Hulp met identificatie van deze Monopusher

Beste forumleden,
Laatst kocht ik deze monopusher, Helaas was er geen markering van de maker te vinden( waarschijnlijk onder de wijzerplaat). Weet iemand welk kaliber deze horloge heeft? En hoe de stem verwijderd kan worden?
Alvast bedankt
Thibo

6 likes

Lijkt heel erg op die van mij, dan is het een vroege Lemania. Vlak bij de kroon zie je een verzonken schroefje om de tirette (“setting lever”) losser te draaien. (En dan de kroon met opwind as te verwijderen).
Niet helemaal los draaien dus.
Ik ga nog ff zoeken op het forum

4 likes

Hebbes

https://www.cliniquehorlogere.ch/en/chronos-basis/lemania-alfred-lugrin-l-orient/lwc-monopoussoir.html

2 likes

Hey, Bedankt voor de Info! Daar lijkt deze inderdaad goed op!

Ja dit werkt meestal perfect voor mij, maar hierbij lijkt het of de stem vastzit(ik dacht dat dit misschien door de “pusher” functie kwam). Heb jij enige tips?

Geen idee, sorry.

Hoe ver heb je dat schoefje losgedraaid? Bij wat gotere uurwerken als deze wil je nog wel eens een half slagje extra moeten losdraaien voordat hij vrij komt. Die pusher werkt normaal gesproken via een huls die om de stift heen zit en die houdt de boel niet tegen.

Verder zou hij ook vastgeroest kunnen zitten, maar dat moet je dan ook merken aan het functioneren. Werkt opwinden en de tijd verzetten wel goed?

1 like

Het is gelukt de Stem te verwijderen, een beetje draaien was voldoende om het los te krijgen!
Bedankt voor de reactie!

2 likes

Goed om te horen. Veel plezier ermee, mooi ding :ok_hand:

1 like