Iconen Poll (Vrijdagmiddag topic)

Waar is de casio F91W?

Die mag van mij op 1 :v:t2:

6 likes

Er ontbreken nog wat merken en modellen

Fifty fathoms

Type xx bijvoorbeeld van Breguet

Rolex Daytona

Tudor Black Bay

Etc.

2 likes

Die Freak zit er alleen maar bij omdat Ulysse Nardin zijn zorgverzekering en de Kelly-bag zijn zijn babbymomma betalen :joy:

Ik heb gestemd op de Daytona.

Waar is die eigenlijk?

@Fate_Amenable_To_Change Had die het recht er tussen te staan? Nog bedankt voor de complimenten voor de Santos Dumont. Ik ben het met je eens dat de Panthere het ultieme horloge is voor een dame.

Dagdrinkend groet ik een ieder.

2 likes

Haha, dank!

1 like

Touché, hoor. Maar ja, de El Primero is ook met machines en tekeningen en al gered door een knakker die de hele rambam op een zolderkamertje achter behoede voor een roemloze vernietiging. Die staat er ook gewoon tussen. Laten we het ook maar niet over de teloorgang van Breitling en de verkoop van bepaalde zaken aan Sinn hebben, en laten we dan ook maar niet spreken van de Swatch groep die het vege lijf van Omega redde.

Als je zelfstandigheid en overlevingskracht wilt belonen zijn er maar twee serieuze iconische merken: Seiko en Rolex.

image

image

En los van Bond:

image

Tja, die wordt om onverklaarbare redenen niet genoemd.

4 likes

Neuh, sorry. Tot 10 jaar geleden kon je ze aan de straatstenen niet kwijt, die dingen. Het was een also-ran. Ik kan er geen andere koek van bakken.

Tja fair play.

1 like

Maarreh… Wel iconisch, waar niemand het over heeft:

De Oyster Perpetual.

Serieus. De Oyster case is natuurlijk een pareltje. De OP is de OG explorer, want die laatste verzonnen ze er na 1953 ook maar bij, terwijl de Oyster kast al sinds die kanaal-zwem actie van Mercedes in 1926 fameus was. Zo fameus dat Panerai de Oyster case wilde OEMen voor hun hele spullenboel.

Dat het zeer zeker niet 's werelds eerste waterdichte kast was laat onverlet dat het een absoluut icoon is, ook omdat het Rolex langst lopende serie horloges is.

Als niet-horloge liefhebber krijg je ook eerder de DJ en de DD in het snotje dan die rare submariner. Zeg nou zelf:

Michael Caine is een grotere moddervokking baller dan welke Bond ooit. En dan zijn we nog niet eens over Gandolfini, Crockett, en vele anderen begonnen.

image

7 likes

Tja wat zullen die Italiaanse fascisten met hun Panerai destijds blij zijn geweest met die oystercase zodat ze precies wisten hoelaat het was toen ze Britse kruisschepen opbliezen. Dat had Hans Wilsdorf - als voormalig burger van groot Brittannië - wel iets beter kunnen doen :joy:

Klopt, klopt, de buste van Mussolini is nog steeds het best verkopende bronzen beeld in Italië, dus ja…

Maar ik heb het idee dat binnen de horlogewereld een ander beeld bestaat van wat iconisch is dan buiten die wereld. Ik heb nog nooit een hiphopper een stalen Subby zien promoten. Die mannen willen een iced day date. Dan ben je een baller.

En terecht. Staal is voor pussies.

Maar de notie dat buiten horlogekringen mensen de Speedmaster kennen? Hmmmm.

3 likes

Duidelijk dat de finalisten ook hier de Sub en de Speedy zijn.

1 like

Rolex is sowieso een iconisch merk, in mijn beleving. Dus de Submariner
Kijk alleen al naar de legio look-a-likes…:wink:

Voor mij is het een volgouden Day-Date. Iconisch imo omdat het een “bazenhorloge” is. Sub en Speedy zijn dan toch wat “gewoontjes”.

2 likes

Fashionista :stuck_out_tongue_winking_eye:

We hebben het hier over iconische horloges, geen merken :joy:

1 like

:thinking:

2 likes

Een two-tone Date Just. Die herkennen ook normale mensen van verre (dus geen HF-wappies zoals wij). Dan komt de Tank, want ook erg geliefd bij de vrouw, dat is nou eenmaal de andere 50% van de wereldbevolking.
En in het wereldje van de horloge-nerds, dan zijn het wel de evergreens; Sub, speedmaster, Royal Oak, Nautilus, SKX, Daytona, G-shock 56.

3 likes

Dank je!

Ik leef inderdaad niet in de illusie dat onze collectieve tic geen mode gerelateerde uiting zou zijn.

Eens. Volledig eens.

SKX.