Hulp gevraagd: Omega De Ville (Omega 1336) – batterijklem vervangen, zelf doen of uitbesteden?

Dag allemaal,

Ik overweeg om zelf een reparatie te proberen.
Heb een enkele horloge maker benaderd, deze gaf aan dat het terug naar Omega moest, onderzoeks kosten en service kosten die ik op websites terug lees, schrikken me ook enigzins af.

Dus vandaar, ben ik benieuwd naar jullie mening en ideeen en hulp bij:

Het vervangen van de batterijklem in een Omega De Ville.
Ik ben ook nog op zoek naar het juiste onderdeel.

Het gaat om:
Omega De Ville quartz met een ETA 1332-uurwerk.
Het horloge was ooit van mijn opa, daarna heeft mijn oom het gedragen, en nu heb ik het gekregen.
Ik wil het dus graag weer netjes werkend maken en in ere herstellen.
Het horloge heeft even gelopen, met de klem op zijn plaatst gedrukt, maar deze blijft niet zitten.(gebroken)

Staat van het horloge:

• Het uurwerk heeft wat oxidatie in het batterijvak (oude lekkende batterij).
  • Ik heb het opengemaakt en het kalibernummer is ETA 1332.
  • Er lijken twee schroefgaten voor de klem te zitten, dus vermoedelijk had hij een bredere 2-schroefs batterijklem.

Mijn vragen:

Zou je zelf een dergelijke reparatie doen? Waarom wel of juist niet?

Heeft iemand ervaring met deze specifieke reparatie?

Is het makkelijk zelf te doen (of juist riskant voor een hobbyist)?

kan iemand mij helpen aan een 2-schroefs ETA 1332-batterijklem?

Alle tips zijn welkom! Ik wil hem graag weer netjes en werkend krijgen, maar wil geen onnodig risico nemen.

Bijgevoegd fotos van het horloge en de binnenkant.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

3 likes

Ik heb 'm even in ‘Techniek …’ geplaatst, dé plek voor technische vragen en oplossingen. :slight_smile:

3 likes

Parts list

Parts overview

1 like

N nieuw rubbertje ook mss? En een betere foto van je batterijklem kan helpen

1 like

Dit is geen ETA maar een origineel Omega uurwerk.
De partslist van @Cav is wel van een ETA deze onderdelen komen niet overeen.
Omega levert een aantal onderdelen niet meer uit en daarom is reparatie eigenlijk altijd retour fabriek.
Als uurwerk hersteller kun je eigenlijk geen garantie op de reparatie geven mocht er een onderdeel stuk gaan wat niet meer wordt uitgeleverd.

2 likes

Correct. :ok_hand:t3:

Op het uurwerk staat Omega 1336.

2 likes

Belangrijke vraag: in welke omgeving zit je?
Handig om te weten voor eventuele hulp. Ook de kaart met horlogemakers al opgezocht?

1 like

Ik zou zelf een lipje maken en die met 2 schroefjes vastzetten. Voor een horlogemaker is dit even door de doos met oude batterij kapotte of donor uurwerkjes gaan dan vind je wel iets dat gaat werken of werkend te maken is. Het rondje veertje in een antwoord hierboven van een ETA zal niet gaan passen.

Origineel Omega is denk ik moeilijk, zelfs voor Omega gecertificeerden, dit kaliber is al zo lang uit productie.

1 like

Overigens niet spannend als het alleen het klemmetje is. Ik denk wel dat een service beurtje voor het uurwerk geen kwaad kan

1 like

Dank je voor de correctie en toelichting m.b.t de reden waarom het horloge terug naar Omega dient te gaan.

@Renepb het rubbertje is ook zeker aan vervanging toe!
Ik voeg hier nog wat foto’s toe

Op deze foto zie je waar de klem is afgebroken. Een stukje zit er nog aan.

Deze leek er zo erg op, waardoor ik dacht het om die versie ging.

@Jero1 evt onderdelen zou ik dan van een vergelijkbaar of donatie uurwerk dienen te halen?

Zou de bereidheid van een horlogemaker toenemen indien ik het vervangende onderdeel ook bezit?

1 like

Ook in titel aangepast.

Jazeker. :innocent: Kast schoonmaken - ranzige rubber-prut - en een niet-originele maar passende pakking inbegrepen. Aantal tientjes maar dus geen Omega-prijzen. Ook geen garantie, to be honest.

4 likes

Ik kom zelf uit Delft,

Iemand heeft ook ooit Tempus aangeraden.

Wat betreft een service beurt, ben ik het absoluut eens dat dat geen kwaad kan of zelfs noodzakelijk is.

Echter merk ik dat ik het ondanks de sentimentele waarde nu nog erg kostbaar vind om 300+ euro te investeren.
(300+, zag ik als prijs indicatie op verschillende websites)

Dit topic was nog een laatste poging, om te zien of er andere manieren waren om het horloge weer leven in te blazen.

:smile: Indien er niks uitkomt. Dan zal ik weer opzoek gaan naar een horlogemaker.

Heel erg bedankt, waardeer het enorm!

Kan dat zelf niet meer aanpassen en ik zat er wel mee :smiling_face:

1 like

Is wel heel handig hoor. Misbruik ligt op de loer maar ik probeer er zo volwassen mogelijk mee om te gaan. :wink:

1 like

Probeer Wesselink en Vreeker in Alkmaar, ze vragen niet veel voor een prijsopgave. Officieel Omega service. Voor een erfstuk van iemand die je dierbaar is zou ik niet te krap kijken met geld.

1 like

Gewoon eerst even kijken of die nog goed loopt op een nieuwe batterij, ga ermee naar een goede horlogemaker die kan je hier zo mee helpen.
Batterijklem is nog wel te krijgen onderdeel 1332-9033

1 like