Ik kan mijn draai niet vinden in de horloge hobby

De snelste manier om een probleem op te lossen is het niet langer als een probleem te zien :slightly_smiling_face:

Er is niks mis mee om te genieten van je Seamaster en voor de rest wat af te wisselen. Zolang er niet in onverantwoorde mate geld verdampt is er geen vuiltje aan de lucht, zou ik zeggen. Een hobby mag geld kosten. En als het niet voldoende boeit wordt het misschien tijd voor een andere hobby, ook niet erg.

6 likes

Ik probeer ook vooral te leren waarom ik een horloge wel of niet mag.

Bv fliegers vind ik prachtig op foto’s in al hun eenvoud. Maar m’n Stowa handopwinder precies in de uitvoering die ik wilde is best snel weer doorgegaan. Toch te saai voor me om de pols.

Ook blijk ik gigantisch gevoelig voor nauwkeurigheid, dus een quartz komt er denk ik weer als daily. +15sec/dag vind ik vreselijk.

Dus: waarom heb je al die andere verkocht? Wat heb je geleerd over je eigen wensen?

2 likes

Het is een persoonlijke horloge reis. Niet teveel laten afleiden door anderen. Er is veel moois te koop, maar van onrust wordt je niet wijzer. Mij heeft het rust gegeven om naast mijn geliefde Tudors een eco-drive solar van Citizen te kopen. Andere prijsklasse en andere kwaliteit, heeft de hobby voor mij weer wat in perspectief gebracht.

4 likes

Mooie Seiko ik kende dit model nog niet.
Ik weet dat het een luxe “probleem” is maar de jacht is vaak leuker dan de vangst.
Maar wel fijn om te horen dat jij hier ook tegen aan loopt. :wink:

1 like

Ik heb zelf het idee dat veel horloges gekocht worden om een bepaalde honger naar weer iets nieuws te stillen. Na een tijdje is het nieuwe er weer af en moet er weer iets anders komen.
Betrap mezelf er ook op. Soms zit ik te kijken naar bepaalde horloges en vraag ik mezelf af of ik dat nu écht wil, of dat ik het alleen wil om de verslaving te stillen. Probeer nu niet te zoeken naar een nieuw horloge en alleen iets te kopen wanneer ik echt iets tegenkom waar ik enthousiast van word. Dan moet er ook eerst iets anders weg.

5 likes

Tip sparen voor de volgende Omega horloge.

1 like

Ik vind dat ik teveel horloges heb, en er teveel geld in heb zitten. Ongeveer 30k in totaal. Aan de andere kant zou ik slechts een paar mindere goden kwijt willen, en staat driekwart op het ‘houden’ lijstje.

Die vreemde verhouding doet me wel eens denken om alles weg te doen. En dan weer om alles maar gewoon te houden.

Ik heb het geld niet nodig. En het voordeel van een horloge hobby is wel dat het hebben ervan in het algemeen geen geld meer kost. Zoals dat bv met auto’s wel het geval is.

En zo blijft het heen en weer slingeren.

11 likes

Oja of ga op zoek naar een Daytona of stalen GMT-Master II voor list. Dan ben je ook even zoet met de hobby :grin:

3 likes

Ik heb de jacht (voor mij de eerste keer) toch best wel als stressvol ervaren. Leuk, maar ook stressvol. Zelfs wel eens een nachtje van wakker gelegen.

2 likes

Dat is wel een goede tip, om me op een lijst laten zetten voor een stalen Rolex.

Als je tijd hebt om dit soort topics te openen heb je inderdaad geen horloge nodig.

1 like

Gelukkig dat we allemaal geen horloge nodig hebben.

4 likes

Wat maakt de mening van anderen uit? Op dit forum flippert men sowieso veel. Het zegt ook niks want je weet ook niet wat de motivatie is geweest van het aanschaffen. Ook weet je niet hoeveel leden hun 58 al lang in hun collectie hebben.

Ga uit van wat je zelf mooi vindt. Ik draag mijn 58 nu alweer een week achter onafgebroken. Hij vindt mijn pols sowieso erg regelmatig, en dat na twee jaar eigendom. Gaat hier echt niet weg.

4 likes

Waarom twijfelen? Als het een horloge is waar je lang van droomt, dan er zeker voor gaan, ondanks dat die veel geflipperd wordt. Als jij het maar mooi vindt. Dus laat je zeker niet te veel beïnvloeden door wat anderen doen :wink:

Bekijk het van deze kant: je grail heb je al binnen. Alle andere horloges zijn bijzaak en gewoon leuk voor de heb. Blijkt een nieuwe aanschaf een blijvertje, dan is dat mooi meegenomen. Zo niet? Jammer, iemand anders zal er ongetwijfeld veel plezier aan hebben.
Wellicht is de druk een beetje van de ketel af met deze gedachtegang.

Dit is misschien een stomme beredenering, maar je hoeft niet persé een ander horloge te kopen, toch? Ik zelf koop eigenlijk maar 1 horloge per jaar. Dat is dan een horloge die ik goed heb overwogen. Ok… vorig jaar liet ik me even gaan door er meer aan te schaffen, maar ook die horloges waren goed overwogen. Impulsaankopen doe ik met horloges eigenlijk niet (wel met twee andere hobbies, maar dat is off topic :laughing:). Tuurlijk komen er iedere maand wel horloges langs die ik in een impuls zou willen kopen, maar als ik daar aan zou toegeven, dan verdampt mijn geld ook waar ik bij sta. Dus ik overweeg een aanschaf goed en doe daar meestal wel een jaar over haha. Mocht ik het na deze termijn nog steeds zo gaaf vinden als toen het net op de radar kwam, dan is het het zeker waard. Ben ik in de tussentijd de interesse verloren… dan heb ik mezelf wat geld bespaard :grin:

Bekijk eens goed hoe jij dit pad wilt bewandelen. Ik snap dat je je soms laat meeslepen door het forum (herken ik van een andere hobby). Wellicht kun je eens langs AD’s gaan om te passen om te kijken wat je bevalt. Maak wat wristshots en ga weer naar huis om na te denken. Wellicht helpt dit ook?

2 likes

Weer opnieuw op jacht naar een Pontos S Diver dan maar? Of accepteren dat je een one-watch collectie hebt. Is ook een optie voor wanneer je die ‘itch’ niet meer hebt. Maar heb je die nog wel, dan …

Een van de charmes van onze hobby is juist dat je eigenlijk nooit klaar bent, want dan zou het geen hobby meer zijn. Ik werk mezelf al heel lang omhoog zonder er echt op leeg te lopen. Begonnen met de Seiko 5 serie en een paar SKX’en, naar de Prospex serie mid range, om uiteindelijk nu in de high-end Prospex lijn terecht te komen zoals de MM300 en LX serie. Gewoon door slim in te kopen (jagen) en dan weer met wat winst te verkopen. De MM300 SLA021 was een droom en die heb heb ik vandaag gekocht. Heb ik jaren over gedaan, dat maakt het ook zo leuk. It’s the journey, not the destination.

De volgende zoektocht gaat in het Grand Seiko segment starten. Daar valt nog zo enorm veel te ontdekken dat ik weer jaren vooruit kan. En zo blijft de hobby voor mij interessant.

3 likes

Alles verkopen en modeltreintjes kopen.

3 likes

500-1000 en 1000-2000 zijn ook wel de lastige categorieën om blijvertjes in te vinden is mijn ervaring tot nu toe.

Ook wel een beetje de categorieën waar je een beetje toe veroordeeld bent als er niet oneindig geld in wil blijven pompen :man_shrugging:t2:

1 like

Mee eens, misschien laten we ons teveel meeslepen :sweat_smile:

3 likes

U bent geschikt voor een chronomaster, zelfs de dagen worden automatisch gecorrigeerd

20 likes

Laat je gewoon niet gek maken wat anderen kopen, verkopen en dragen. Draag wat je goed bevalt. Geldt niet alleen voor horloges…

Ik kocht onlangs een Casio Duro, zette er Ali staal op en draag 'm regelmatig want het horloge zit heerlijk op en om mijn pols.

Aan verzameling die de meeste tijd in de kast ligt heb je ook niks.

Heerlijke Omega heb je, gewoon van genieten en lekker hier op het HF meekijken.

3 likes