Hulp met zakhorloge

Dag allen,

Ik heb ooit een oud zakhorloge gekregen dat van mijn overgrootopa was, en deze loopt niet meer.
Ik heb het uurwerk nu opengemaakt om er met amateursogen naar te kijken

Als ik er zo naar kijk is er iets met de balansveer gebeurd waardoor hij niet meer kan lopen. Alleen als ik aan de kroon draai bewegen alleen de twee bovenste “zilveren” tandwielen en sporadisch draait er een van de onderliggende wielen mee.
Hoe kan ik het het beste aanpakken of aanvliegen om te proberen dit horloge weer aan het tikken te krijgen? Of is het een onbegonnen zaak en blijft het decoratie?

1 like

Zoek een horlogemaker.

Ik ben bezig met een opleiding horlogemaker zou het wel leuk vinden om het na te kijken met behulp van de leraar. Als je interesse heb? Groetjes :wave:

1 like

Ja, die balansveer ziet er niet fris uit. Die is ergens blijven achter hangen en gekreukt. Hopelijk niet al té erg.

Zeker niet zelf proberen. Balansveren rechten is geen eenvoudige zaak, zelfs voor een horlogemaker. Laat er iemand naar kijken die er verstand van, en ervaring mee, heeft. Het is ook een cilindergang, geen ankergang, dus dat beperkt je opties ook al meteen tot de “oudere” horlogemakers - voor zover ik weet wordt er zelfs geen les meer gegeven over cilinders herstellen.

:point_up:t2: dit dus. Zeker geen, géén juwelier laten aan zitten.

1 like