalde uit de kast een oud trommeltje en haalde daar een horloge uit, liep natuurlijk niet en er zat geen bandje aan.
Ik draaide een paar keer aan de kroon en verdraaid het ding liep!!!
Al snel zag ik dat hij véél te snel liep, alsof hij alle verloren tijd wilde inhalen
(Ongeveer 5 minuten per 20 minuten)
Het horloge van mijn vader heb ik al en is onlangs voorzien van een nieuw glas, want op dat horloge de tijd aflezen was onmogelijk.
Als horloge liefhebber en natuurlijk vanwege de emotionele waarde zou ik het horloge van mijn opa graag weer fatsoenlijk lopend willen hebben.
Hoe leuk is het niet om van 3 generaties de horloges te hebben
Oké, waar gaat het om;
Het horloge is een Ilona en voor zover ik heb kunnen vinden op het www een RM77.
Het bizarre is ook nog dat het merk Ilona ook nog de naam van mijn onlangs overleden Duitse Herder is !!
Enkele foto’s.
En dan een foto van de horloges van mijn opa en van mijn vader naast elkaar
Halfuurtje voor het maken van de foto had ik ze gelijk gezet, en dan zie je dat de Ilona een fikse sprint aan het trekken is
Mijn vraag;
Is er iemand op het forum die mij kan helpen om dit horloge weer in oude glorie te herstellen, het horloge zelf ziet er verbazend goed uit, geen krasjes op het glas e.d…
Het gaat dus eigenlijk om een service beurtje zodat hij weer fatsoenlijk loopt.
Bij voorbaat alvast mijn dank.
Er zijn diverse forum-horlogemakers die dit horloge kunnen servicen. Met de zoekfunctie kun je die vinden.
Veel te snel lopen komt vaak door een of meer windingen van de spiraal die verkleefd zijn, of door magnetisme. Niet de meest spannende dingen voor iemand met kennis van zaken.
Na service nog een mooi dun bandje erop en lekker dragen bij gelegenheden!
Leuk initiatief! Zo langzaamaan een verzameling van erfstukken verzamelen vind ik zelf waardevoller dan dure horloges voor de heb verzamelen.
Zelf heb ik hier een Gamo van mijn opa liggen en een Velona van mijn vader. Welke ik zelf bij zal dragen aan de verzameling staat nog niet vast (Keuzes!)
Een hele mooie Ilona! Helemaal met de geschiedenis.
Zelf demagnetiseren kan met 3 weken wachten al voor enkele euro’s, maar garantie tot aan de deur. Mooi ingaan op het aanbod van Tokes, fijn leertje eraan en tzt lekker gaan dragen! Kannie weer jaren mee.
Mocht er onverhoopt iemand zijn die meer weet over dit horloge hoor ik dat graag
Het horloge is dus minimaal 52 jaar oud, maar zou graag willen weten of er een “jaartal” aan geplakt kan worden.
Speuren op het www levert niet veel op
Daar ben ik niet helemaal zeker van, ik vond op het watchforum de volgende info:
Ilona werd op 14 januari 1958 als merknaam geregistreerd door Ilona SA uit Basthal en Grenchen, Zwitserland. Vervolgens werd de naam blijkbaar gebruikt door Ermano SA, en de laatste vaste datum die we voor Ilona hebben, is een registratie van 28 december 1977 door de cryptisch genaamde “G van TD Watch SA.”
Een link plaatsen lukt niet.
Inderdaad, aangevuld met Anti magnetic.
Gisterenavond nog even op tijd gezet, vanochtend liep hij 2 uur vóór, maar hij loopt nog steeds
Oké, het is natuurlijk geen hoogstaand merkhorloge, maar wél leuk om zo’n “oudje” uit de familie in de horlogedoos te hebben.
Helaas is er in mijn familie niet veel aan erfstukken te vinden, dus is dit wel leuk om te bewaren.