Ik overweeg om zelf een reparatie te proberen.
Heb een enkele horloge maker benaderd, deze gaf aan dat het terug naar Omega moest, onderzoeks kosten en service kosten die ik op websites terug lees, schrikken me ook enigzins af.
Dus vandaar, ben ik benieuwd naar jullie mening en ideeen en hulp bij:
Het vervangen van de batterijklem in een Omega De Ville.
Ik ben ook nog op zoek naar het juiste onderdeel.
Het gaat om:
Omega De Ville quartz met een ETA 1332-uurwerk.
Het horloge was ooit van mijn opa, daarna heeft mijn oom het gedragen, en nu heb ik het gekregen.
Ik wil het dus graag weer netjes werkend maken en in ere herstellen.
Het horloge heeft even gelopen, met de klem op zijn plaatst gedrukt, maar deze blijft niet zitten.(gebroken)
Staat van het horloge:
Het uurwerk heeft wat oxidatie in het batterijvak (oude lekkende batterij).
Ik heb het opengemaakt en het kalibernummer is ETA 1332.
Er lijken twee schroefgaten voor de klem te zitten, dus vermoedelijk had hij een bredere 2-schroefs batterijklem.
Mijn vragen:
Zou je zelf een dergelijke reparatie doen? Waarom wel of juist niet?
Heeft iemand ervaring met deze specifieke reparatie?
Is het makkelijk zelf te doen (of juist riskant voor een hobbyist)?
kan iemand mij helpen aan een 2-schroefs ETA 1332-batterijklem?
Alle tips zijn welkom! Ik wil hem graag weer netjes en werkend krijgen, maar wil geen onnodig risico nemen.
Bijgevoegd fotos van het horloge en de binnenkant.
Dit is geen ETA maar een origineel Omega uurwerk.
De partslist van @Cav is wel van een ETA deze onderdelen komen niet overeen.
Omega levert een aantal onderdelen niet meer uit en daarom is reparatie eigenlijk altijd retour fabriek.
Als uurwerk hersteller kun je eigenlijk geen garantie op de reparatie geven mocht er een onderdeel stuk gaan wat niet meer wordt uitgeleverd.
Ik zou zelf een lipje maken en die met 2 schroefjes vastzetten. Voor een horlogemaker is dit even door de doos met oude batterij kapotte of donor uurwerkjes gaan dan vind je wel iets dat gaat werken of werkend te maken is. Het rondje veertje in een antwoord hierboven van een ETA zal niet gaan passen.
Origineel Omega is denk ik moeilijk, zelfs voor Omega gecertificeerden, dit kaliber is al zo lang uit productie.
Jazeker. Kast schoonmaken - ranzige rubber-prut - en een niet-originele maar passende pakking inbegrepen. Aantal tientjes maar dus geen Omega-prijzen. Ook geen garantie, to be honest.
Wat betreft een service beurt, ben ik het absoluut eens dat dat geen kwaad kan of zelfs noodzakelijk is.
Echter merk ik dat ik het ondanks de sentimentele waarde nu nog erg kostbaar vind om 300+ euro te investeren.
(300+, zag ik als prijs indicatie op verschillende websites)
Dit topic was nog een laatste poging, om te zien of er andere manieren waren om het horloge weer leven in te blazen.
Indien er niks uitkomt. Dan zal ik weer opzoek gaan naar een horlogemaker.
Probeer Wesselink en Vreeker in Alkmaar, ze vragen niet veel voor een prijsopgave. Officieel Omega service. Voor een erfstuk van iemand die je dierbaar is zou ik niet te krap kijken met geld.
Gewoon eerst even kijken of die nog goed loopt op een nieuwe batterij, ga ermee naar een goede horlogemaker die kan je hier zo mee helpen.
Batterijklem is nog wel te krijgen onderdeel 1332-9033